Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Red parachutes

Startat av Strv102r, 9 november 2007 kl. 21:39:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Halvvägs genom 1 oktober:

I nordväst binder 42 G skytte och 20 Pzgren varandra. Jag tror att det gynnar mig mer.

180 skytte påbörjar sitt anfall mot öst. Fienden svaga förband ur 19 Pz viker.

29 skytte återhämtar.

23 skytte anfaller en stridsgrupp ur 255 inf på en höjd som man inringat gemensamt med del av 29 skytte och 180 skytte. Fi håller ut men kommer att falla under eftermiddagen. Då ska 23 återhämta och 29 anfalla.

1 Gdkav anfaller på morgonen en ganska stark stridsgrupp ur 255 inf. Fi viker bakåt och vid lunchtid kan ytterligare ett anfall ta målet, en VP by, genom att kasta ut en skyttebataljon ur 19 Pz. Detta var det primära målet i nordväst.

7 Pz/57 inf anfaller och lyckas bryta genom och nå artillerigrupperingar ur 2 strvkåren. Dessa håller dock och ett motanfall ur 2 strv och 7 Gd strv kastar fi tillbaka.

2 DR har dragit ur och rör sig mot väst. 10 pzgren har också dragit ur men kastas in i anfall mjot 6 Gd strv omedelbart söder om KANEV. Fi gör inte alls som jag väntat! Istället för att använda både 2 DR och 10 Pzgren som en samlad klubba i en riktning splittrar han dem och går åt olika håll.
112 inf blir ensamma kvar på halvön! Detta ska nyttjas. Snarast ska resterna av 9 mek med understödda av 161 skytte på nytt anfalla i sydlig riktning och återta östra delen av linje 1. Fi kan då välja mellan att låta 112 inf bli mulad, backa och låta mig ta målet eller kasta tillbaka 2 DR. I vilket fall som helst vinner jag på detta.

19 Pz och 167 inf med delar ur 72 inf anfaller mot 6 GD strv omedelbart söder KANEV. Vi håller och fyller på med delar av 337 skytte  som precis tagit en höjd från resterna av 34 inf.

Nu ska anfallen i nordväst fortsätta i syfte att binda fi och avleda uppmärkamheten från det viktiga, att återta linje 1.

I sydost ska vi fortsätta binda fi.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

I norr omgrupperar 20 Pzgren under natten. Den nya stridsindelningen är betydligt mer offensiv än den gamla. Kan förvänta oss anfall under dagen.

30 skytte och 29 skytte har framgång medan 23 skytte återhämtar. 255 inf och 19 Pz (det som är kvar) är hårt trängda. Hade jag haft pansar på detta avsnitt hade jag kunnat göra stora saker nu...

1 Gd kav anfaller och utplånar 2 DR spaningsbataljon som skyddar avlösningen av 7 Pz och 2 DR (7 Pz måste återhämta för nya anfall). Denna framgång kommer att störa 7 Pz återhämtning.

9 mek (med små delar av 7 Gd strv) anfaller under natten och vräker 112 inf tillbaka till linje 1! Här har vi nu möjlighet att inte bata återta förlorad terräng utan att påverka KANEV-avsnittet.

6 Gd strv utökar brohuvudet mot sydost och håller mot 10 Pzgren/167 inf anfall med stöd av 337 skytte (fast det kostar).

Avser nu pressa på i nordväst och i centern.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

20 Pzgren anfaller 42 Gd skytte med hyfsad framgång.

19 Pz och 7 Pz ger 1 Gd Kav rejält på käften. 1 Gd kav börjar dras ut (förbandet ska lämna spelet, återkommer till det). 29 skytte övertar 1 Gd kav ställningar. 23 skytte påbörjar en omgruppering in bakom 30 skytte som nu anfalls av 2 DR. Fi är missnöjd med att han tvingas anfalla 1 Gd kav med 7 Pz för att skydda stt artilleri. Han skulle helst kraftsamlat 2 DR och 7 Pz i samma riktning (enligt det ena COA som jag tidigare skissade på). En viss tröst för mig är att 1 Gd Kav i alla fall gjorde nytta med sitt anfall.

9 mek/7 Gd strv och delar av 161 skytte tar sina mål och övergår till försvar.

6 Gd strv håller ännu med stöd av 337 skytte mot 10 Pzgren och 167 inf.

218 skytte och 80 skytte återtar byn som 206 skytte en gång slogs om. 72/34 inf stridsgrupp med 506 tunga strv och 5W anfaller från olika håll mot byn men är inte framme än. Tysken lovar att Gille, C 5W, ska ställas inför ståndrätt. 5W levererar för det mesta dåligt.

Trots att inget avgörande hänt så mörknar skyarna rätt snabbt nu. Redan på morgonen 2 oktober drogs 2 skyttedivisioner ur (250 och 160, båda nere i sydost) och artilleriammunitionstillförseln har halverats. Min operation är inte längre kraftsamlingriktningen för STAVKA. Jag vet att 1 Gd Kav ska dras ur morgonen 3 oktober. Vad jag nu ser är att kåren är mycket illa tilltygad och att reglerna stipulerar att om inte kåren har en viss mängd förband ska dessa ersättas ur andra motoriserade förband! Detta kommer att medföra att huvuddelen av 2 strv, 7 Gd strv och 9 mek kvarvarande förband (dessa kårer är ju också kraftigt reducerade i dagsläget) kommer att behövas för detta. Jag blir av med nästan allt pansar! Och tysken får tre dygns lekstuga innan gonggongen ljuder!

Har jag tur så fullföljer han sina operationer mot KANEV med 10 Pzgren och i nordväst med 7 Pz och 2 DR. Detta kan ta så lång tid att han inte hinner rensa halvön i centern, där huvudddelen av VP finns.

Strv102r

I nordväst får 20 Pzgren ett genombrott efter två anfall. De tränger in och nedgör 180 skyttes artilleri. 42 Gd skytte drar sig tillbaka så fort det går och söker täppa till hålet. Det är dock svårt att till fots vara snabbare än mekaniserade förband...

7 Pz tar terräng mot 29 skytte. Tillsammans med 20 Pzgren genombrott innebär detta att 180 skytte är nära avskärning.

19 Pz som nära på återuppstått med en stridsgrupp genomför mindre anfall.

10 Pzgren ger upp vid KANEV (pust...) och omgrupperar västerut. Tror att fi gett upp att återta KANEV.

5 W och 72/34 mular brohuvudet i sydost. 5 W kommer nog att kvarstanna (reglerna förbjuder den att lämna sektorn sydost om KANEV) men frågan är om 72/34 + 506 tunga Strv kommer att anfalla KANEV från sydost eller kastas om som 10 Pzgren?

1 Gd kav är urdragen. Med den följde stora delar av 6 gd strv (då fi kastat om 10 Pzgren minskade hotet mot KANEV och 337 skytte med lite strvstöd kan nog hålla), 7 Gd strv och både 9 mek samt 2 strv. Safe to say, nu gäller det att vara smart defensiv i tre dygn nästan. det finns inget utrymme för offensiva operationer.

Dåså!

I nordväst ska vi föra fördröjningstrid mot brohuvudena och ge terräng som inte innehåller VP. 42 G skytte och 29 sak försöka lnyta ihop medan 180 skytte, som jag räknar med kommer att bli avskuren, ska binda så mycket fi de kan.

I centern ska vi försvara om inte fi hotar att anfalla längs den förberedda bakre linjen från väst mot öst och avskära förbanden i linje 1. Då ska vi falla tillbaka och försvara den förberedda linjen.

I KANEV ska vi bara försvara.

Strv102r

Morgonen 4 oktober:

Fi genombrott i norr får snudd på katastrofala konsekvenser. 180 skytte lyckas dra sig ur utan att inringas då fi är försiktig i sitt utnyttjande av sin framgång. 29 skytte lämnar en stridsgrupp i den VP by som var målet för mitt anfall och som vi tog. Jag lyckas hålla en linje genom att snabbt dra mig bakåt och nyttja fiendens ovilja att hänsynslöst nyttja lokala framgångar. Jag tror att han gör rätt, även om detta gör att jag kan dra ur relativt ordnat. Han har rätt få stridsgrupper med bra stridsvärde och förlorar han någon av dessa är det slut på framgången. Han ser att linjen är öppen i väst och kastar en liten stridsgrupp ur 19 Pz och hela 20 Pzgren runt i en omfattning. Jag hinner dock parera och få skytteförband i vägen.

7 Pz genomför anfall mot min östra del av brohuvudet med viss lokal framgång. Del av 7  Pz bidrar till isoleringen av 29 skyttes kvarlämnade stridsgrupp och del skyddar i öster. 2 DR är på väg mot 10 Pzgren.

10 Pzgren är på plats med huvudel men inväntar kön och 2 DR. 1 kompani ur 506 tunga strv förstärker 10 Pzgren.

72/34 + ett halvt kompani ur 506 tunga strv genomför ett anfall mot 337 skytte utanför KANEV men slås tillbaka.

5W försvarar stranden mot nya övergångar av den reducerade 80 skytte.

Strv102r

Mörkret faller 4 oktober:

20 Pzgren och 19 Pz anfaller in från väst men stoppas av uppoffrande (mycket uppoffrande) heroiska sovjetiska skyttesoldater och Pv! 29 skyttes kvarlämnade stridsgrupp slås i två anfall av delar av 19 Pz, 255 inf och 7 Pz med massivt artilleriunderstöd. 2 DR spaningsbataljon (--) (reorganiserad genom replacements) och 57 inf avlöser 7 Pz skyddauppgift öster om brohuvudet. 7 Pz tar sig nu kraftsamlat åt anfallsuppgiften med stor framgång. Trots stora uppoffringar av mina proletära hjältar tar hitleristerna både terräng och slår artilleriförband. Brohuvudet är nu så sammantryckt att minsta genombrott gör att fi kommer år understöd och staber. Jag börjar föra över både artilleri och staber öster (just här på kartan faktiskt norr) om DNEPR.
Dock, linjen håller än efter omgrupperingar, men jag räknar med att han mular brohuvudet under morgondagen. Men om 7 Pz, 19 Pz och 20 Pzgren är upptagna här så kan de inte anfalla in i den VP täta halvön... En taktisk katastrof kan vara helt OK om man får en operativ vinst.

Nu kommer 2DR och 10 Pzgren som ett ånglok. De slår sig genom försvaret och tränger in på djupet. 10 Pzgren når nästan 2. motståndslinjens mitt och anfaller en artgrupp under urdragning. Dock! Mina hjältar stoppar fascisterna med direktriktad haubitseld! (Hälften av artilleriet i denna grupp kokas i sitt eget bajs dock). Därnäst anfaller 2DR mot DNEPR i rakt östlig riktning och nitar artilleri under urdragning och stänger urdragningsvägarna. Men jag har hunnit få ut det mesta av artilleriet. 10 Pzgren vänder och inringar 9 mek/7 gd Strv delar som tagit VP byarna i linje 1. Dessa har jag avsiktligt kvarlämnat (tre batajoner finns dock i linje 2) i syfte att de ska binda fi förband då de är svåra att slå inne i bebyggelse. Återigen, fi har mycket kort om tid att ta tillbaka VP byarna och tid han förlorar utanför linje 2 gör att han förlorar då jag tror jag vinner om jag håller linje 2 och KANEV. Fördröjningsstrid med lite känslor för de som lämnas att inringas av fi... Tja, Volgabönder har jag ingen brist på!

I sydost händer i stort ingenting. Jag förväntar mig att han slår det norra brohuvudet och att han slår kvarlämnade delar i linje 1. Sedan tror jag att tiden tar slut för honom.

Strv102r

När dammet lägger sig i nordväst finns ett ensamt inringat Pv-kompani kvar på den numera tyska sidan av DNEPR.

I centern slås mina kvarlämnade delar under sista natten och det precis utan marginal. Fi orkar/hinner inte ens försöka anfalla mot min förberedda linje 2. Däremot försöker jag ta tillbaka en VP by längs DNEPR ett par km utanför linje 2 under spelets sista speltur nyttjandes delar av 7 gd strv  och 9 mek. Den försvaras av 10 Pzgren spaninsgbataljon (intakt) och ett Pvkompani. Jag tvärstoppas med stora förluster.

Runt KANEV sker ingenting.

Jag håller 9 VP byar. 8 ger mig minor victory och 10 substantial. Utan KANEV hade jag haft 7 och det hade varit det historiska spelet (att jag tagit, och håller, halvön men inga andra brohuvuden).

En kort debrief av tysken visar att han anser att 5 W upprepade misslyckanden har spelat stor roll. Hade de lyckats bättre hade han kunnat frigöra 72/34 med 506 tunga strv långt tidigare och låtit 5W försvara stranden i sydost. Detta hade gett en helt annan utveckling vid KANEV och 10 Pzgren hade inte behövt sättas in där alls utan hade kunnat kraftsamlas till 7 Pz. Detta hade i sin tur kunnat innebära en snabbare kollaps i nordväst och att han haft tid och kraft att börja äta linje 2 från väst mot öst. 2 VP byar finns i västra linje 2...

Jag undrade ofta om de över 4 skyttedivisioner jag förlorade i sydost var värda vad jag vann... Efter vår diskussion vet jag att tysken tyckte att jag gjort rätt.

Inte en stor seger, men en seger.

[/img]

Strv102r

Detta utmärkta spel som jag verkligen kan rekommendera finns att få tag på än! Dessutom är kartan snygg och inte bara funktionell  :wink:

Dollarn är ju nere i under 6 spänn!

http://cgi.ebay.com/Red-Parachutes-Avalanche-Press-NEW_W0QQitemZ190206252328QQihZ009QQcategoryZ234QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Strv102r

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... EL:US:1123

Finns åter att få tag på för de som fastnat för systemet.