Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Compass Games Bitter End

Startat av Strv102r, 19 november 2009 kl. 07:01:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Efterv tre dygn. Jag går till anfall mot vad jag bedömer som en svag LVII Pzkår. Syftet är att binda de Pvkv och StuG bataljoner han har i reserv så att de inte kan skickas till andra områden. Ett regemente ur SZL div slås och KGn ur 357 retirerar.

31 gardesskyttekåren trycks ihop. 4G med pansarbrigaden ur 18 pansarkåren försöker manövrera för att återupprätta underhållslinjerna. Av 68 kåren återstår ett skytteregemente och ett Pvregemente. Jag hann precis ta den viktiga terrängen med 7 mekaniserade kåren före 5SS hann dit! Fienden valde att anfalla TATABANYA från öster med 5 SS och lät 3 Pz anfalla mot söder in i skogen mot 93 skyttediv istället för att satsa allt på att snabbt gå österut som jag var rädd för. Jag tror att fienden missade en gyllene chans att ta central terräng medan den var oförsvarad. 7 mek är förstärkt med ett Pv-regemente och 83 marininfanteribrigaden ur 46 armén (de förband som belägrar BUDA sidan av BUDAPEST). 316 skytte, också ur 46. armén, tar och försvarar terräng norr om 7 mek för att hindra kringgångar. 316 är förstärkt med ett Pv-reg och ett Stormkanonreg (SU-76)

Som jag skrev anföll 3 Pzdiv mot sydost in i skogen. de patetiska resterna av 68 skyttekåren är avskurna och han kan nu använda III Pz kåren för att omfatta 5 gardeskavallerikåren. Men det kan han göra med 211 infdiv ur  I kavkåren också.  Jag undrar om inte III Pzkåren underutnyttjas med hänsyn till syftet som inte borde vara att slå 68 kåren utan att nå BUDAPEST.

20 gardesskyttekåren utgår då 5 LG underställs 5 gardeskavallerikåren. Fiendens I kavkår har fyra starka manöverförband som nu opererar i två olika riktningar. De skiljs av 711 infdiv som försvarar den gemensamma flanken. Jag är rätt säker på att han kommer att försöka slå sig genom 5 gardeskavalleri med 211, 1 och 23 Pz. Men vad ska han göra med 4 kav och 6 Pz? Och vad håller 2 ungerska Pz på med?

I BUDAPEST nöts det på.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Jag provade spelet några turns för ett par år sedan och har inte lyckats bestämma mig för vad jag tycker om det. Som jag minns det så kan bara den ena sidan ta förluster i strid, minnns jag det rätt?
Jag skulle också uppskatta om du kunde lägga ut bilder på hela kartan, jag har svårt att bedöma hur fort framryckningen går och hur långt tyskarna har kvar.
I de spel jag spelat på temat (2?) så känns det som tyskarna är svåra att stoppa. Året är trots allt 45 och historiskt blev de stoppade, så jag vet inte varför det är så?!

:insecure:

Strv102r

Nästa bild är en helhetssammanfattning efter D+3. Förberedd sedan i morses men inte utlagd än pga lillpojkens tandläkartid. Jag har också identifierat problemet med fragmentisering, men det är utmärkt att synpunkter kommer in.   :up:  Annars tror man ju att ingen bryr sig eller läser. :insecure:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

yvig

Citat från: "Fredrik Hornegård"Jag provade spelet några turns för ett par år sedan och har inte lyckats bestämma mig för vad jag tycker om det. Som jag minns det så kan bara den ena sidan ta förluster i strid, minnns jag det rätt?
Jag skulle också uppskatta om du kunde lägga ut bilder på hela kartan, jag har svårt att bedöma hur fort framryckningen går och hur långt tyskarna har kvar.
I de spel jag spelat på temat (2?) så känns det som tyskarna är svåra att stoppa. Året är trots allt 45 och historiskt blev de stoppade, så jag vet inte varför det är så?!

:insecure:

Haha! Ja, det är ju en inte helt ovanlig uppfattning bland krigsspelare och konstruktörer att tyskland faktiskt vann kriget... Finns en del krama-en-pansardivisionskampanjer därute...

Strv102r

Helheten! Som synes har 5SS kommit en bit på väg men nu möter man 7 mekkåren vilket är ett mycket mer potent förband än halvt utslitna skyttedivisioner. Om I kavkåren kan bryta genom 5 gardeskavalleriet och ansluta framåt kan det bli intressant... På kartan ser det också ut som ett alternativ att låta de snabba förbanden ur I kavkåren svänga söderut och gå genom 40 skyttediv och sedan vända norrut mot BUDAPEST.

Fredrik H

Perfekt, tack och bock! Det ser ut som det finns hopp för båda sidor, det verkar ju intressant.

:up:

Holmgren

Citat från: "Strv102r"...men det är utmärkt att synpunkter kommer in.   :up:  Annars tror man ju att ingen bryr sig eller läser. :insecure:
Visst är det synd att du inte får mer feedback på dina replays, men ta en titt på antalet visningar av dina trådar. Helt klart läser vi och att du är Kung på forumet när det gäller replays råder det ingen tvekan om!  :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Citat från: "Holmgren"Visst är det synd att du inte får mer feedback på dina replays, men ta en titt på antalet visningar av dina trådar. Helt klart läser vi och att du är Kung på forumet när det gäller replays råder det ingen tvekan om!  :up:

Amen. Keep it up!
En mycket bitter liten man.

Erik Axel

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Holmgren"Visst är det synd att du inte får mer feedback på dina replays, men ta en titt på antalet visningar av dina trådar. Helt klart läser vi och att du är Kung på forumet när det gäller replays råder det ingen tvekan om!  :up:

Amen. Keep it up!

+1!!

jonjac

Citat från: "Holmgren"
Citat från: "Strv102r"...men det är utmärkt att synpunkter kommer in.   :up:  Annars tror man ju att ingen bryr sig eller läser. :insecure:
Visst är det synd att du inte får mer feedback på dina replays, men ta en titt på antalet visningar av dina trådar. Helt klart läser vi och att du är Kung på forumet när det gäller replays råder det ingen tvekan om!  :up:
Man frågar sig mer: "hur hinner han göra något annat?".  :up:

Andreas Lundin

Nåt som är jäkligt bra med dessa AAR's är att om man själv undrar hur ett spel ser ut eller vilka mekanismer ett spel har, så kan man ge sig på att det finns en AAR på krigsspel.se!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

B_J_S

Citat från: "Strv102r"Annars tror man ju att ingen bryr sig eller läser. :insecure:
Var säker på att dina AAR läses med stort intresse.
Skulle vara skoj om andra också skulle göra AAR:er i samma mängd som du gör.
En massa  :up:  :up:  :up:  för din insats.
Keep them coming :D
//Jonas

Strv102r

Anfallet i norr lyckas uppnå sitt mål. Fienden förstärker frontlinjen med sina StuG bataljoner som därmed binds.

De i väst inringade delarna av 31 gardesskyttekåren slås. Ett utbrytningsförsök med stöd av den nu samlade 18 pansarkåren hejdas av 96 infdiv som dock tar över 50% förluster. 5 SS Wiking står still hela dygnet trots att ett anfall inte osannolikt skulle kunna lyckas.

III Pzkåren slår de sista resterna av 93 skyttediv och därmed är 68 skyttekåren historia.

1 och 23 Pz samt 211 inf lyckas bryta 5 gardeskavallerikårens försvar och täten når  nästa linje som hålls av 7 mekkåren och 41 gardesskyttediv. kavallerikåren dras ur för att fördröja fiendens 4 kavdiv och 6 Pzdiv som anfaller över vattendraget och slår regementena ur 40 skyttediv. Dessa blottar en öppen flank och 252 skyttediv anfaller in i denna i syfte att fördröja fiendens anfall mot BUDAPEST från söder så att mekförband kan anlända och ta upp ett försvar i gynnsam terräng. Ungerska 2 pansar finns inte där etiketten finns på bilden utan 3 hex nordost. Etiketten borde säga 20 & 25 infdiv.

Nick

Jag har spanat på den här siten ett tag nu, främst på grund av dina fantastiska AAR:s Ola.
Nu har jag till och med registrerat mig för att skriva det här.
Tack!

BigPapaBear

Citat från: "Nick"Jag har spanat på den här siten ett tag nu, främst på grund av dina fantastiska AAR:s Ola.
Nu har jag till och med registrerat mig för att skriva det här.
Tack!

Välkommen ombord, Nick!
En mycket bitter liten man.