Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 16 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Nu har World of Boardgames fått in Panzer med två expansioner från GMT, så jag korpade dem. Sedan blev det nog lite DG's Totaler Krieg av bara farten också...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Visst är det lite skönt när spenderbyxorna får fritt spelrum?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Det fladdrade bara till i brallerna. :ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

yvig

Det blev precis in 4300 kronorsbeställning från Worldofboardgames... Hu! Det är ju lite ångest när man beställer spel för så mycket pengar.

Det blev:
Paths of Glory: Verkar bra helt enkelt och jag har inget om WWI. Dessutom OOP hos tillverkaren så jag ville passa på även om det säkert trycks upp igen.

Nothing Gained but Glory: Vet inte så mycket om spelet förrutom att man kan spela slaget vid Lund. Min pappa är pensionerad och intressead av den där tiden så jag tänkte introducera honom till krigsspel med det här. Vi får väl se hur det går.

7 Wonders: Trevligt Eurogame. Gillar eurogames av sociala skäl. Här upp i norra värmland är det ju ont om krigsspelare men gott om personer som gärna spelar lite spel och äter lite mat en söndagkväll.

Beyond Valor, regelboken (ASL) och Valor of the Guards och lite sannat smått och gott: Kunde inte hålla mig. Har spelat lite ASL tidigare, bland annat lite Red Barricades, och tycker det är himla kul. Kan dock inte reglerna bra så nu letar jag lite efter ASLSK 1-2 för att lära mig lite bättre från grunden. Fan vet hur mycket spelande det kan bli, saknar ju egentligen folk att spela med här uppe och turneringar och liknande är ju inte att tänka på av tidsskäl. Men vi får väl se. MMP är ju rätt märkliga med sina utgivningar tycker jag. Finns ju alltför sällan tillgängligt det man vill ha. Mycket tveksam strategi tycker jag det verkar som.

Elias Nordling

Play by e-mail är inte så dumt faktiskt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

yvig

Citat från: "Elias Nordling"Play by e-mail är inte så dumt faktiskt.

Förvisso. Ska kanske prova detta. Hur som helst tycker jag att den sociala aspekten är väldigt viktig. Jag vill umgås och spela spel mer än att ha spelet som en tävling eller en intellektuell utmaning. Jag gillar när man tillsammans skapar en spännande historia när jag spelar krigsspel. Som spel betraktat brukar jag tycka att eurogames är bättre.

BigPapaBear

Citat från: "yvig"Det blev precis in 4300 kronorsbeställning från Worldofboardgames...

Respekt.

Det handlar mest om att glömma bort köpet helt och låtsas att man fått en massa gratis spel när de dyker upp på postkontoret.
En mycket bitter liten man.

Engelbrekt

Kunde inte hålla mig längre: Fontenoy i BAR-serien ligger på posten och väntar på att hämtas. Tänkte använda lilla scenariot Melle som ingår i boxen för att lära mig systemet bättre.

Sen plockade jag upp ett ex av Twilight Struggle Deluxe i spelbutiken i Malmö. Det bara måste ägas.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Mode

Citat från: "yvig"Det blev precis in 4300 kronorsbeställning från Worldofboardgames...
Då vinner du rejält! Jag har just burit in min låda, men den landade "bara" på Mach 2.5+.    :D
Den ska snart packas upp och innehåller följande:
Panzer + Expansion #1 + Expansion #2 - jag spelade Panzer och Armor redan på gamla Yaquintotiden, men köpte dem aldrig.
Next War: Korea - recensionen här på forumet övertygade mig. Direkt avgörande blev beskrivningen av flyget.
S&T #276 (Operation Anaconda) - samma här, recensionen på forumet sålde in mig.
Bloody April - det är ett flygspel. Behöver jag säga mer..?

Citat från: "yvig"Kan dock inte reglerna bra så nu letar jag lite efter ASLSK 1-2 för att lära mig lite bättre från grunden.
Jag vill varna för att använda ASL SK för att lära sig systemet, reglerna är en sorts "Det Bästa"-version. En hel del regler har helt sonika lyfts bort och andra har förenklats kraftigt.
Därmed inte sagt att de är dåliga. Jag har skaffat alla tre, men med främsta skälet att använda dem för att locka över spelare till den mörka ASL-sidan. Om någon gillar SK så är det stor sannolikhet att den personen också kommer att gilla det kompletta, stora systemet. SK kan användas för att doppa tårna och känna om vattnet är lagom, samt få en känsla för hur det fungerar.
Vill man testa systemet och aldrig har provat det så fungerar de bra, men om man redan fått blodad tand är det enligt min mening bättre att läsa tillräckligt i regelboken för att sedan spela (scenarierna i SK är perfekta för ändåmålet och ger en ännu bättre upplevelse med det kompletta systemet) med enbart infanteri och utan understödsvapen, helst med någon som kan systemet. Läs sedan om regelboken igen och prova en gång till. Sedan kan man börja bygga på med mer regler.
Och inte minst bör man försöka acceptera att man kommer att glömma regler även efter att ha spelat ASL i tiotals år.    :evil:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Strv102r

En bortglömd pre-order trillade in. Medina de Rioseco (Eagles of the Empire) från Compass games.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Citat från: "Mode"Jag vill varna för att använda ASL SK för att lära sig systemet, reglerna är en sorts "Det Bästa"-version. En hel del regler har helt sonika lyfts bort och andra har förenklats kraftigt.
Ja ASL starterkitsen är precis exakt som riktigta ASL fast utan allting som gör ASL roligt.
"Randomization is too important to be left to chance"

yvig

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Mode"Jag vill varna för att använda ASL SK för att lära sig systemet, reglerna är en sorts "Det Bästa"-version. En hel del regler har helt sonika lyfts bort och andra har förenklats kraftigt.
Ja ASL starterkitsen är precis exakt som riktigta ASL fast utan allting som gör ASL roligt.

Hmmm... Jag hör vad ni säger. Det är ju det att man blir lite skräckinjagad av regelboken... Att sträckläsa den kommer inte på tanken, men att att knöggla sig fram genom ett par enklare scenarion på egen hand med mycket bläddrande är säkert görbart. Särskilt med tanke på att jag faktiskt spelat ASL -the full monty tidigare och då haft nåt slags grepp om detta. Det får nog bli som ni rekommenderar tror jag.

Över huvud taget är jag inte byggd för att sträckläsa regler, jag läser alltid minsta möjliga, försöker förstå sequence of play på ett översiktligt plan, och sen spelar med mig själv och tar svårigheterna allt eftersom de kommer. Det är det som är effektivast i slutändan för mig men det beror ju helt på vad man har för neuropsykiatrisk diagnos. Många inom den här svängen lutar väl ganska betänkligt mot Aspergershållet, men jag är nog mera på ADHD-kanten i nån vrickad variant... :)

Elias Nordling

CiteraMånga inom den här svängen lutar väl ganska betänkligt mot Aspergershållet, men jag är nog mera på ADHD-kanten i nån vrickad variant...

Jag skulle säga att den sociala kompetensen här på forumet är högre än snittet på Internet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

yvig

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraMånga inom den här svängen lutar väl ganska betänkligt mot Aspergershållet, men jag är nog mera på ADHD-kanten i nån vrickad variant...

Jag skulle säga att den sociala kompetensen här på forumet är högre än snittet på Internet.

Ja det har du säkert helt rätt i! Det var inte meningen att trampa nån på tårna här utan bara driva lite med den gängse bilden av krigsspelare som aningen nördiga. Och inget fel i nördighet om du frågar mig. Vi nördar är väl till och med lite moderna just nu om jag förstått saken rätt, men det går väl över fort hoppas jag. :) <-- Smileyn här indikerar att jag försöker skriva i en lättsam och skämtsam ton. ;)

Snowfox

Förutom den rena PBEM spelandet såkan du med hjälp av Vassal, Cyberboard etc samt ett pratprogram få en hyfsat bra social upplevelse. För oss som har svårt att frigöra tid för långa spelsessioner är det ett bra sätt att fortsätta spela.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.