Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stormakten knackar på

Startat av Erik Axel, 9 juli 2008 kl. 14:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Citat från: "Erik Axel"
Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraAndra sätt att fundera på är att låta olika typer av anfall kräva olika antal movement points; hasty attack 1mp med -1 på tärningen, regular atk 2mps +0 och prepared atk 3mps med +1. Eller någon variation på det.

Intressant mekanism. Finns spel med denna mekanism i spel från 2000-talet?

Jag tyckte, när jag funderade på det, att någonting sådant var lite omständigt. Det borde väl finnas?

Äger "Aegean strike" samt "Gulf strike" från VG, är åratal sedan jag tittade på dem men där är ett sådant system med olika mp för olika effekt på attacken , går ner på bataljonsnivå.
kändes mycket bökigt när det begav sigså jag har inte testat något av spelen skarpt dvs mot mtståndare.
Men där kan du nog få ideér "Gulf strike" brukar slumpas bort.
/jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Erik Axel

En grej med det där att dra av MP för förberedelser etc. är att man automatiskt minskar förbandets rörelseförmåga. Det behöver väl inte vara så att förberedelser innebär att man står still och på något sätt får kortare aktionsradie under en given tidsenhet.

Strv102r

Citat från: "Erik Axel"En grej med det där att dra av MP för förberedelser etc. är att man automatiskt minskar förbandets rörelseförmåga. Det behöver väl inte vara så att förberedelser innebär att man står still och på något sätt får kortare aktionsradie under en given tidsenhet.

Inte nödvändigtvis när det gäller anfallsstrid då ett ledningslag ofta leder förbandet till utgångsläget för anfall medan det andra planerar anfallet med samordning artilleri, Lv etc med rörelsen. Dock är det så att en del av anfallsförberedelser är extra uppfyllnad med am och andra resurser vilket tar tid för förbanden, men de kan ofta göras i god tid innan. Vad gäller försvarsförberedelser är mycket av förberedelserna just att förbandet gör fysiska förberedelser i de aktuella stridställningarna som gräva värn, röja skottfält, minera, föröva omgrupperingar etc. Därför tar det i många spel en viss tid stillastående innan man får lägga på improved position markören.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.