Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dooms day

Startat av Andreas Lundin, 15 september 2009 kl. 10:37:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Läst på BGG:

Adam Starkweather:

Citera... I will be taking a fair bit from Suez '73/White Death to make "The Doomsday Project" for MMP. Divisional/Brigade level WWIII set in 1985. Should be on prepub late this year.

Något för er chit-pullare därute. Nu får ni nåt annat att pulla snart!  :lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

...jag kan ha fel. Det kanske inte är skit-pull, men det är i allla fall Adam Starkväder... :wink:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Stop the hating Andreas!

Andreas Lundin

Numera heter det "Roasting".

silversixx

:twisted:

Andreas Lundin

Egentligen är det helt OK med chit-pull för mig. Jag tycker egentligen bara att AVL sög tomteluva. Därför avslutas härmed min Adam-bashing. AVL kommer jag alltjämt att sky som pesten. Däremot tycker jag att Doomsday-projektet kan verka skojs.

Elias Nordling

Jag förstår verkligen din invändning mot AVL. Aktiveringssystemet är egentligen helknasigt, om man ser till vad man utger sig för att göra (aktivera kårhögkvarter). Sedan tycker jag att det är ett snorkul spel med hög puls, så jag förlåter det och tänker mig att det snarare handlar om fördelning av resurser och Command & Control.

A Victory Denied har som sagt inte den effekten. Man håller inte på och skyttlar trupp mellan högkvarter för att få dem att aktivera mera. På tyska sidan finns över huvud taget inte problemet, då infanteriet delar orderbrickor, man väljer vilket kårhögkvater som aktiveras när en armébricka dras, och pansaret över huvud taget inte har högkvarter. På Ryska sidan har man inte den mobiliteten, och man har hursomhelst nog med trupp som dräller runt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Numera heter det "Roasting".

Och där suger man tomteluva?

Maglica

Citat från: "Andreas Lundin"...jag kan ha fel. Det kanske inte är skit-pull, men det är i allla fall Adam Starkväder... :wink:

Om det är "White Death"-systemet så är det inte chit-pull, utan mer av impulsbaserad karaktär. Något i stil med: spelarna har total 10 action points att använda per omgång. Man kan då välja att använda alla 10 i en impuls eller sprida ut dom över flera impulser för att avvakta den lede fi. Ytterligare begränsningar finns för att skapa skillnader i karakteristika/flexibilitet hos de båda kontrahenterna. Detta gör att man t ex kan attackera flera ggr per omgång så länge man har tillräckligt med "supply".

/Robert
Robert Maglica

Mode

Citat från: "Maglica"Om det är "White Death"-systemet så är det inte chit-pull, utan mer av impulsbaserad karaktär.
Och, inte att förglömma, en rejäl siffermatris (som ej får inspekteras av motståndaren) på baksidan av brickorna så att framsidan kan hållas föredömligt ren och snygg med (nästan) enbart förbandstyp och benämning.

Vore trevligt om fler tog upp det konceptet så man slapp klyddandet med försök till vinnande lottoradskombinationer runt förbandstyp och benämning. På köpet kommer man åt oddsoptimerarna.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

D-Day at Omaha Beach har ett litet liknande system.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

White Death systemets stridsmekanik har dessutom en hedervärd anfader i Operation Crusader, monsterspelens monsterspel.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.