Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 26 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Wizard Games hade inga Space Hulk kvar, så det är fortfarande inte mitt senaste köp...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Mitt senaste, som just nu är påväg som postpaket, är Avalanche: Invasion of Italy som tipsades i en annan tråd. Fick ett shysst pris på endast $7.99 men personen som sålde vägrade ge annan frakt än standard på $31. Så slutpriset slutade ändå på $39.

Strv102r

Avalanche, Red steel och Red parachutes är suveräna spel alla tre, men avalanche är nog vassast. Försökte intressera AP för att göra ett spel med det systemet på Glantz bok Red storm over the Balkans  om den misslyckad våroffensiven in i Rumänien. 3 SS Totenkopf, GD, 23 Pz, von Mantueffel... Hade kunnat bli hur bra som helst. Fick ett inte alls avvisande svar, men de verkar ju bara vilja pumpa ut mer Panzergrenadier grejer nu för att förbättra sin likviditet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Avalanche, Red steel och Red parachutes är suveräna spel alla tre, men avalanche är nog vassast. Försökte intressera AP för att göra ett spel med det systemet på Glantz bok Red storm over the Balkans  om den misslyckad våroffensiven in i Rumänien. 3 SS Totenkopf, GD, 23 Pz, von Mantueffel... Hade kunnat bli hur bra som helst. Fick ett inte alls avvisande svar, men de verkar ju bara vilja pumpa ut mer Panzergrenadier grejer nu för att förbättra sin likviditet.

Jag skulle köpa det. Vänd dig någon annanstans. OCS är ett trevligt system att göra spel i...
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Senaste:

AETO (ja, det var jag som snöt'et)

Sen har ju GMT halva priset för oss P500-are, så det fick bli:

SPQR: deluxe samt Caucasus
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Intressant! Dock har jag lyckats undvika just de rabattgivande spelen, men det kanske kan vara värt att använda rabatten för om man tecknar sig för ett nytt P500...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

jonjac

I fredags fick jag hem D-Day at Omaha Beach, Liberty Roads och Power Grid - Factory Manager. Nu gäller det bara att hitta tillfällen för spel...

Elias Nordling

Heroes of the Blitzkrieg, det senaste spelet i Lock'nLoad-serien.

Jag har bara kört det första spelet i serien tidigare, och jag vill minnas att jag retade mig på bl a de illa skrivna reglerna, men att jag i grunden fann det sympatiskt. Bygger på samma paradigm som ASL, fast ungefär så enkelt som det borde vara om inte ASL led av missriktad detaljfetishism. Heroes of the Blitzkrieg var på rea, och då situationen (Frankrike 1940) tilltalar mig beslöt jag mig för att ge systemet en ny chans.

Spelet är ganska dyrt, men man får säga att de har investerat pengarna i komponenter! Mycket hög klass på produktionen. Sex små spelplaner i glansig tunn hårdkartong, Tabellark och scenarioinstruktioner i fullfärg på glansig kartong, tjock kartong i boxen, allt är tjockt och glansigt, inklusive brickorna. Spelplanerna är litet väl mörka och murriga, men annars väldigt snyggt, betydligt snyggare än det första spelet i serien.

Reglerna är version tre av seriereglerna och har gått från 16 sidor till drygt 28, vilket jag i detta fall tolkar som en positiv utveckling mot bättre skrivna regler snarare än complexity creep. Jag lär inte behöva helikopterreglerna för 1940-scenariorna...

Elias Nordling

Senaste numret av World at War, Strategy & Tactics systertidning som enkom handlar om andra världskriget. Spelet är The Destruction of
Army Group Center.

Titeln är en gammal SPI-titel som Decision äger, och när företaget gör om gamla SPI-spel kan det bli allt från originalet komplett med samma errata till remakes där bara ämnet och skalan är detsamma.

Eller rättare sagt, The Destruction of Army Group Center har inte ens skalan gemensamt med originalet, man har zoomat ut till kårnivå och inkluderat armegrupp nord också, detta enligt konstruktören för att öppna upp situationen som annars är en rätt monoton överkörning. Det var nog klokt att göra en remake, såvitt jag känner till är DAGC inte ett av de mest älskade SPI-spelen.

Systemet man använder är baserat på The Bulge, som i sin tur var en halv-remake på ett gammalt SPI-spel. Jag tyckte ju det var ett riktigt trevligt litet spel, möjligen med ett problem att städer och byar blev för svåra att ta. Det skiljer sig säkert i detta spel. Rätt korta regler, 13 sid tror jag. Spelplan och brickor i snygg, klassisk design. Det här kommer nog upp på bordet rätt snart.

EvilSpook

Senaste är Armored Assault.

Egentligen inget "riktigt" krigsspel och jag kommer aldrig spela det. Men det har en hel massa "awesome".  :ultra:

//EvilSpook

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"Senaste numret av World at War, Strategy & Tactics systertidning som enkom handlar om andra världskriget. Spelet är The Destruction of
Army Group Center.

Titeln är en gammal SPI-titel som Decision äger, och när företaget gör om gamla SPI-spel kan det bli allt från originalet komplett med samma errata till remakes där bara ämnet och skalan är detsamma.

Eller rättare sagt, The Destruction of Army Group Center har inte ens skalan gemensamt med originalet, man har zoomat ut till kårnivå och inkluderat armegrupp nord också, detta enligt konstruktören för att öppna upp situationen som annars är en rätt monoton överkörning. Det var nog klokt att göra en remake, såvitt jag känner till är DAGC inte ett av de mest älskade SPI-spelen.

Systemet man använder är baserat på The Bulge, som i sin tur var en halv-remake på ett gammalt SPI-spel. Jag tyckte ju det var ett riktigt trevligt litet spel, möjligen med ett problem att städer och byar blev för svåra att ta. Det skiljer sig säkert i detta spel. Rätt korta regler, 13 sid tror jag. Spelplan och brickor i snygg, klassisk design. Det här kommer nog upp på bordet rätt snart.

Har köpt samma spel. Har spelat Red Army, GDWs spel om Op Bagration, som mest var ett solospel för ryssen. Lite extra intressant för mig nu då jag skriver om Op Bagration för att belysa vad vi kan lära av rysk manöverkrigföring.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Original- DAGC var vad jag förståt tockså något av ett solospel. Det är väl för att förhindra det man zoomat ut litet.

Kanger

CiteraÄr det någon som har några bra litteraturtips kring Algeriets frihetskamp?
Alistair Horne: A savage war of peace

Mode

Citat från: "Strv102r"Har spelat Red Army, GDWs spel om Op Bagration, som mest var ett solospel för ryssen.
Ungefär som i verkligheten alltså - ett tecken på ett lyckat spel!    :D

Jag körde en gång ett dubbelblint tabletopspel på LinCon, baserat på ett kompani ur s. Pz.Abt. 505 under Bagration. Motståndet bestod av en gardespansarkår förstärkt med genombrottsresurser.
Tyskarna stoppade första ryska vågen och tyckte "Pust! Det gick ju bra."
Sedan kom den andra ryska vågen och de började bli lite svettiga, men efter rätt stora egna förluster lyckades de stoppa även denna.
När den tredje vågen kom (nu var det inte längre T-34 och Sherman utan JS-2) klappade de tyska spelarnas moral ihop!

Bagration ska vara en omvänd Barbarossa, annars är något fundamentalt fel.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

magnus lindström

Köpte monsterspelet Leyte Gulf från AP på Ebay nu. Är man mentalt rubbad???