Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Finnish Front (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 10 september 2009 kl. 12:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

The Finnish Front är spelet i nummer 5 av World at War, systertidningen till Strategy & Tactics som fokuserar enkom på Andra Världskriget.

Spelet täcker finska fortsättningskriget 1941-42 med månadslånga omgångar (märkligt nog börjar spelet i juni, jag vill minnas att finnarna gick med i kriget den 1 juli, men man kan ju tänka sig det som två juliomgångar för att täcka in det högre operationella tempot i början etc etc).

Spelsystemet kallas Jackboots, och är en variant på systemet i spelen They Died With Their Boots On. Då dessa spel täckte lågintensiva fälttåg i Nordamerika, såsom indiankrig och USAs invasion av Kanada känns det inte som en klockren överföring. Låt oss se vad det innebär i praktiken.

Med från Boots är chitpull-mekanismen, där varje kår/armé aktiveras separat, när dess bricka dras. Trupper på högre nivå aktiveras med en egen bricka, tillsammans med valfri kår/armé. Jag var litet skeptisk till hur detta skulle fungera. Befästninstrupper är till exempel armeresurser spridda över hela fronten, vilket innebär att de kan aktiveras utan att trupperna som försvarar dem gör det. I praktiken stör jag mig mindre på det än jag trodde att jag skulle göra.

En sak som jag stör mig betydligt mer på som spelet ärvt från Boots är att strid är obligatorisk. Den mekanismen har jag alltid tyckt är befängd på denna skala och tidsålder, och inget spel jag provat har lyckats bevisa mig om motsatsen. Här kan vi få bisarra effekter som att Murmansk förvandlas till en neutral zon, då ryssarna har blivit utkastade men omringar staden så att tyskarna inte vågar kliva in, medans inte heller ryssen vågar de då han då måste anfalla tysken. Löjligt, men är man uppvuxen med Avalon Hills klassiker kanske man tolererar sånt.

Stridssystemet, som även det i stort är hämtat från Boots, har annars sina meriter. Det finns inga overruns, men stridsresultaten kan ibland generera pursuit combats där anfallaren får avancera och anfalla igen. På Joe Miranda-vis finns det två stridstabeller att välja mellan, en blodig och en reträttrik.

En annan knorr i systemet är att enheterna har en tactical efficiency rating (andra numret på brickan) som påverkar stridsresultatet och möjlighet att gå från ZOC till ZOC. Detta kommer inte från Boots, och systemet saknar också de "slumpbrickor" som finns i Boots.

Jag är till en början rätt entusiastisk när jag ställer upp och läser reglerna, men min entusiasm dämpas avsevärt när jag kommer till obligatorisk strid. Spelet lyckas dock åtminstone delvis vinna över mig igen. Jag får slå mycket i reglerna efter stridsresultat och vilka brickor som får aktivera när, men efter att jag kommit på den smarta iden att köra en play-aid på ett ark går det mycket bättre.

Segervillkoren är rätt kluriga. Bägge sidor har tre mål, och beroende på hur många av dem man uppnår ser man vem som vinner. De finsk-tyska målen är att befria förkrigsfinland, ta Murmansk eller någon annan stad på järnvägen till Murmansk, och skära av Leningrad. Finnarna har mycket begränsade möjligheter att hjälpa till med de två sista målen. De kan däremot hindra ryssarna från att uppnå sina mål: Kontrollera två finka städer, kontrollera Kestenga, Allakurtti och Petrozavodsk, samt permanent utplåna ett antal finska eller tyska divisioner (genom omringning).

Det finns ett kort scenario som slutar vintern 41, och ett längre som pågår till vintern 1942. Förrådsreglerna är som vanligt löjligt generösa, men eftersom de flesta mål ligger längs vägar och järnvägar koncentreras ändå handlingen dit.

Jag ger spelet en svag fyra, på gränsen till trea. Hade det inte varit obligatorisk strid hade jag gett det en klar fyra.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Miku

Tack för AAR:t.
Jag har varit lite nyken på detta spel. Utseendemässigt är det så där, men ändå verkar det vara ett ganska trevligt och nätt spel.

Tänk om man kunde ha gjort ett trevligt och nätt spel istället...

Hur lång tid tar det att spela?

/Miku

Elias Nordling

Det är hyggligt snabbspelat. Det korta scenariot tar väl ett par timmar.

larth

Hur mycket regler är det med?

Elias Nordling

14 sidor.

A F

Fattar jag rätt att du får med hela den offensiva delen av fortsättningskriget?

Elias Nordling

Korrekt, 1941 till slutet av 1942, så du får med ryssarnas första motoffensiv också. Men inte 1944.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Korrekt, 1941 till slutet av 1942, så du får med ryssarnas första motoffensiv också. Men inte 1944.

VAr det nån vidare verksamhet i övrigt 1942?

Elias Nordling

Förnyad aktivitet vid Murmansk och ett par försök att skära av järnvägen dit, samt ett par mindre sovjetiska motoffensiver.