Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Compass Games Bitter End

Startat av Strv102r, 19 november 2009 kl. 07:01:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

yvig

Citat från: "Strv102r"

Fienden tar nu ett rejält tag med hotet i III Pzkårens norra flank och slår nästan hela 5 gardespansar medan 9 gardesmek hanteras ytterst omilt. Jag får avryta ett i princip meninglöst fortsatt anfall med 18 pansar och 4 gardespansar och skicka upp 4 gardespansar mot III Pzkårens flank för att fortsätta binda resurser i "fel" riktning. 24 Pzdiv kampfgruppe tar terräng i söder i syfte att (vad jag tror) skapa ett fördröjningsdjup när en ny armé snart anländer från södra Ungern.

Det här verkar vara ett kul spel! Verkar hända mycket och ge båda chansen att vara aktiva. Väldigt bra rapport. Det är bra när du nämner varför du eller din motspelare handlar på ett visst sätt så man förstår tankarna bakom strategien.

/Lasse

Strv102r

Jag tycker att det är ett höjdarspel. Situationen och terrängen är bra, intressanta förband och ganska enkla regler. Mycket har sagts om stridsystemet och det är ju lite udda, men det skapar en del oförutsägbarhet, inte minst för försvararen. Det är inte alltid förbanden lyckas dra ur bakåt utan de nedkämpas.

Vad jag missade i uppdateringen ovan var att FFH till sist dukade under. Bara 13 Pz kvar ett expediera!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag tycker att det är ett höjdarspel. Situationen och terrängen är bra, intressanta förband och ganska enkla regler.

Situationen är jätteintressant.
Spelet är trasigt.
Det är Ola som gör det intressant. Heder!
En mycket bitter liten man.

jonjac

Citat från: "BigPapaBear"Situationen är jätteintressant.
Spelet är trasigt.
Det är Ola som gör det intressant. Heder!

Är det verkligen trasigt om det är kul och intressant? :)

/Djävulens advokat

Strv102r

Detaljläget i genombrottsriktningen. Lägg märke till att 8 Pzdiv stridsvagnsreg som var underställt 4 kavdiv nu är urdraget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "jonjac"Är det verkligen trasigt om det är kul och intressant? :)

Situationen är intressant - inte spelet. Jag tycker att världskrigen är intressanta. Det betyder inte att jag tycker att ALLA spel som behandlar dem är bra...

Ola gör det kul genom att återberätta händelseförloppet på ett militärporrigt sätt. Det enda som behövs nu är att vi skramlar till en schysst kamera åt karln. Det förtjänar han! :D

jonjac

Citat från: "BigPapaBear"Situationen är intressant - inte spelet. Jag tycker att världskrigen är intressanta. Det betyder inte att jag tycker att ALLA spel som behandlar dem är bra...

Ola gör det kul genom att återberätta händelseförloppet på ett militärporrigt sätt. Det enda som behövs nu är att vi skramlar till en schysst kamera åt karln. Det förtjänar han! :D
Hehe. Jag ville bara påpeka att det är rätt subjektivt.

Håller med om kameran. Jag är verkligen imponerad över den höga kvalitén på action reports, men... 90% av bilderna är suddiga.  :roll:

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Det enda som behövs nu är att vi skramlar till en schysst kamera åt karln. Det förtjänar han! :D

Håller med. Kul läsning men att det känns som en svår fredagskväll när man tittar på bilderna. Jag bidrar gärna!.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Bilden visar att fienden nu har en rejäl slagstyrka nära BUDAPEST, men det finns liksom inte så mycket kvar att undsätta...

Det mest intressanta området. 1Pz lyckades slå sig fram ett stycke till längs DONAU och närmar sig BUDAPEST från söder. Men 1 gardesmek står i vägen. Rakt väster om staden hejdas fienden av bränslebrist och hårt motstånd i den besvärliga terrängen.

BigPapaBear

Citat från: "jonjac"Hehe. Jag ville bara påpeka att det är rätt subjektivt.

De flesta åsikter brukar vara det... ;) Jag har spelat tre partier om det är till någon tröst. :)

Strv102r

Huvuddelen av III Pz grupperar för ett frontalanfall kortaste vägen, men då 3 SS och 23 Pz inte får något "daily supply train" så blir det inget av det hela. Det blir vänsterflanken med 6 och 20 Pz som lyckas kasta bort 9 gardesmek och svänga runt norr om BUDAPEST som plötsligt utgör hans största hopp! Jag använder istället en indirekt metod för att hindra undsättningen. 9 gardesmek, den tillförda 18 pansarkåren och 4 gardespansar anfaller III Pzkåren svaga flankskydd, slår detta och rycker in på III Pzkåren djup och avskär denna. Nu kan han ju försöka anfalla mot  BUDAPEST!

I kav kårens 1 Pzdiv anfaller 1 gardesmek med framgång med hjälp av ett reg ur 711, men ett motanfall slår detta reg. I söder lyckas 3 kav överflygla 62 gardesskytte och han hotar att inringa och slå hela 21 gardesskyttekåren. Detta skulle frigöra hela II ungerska kåren för att skydda I kavkårens södra flank. men det är för sent. Min från söder tillkommande armé anländer nu och anfaller 2 ungerska Pzdiv i flanken med tre skyttediv.

Bilden visar 6 och 20 Pz gruppering norr BUDAPEST. Jag omgrupperar för att möta detta nya hot, men nu visar det sig att den reducerade 13Pz i staden och 3SS + 5SS ZOC tillsammans med 20 Pzdiv försvårar detta avsevärt. Det blir en svag länk i skogen mellan 13Pz och 20Pz.

Strv102r

Fienden börjar fördröja i nordvästlig riktning. Ytterligare två skyttediv anländer men de är liksom alla sådana svaga offensivt. Fienden kan sannolikt fördröja mig ganska bra intill den lite mer besvärliga terrängen i kartan nedre vänstra del där han kan börja försvara.

Fienden lyckas undsätta 13Pz! Han drar sig därefter bakåt mot DONAU där 44 infdiv och 23 ungerska börjat ett anfall för att öppna en nu underhållsväg/urdragningsväg. Det kommer de att lyckas med. De övriga Pzdiv anfaller 4 gardespansar som håller, men med förluster, medan 18 pansar till del viker. Fienden kan nu genomföra motanfall och kanske tillfoga 4 gardespansar och 18 pansar stor skada för att därefter försvara tagen terräng, vilket inte är osannolikt att han lyckas med om 4 gardespansar och 18 pansar och förödda. Hans sju pansardiv (inkl 1 Pz) kommer att kunna fördröja eller till och med försvara med god verkan.

Vi räknar VP. I och med att han undsatte BUDAPEST, även om knappt något är kvar så trillar 76 VP in. Lägg till detta hans geografiska VP så har han 158. Jag har 166 tack vare att jag har BUDAPEST och har i stort sett slagit garnisonen. Men har han mer än 120 så vinner han en taktisk seger oavsett hur mycket jag har. Hans undsättningspoäng kan jag inte göra något åt. Och jag måste ta alla geografiska mål utom två för att få ner honom under vinstnivå. Det kommer jag inte kunna göra om han inte frivilligt utrymmer kartan. Ridå...

Segervillkoren är ganska sluga. Om tysken lyckas undätta BUDAPEST på något som helst sätt är det svårt för ryssen att undvika en taktisk tysk seger. Förefaller rimligt.

Andra gången vi spelade. Jag fick stryk igen, men i ett senare skede i spelet. Misstaget jag gjorde var ju att undersskatta möjligheten för en krok norr om BUDAPEST som han ju identifierade och genomförde.

Holmgren

Synnerligen spännande läsning!  :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Citat från: "Holmgren"Synnerligen spännande läsning!  :up:

Ja, det här var en av de bättre rapporterna, IMO. Bra jobbat, Ola.  :up:

Delirium

Väldigt ambitiöst och starkt jobbat, men går det inte att göra något åt bildkvaliteten?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed