Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Caucasus Campaign (GMT)

Startat av sfclinken, 30 september 2009 kl. 16:42:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Nu har även jag hunnit spela The Caucasus Campaign.

Systemet är ett traditionellt spelare1-spelare2, hex och odds-system med knorrar på precis de rätta ställena. Bland knorrarna kan nämnas en secondary phase, där man har begränsade möjligheter att gå och attackera igen. Tyskens primary phase följs av ryssens secondary, sedan tyskens secondary och ryssens primary, så det finns en intressant dynamik här.

Den som surar över att Baku inte är med på kartan har spelat för många hitlerdrömspel. Konstruktören har alldeles rätt i att Baku är fullständigt ouppnåeligt för tysken i detta spel. De tillgängliga tyska styrkorna är patetiskt underdimensionerade för målet, och dessutom är stridstabellen rätt skoningslös. På tre till ett-odds är det 50% chans att anfallaren tar förluster, och på högre odds är chansen fortfarande 33% på större delen av tabellen. Det innebär att tysken kommer att bli tröttare och tröttare, samtidigt som målen börjar divergera åt varsitt håll. Man har att anfalla åt väst, sydväst, syd, sydöst och nordöst.

Längtar man efter ett spel som fyller checkboxarna östfronten, operationellt, traditionella spelmekanismer, klurigt krom, realistiskt, kul kan jag inte komma på något spel från 2009 som skulle passa bättre än detta. Det får en stark fyra av fem från mig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Stort tack till Jonas för övernattningen, sällskapet (dina 3 underbara töser samt dig själv) och partiet CC.

Inledningen var inte så lysande för tysken (5 PZ steplossar efter 3 turns). Sen lyckades jag få fason på offensiven och jag höll tempot fram till näst sista rundan då det bara var att inse att 20 VP INTE var ens i närheten.

Mycket på grund av Novorossiyisks (?) envisa motstånd. Dock föll staden slutligen men way to late...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Började leka med det här igår nere i lokalen. Efter att ha tittat på Case Blue-kartan under så långa perioder så känns det så pluttigt. :)
En mycket bitter liten man.