Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 13 Gäster tittar på detta ämne.

Jon

Två spel från GMT-rean, varav jag beställt Space Empires, ligger och väntar på att jag ska komma och lösa ut dem mot en liten
försmädlig summa på 313kr.

SebastianKalucza

Citat från: "Jon"Två spel från GMT-rean, varav jag beställt Space Empires, ligger och väntar på att jag ska komma och lösa ut dem mot en liten
försmädlig summa på 313kr.

Där märker man verkligen hur mycket tullen tar. Beställde själv 6 spel, och behövde "bara" betala 395 kronor.

Strv102r

Från GMT rean:

Bomber Command (ett flygspel för en gångs skull!)
Wilderness war
Mr Madisons war
Nothing gained but glory (har jag redan men som present till en vän)
Modulen Gergovia till GBOH.

Ca 360 pix till nya Super Jas (räcker väl till en skruv...)
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

S&T 284, med slagen Cross Keys och Port Republic, på ca 11 sidor regler.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Southpaw

Navajo Wars ramlade in idag, rejält försenat efter nytt strul av GMT. Andra gången de glömmer att skicka mig ett spel de tagit betalt för...  :down:

Tullen höll dock sina fingrar borta den här gången. Alltid något.

SebastianKalucza

Inget som förvisso är inköpt av mig själv, men lika glad blev jag för det.

Federation Commander: Romulan Border via Wargame Secret Santa på BGG samt The Blitzkrieg Legend i födelsedagspresent av mina föräldrar (!), det hjälper att ge dem en lista med spel dom kan köpa åt en.

Tommy Röhs

Ogre Designers Edition från Steve Jackson Games.
First Strike '62 och Russo-Georgian war of 2008 från Schutze Games.

Kanger

Picket Duty levererat, mottagit och uppställt. Verkar suveränt.

Scipio

Fick också Picket Duty.
Ett tips är att kolla countersheet #4 så fort som möjligt, mitt var dåligt limmat och en stor del av brickorna på det ramlade i två bitar när jag punchade det.
"Randomization is too important to be left to chance"

Jon

Picket Duty här med. Sju sidor errata finns det också: http://www.skdgaming.com/PDErrata_12022013.pdf

Kanger

Scipio, maila Randy på Legion, så får du en ny counter sheet.

7 sidor errata, jo, jag såg det också. Men det verkar mest vara förtydliganden, där han har skrivit av hela regelavsnittet igen.

Första intrycket. Kul såsom B-29. Det slår mig hur knepigt det var för japanen att träffa fartygen på ett vettigt sätt. Oftast blev man nedskjuten eller så missade man fartyget.

En pikant detalj är att det var större dödlighet bland besättningarna inom brittiska bombflyget än det var bland kamikazepiloterna. Frågan är om inte tyska ubåtsbesättningarna levde farligare.

Elias Nordling

CiteraEn pikant detalj är att det var större dödlighet bland besättningarna inom brittiska bombflyget än det var bland kamikazepiloterna.

Då måste man ha jämfört totalt antal utbildade Kamikazepiloter med antalet brittiska bombflygare som faktiskt flugit uppdrag. Japanerna samlade på sig en stor reserv kamikazepiloter för slutstriden om hemöarna.

Passar här på att varna för boken Kamikaze som kom ut på svenska för ett par år sedan, och som möjligen kan vara källan till siffran ovan. Historierevisionism av det slag som, om det hade hadlat om Tyskland, hade placerat författarna inför skranket åtalade för förintelseförnekelse.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Du har säkert rätt. Men klart var att dödligheten bland brittiska bombflygsbesättningarna, samt de tyska ubåtsbesättningarna sent i kriget var väldigt hög.

Med facit i hand så var de flesta stridigheter i Asien efter Guadalcanal och Midway helt onödiga. Amerikanska ubåtsflottan gjorde i princip hela jobbet genom att svälta ut hemöarna. Kanske hade det räckt med Saipan om man ville bränna ner de japanska städerna också. Striderna i Burma var bara för att återupprätta brittisk prestige. Filippinerna var för McArthurs skull, och Nya Guinea var för...tja?

aegneus

Citat från: "Kanger"D och Nya Guinea var för...tja?

För att man inte visste att ubåtarna skulle funka?

Tordan

SPQR, 40 kr på stadsmissionen.
/Tord Hoppe