Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Square Bashing 1914-1918

Startat av pelle, 7 december 2009 kl. 13:38:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

pelle

Jag är principiellt FÖR att leka med små leksakssoldater. Däremot känner jag inget behov av att kladda med målarfärger eller flytta runt spelpjäser med linjaler. Sedan jag första gången läste om Square Bashing för några år sedna har jag tyckt det ser intressant ut, eftersom det uppfyller min önskan att leka med leksaker, men utan att involvera något mätande med linjaler (däremot kvarstår problemet med kladdfärgerna).

Det fina med SB är att spelplanen delas in i ett stort rutnät, normalt (om jag har förstått rätt) 6x4 rutor ungefär. Figurerna befinner sig i en viss ruta, men deras exakta position är oväsentlig. Det är alltså OK att ställa upp figurerna fint i terrängen på något sätt som känns bra (alltså "leka med krigsleksaker", eller vad nu figurspelare kallar det de gör för, men man behöver inte krångla  med linjaler eller sytrådar). Förflyttning är från en ruta till nästa och striderna är brädspelsliknande med anfall från en eller flera rutor mot en intilliggande och någon form av CRT.

Jag kunde till slut inte motstå att beställa reglerna (£8, +£10 för en expansion med diverse OOB och så, som sägs vara användbar även för andra spel). För att provspela beställde jag några paket billiga 1/72-leksakssoldater (ja, det skulle gå att testa med kartongbrickor, nej jag vill ju ha leksakerna förstår ni väl). Får se vad jag tycker efter en närmre titt. Kan bli dyrt om jag kommer på att jag behöver köpa på mig en uppsättning riktiga spelpjäser från Peter Pig. :) :(

Någon som har provat?

MB

Peter Pig gör både bra spel och figurer. Jag tror SB uppfyller dina mål väl med en näve plastgubbar och sedan en filt med rutor på för att krigaloss.

Mycket spelnöje och lycka till  :up:

pelle

Tack!

Fast även om jag gillar spelet hänger det ju på det där med målande och att hitta någon att spela med/mot, så det kanske inte känns så troligt att det blir något jag kommer pyssla mycket med före pensionen i alla fall.

Rydfalk

Kul! Lekasaker är kul! Har målaet en massa tigrar och annat bröt mest för kul.

Vi rullar ut filten varje helg just nu... dock är det mest Warhammer som körs. Det läggs ut tidningar och målas också om du behöver sällskap.

Har en ok airbrush för grundning etc.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

pelle

Om det blir måla av lovar jag att höra av mig för att få veta exakt vad jag behöver köpa och hur jag ska göra. Kan inget.  :shock:

Men jag solitärtestar lite först med omålade leksaker. Det blir mer som Memoir'44 än ett figurspel, men det gör inte mig så mycket.

Sedan hittade jag till slut den gamla inofficiella Square Bashing-FAQ:n (här). Där fanns lite fler snåltips och många svar på konstiga regelfrågor.

pelle

Det där med filt och rutor... Jag känner mig redan vilse.

Vad är det för filt som gäller och hur ska den eventuellt sitta fast på något? Kan det vara en tanke att limma fast filt på små kvadratiska pappskivor(?) för att få något som är enkelt att förvara och går att anpassa till olika stora planer? Finns det något smartare/bättre/snyggare? Kan man ha en rulle filt med ett rutmönster ritat på kanske (ritat med vad?)?

Tänkte ta en liten sväng förbi CO och kanske någon av stans hobbybutiker på vägen hem i kväll och se om jag hittar något användbart.

Har insett att det kommer ta tid det här, men jag har ingen brådska heller.

Engelbrekt

Citat från: "pelle"Det där med filt och rutor... Jag känner mig redan vilse.

Finns det något smartare/bättre/snyggare? Kan man ha en rulle filt med ett rutmönster ritat på kanske (ritat med vad?)

Hotz mats har mattor med rutmönster, jag har själv en matta med hexar. Finns olika storlekar, både på matta och rutor.
http://www.hotzmats.com/
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

pelle

Råkade hitta dit i går, men de hade bara rutor upp till 2" om man inte ville specialbeställa (tror jag) (dyrt?).

Jag hittade följande tips där något kanske är värt att sno(?):

CiteraI have a brown cloth marked up with a square grid using a marker
pen (various grid sizes from 3" up to 12" in different colours).

I also have a green cloth which isn't marked up and I just mark the
corners of the squares with appropriate bits of junk or by overlaying
cunningly placed 1' squares of felt.

I have some green carpet tiles (inconveniently these are 18"
square) with a small cross marked in the centre to produce 9"
squares.

I also have a collection of 1' cork floor tiles, but these aren't really
durable enough for extensive wargames use.

(http://games.groups.yahoo.com/group/RFCM/message/21491)

Engelbrekt

Tror han har 4 inch kvadrater också. Men sno bra och billiga tips är alltid en god idé.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

pelle

12x12" ungefär (eller 1x1') ska visst rutorna vara. Det går säkert att improvisera ihop något.

Jag vill ha sådant där strössel man limmar fast på saker för att det ska se ut som jord och/eller gräs. Det är inga problem att hitta nätbutiker som säljer, men vad blir billigast (eller mest prisvärt)? Finns lite för många alternativ för att jag enkelt ska se vad jag egentligen vill ha.

pelle

Just ja, ag fick reglerna strax före jul. Nu är jag ganska många timmar målande från att kunna provspela, men baserat på några genomläsningar av reglerna ger jag själva regelboken högst betyg 2/5. De har ansträngt sig att få den ful (helmärkliga typsnittsval och lustiga omotiverade indragningar), reglerna är underspecificerade (ibland avsiktligt "om man vill kan man ha med en +1 modifierare här"... gah) och inkonsekventa osv.

Så det där med brädspel fast med figurer som en del har antytt är inte riktigt sant. Ett brädspel med så dåligt specade regler skulle ingen brädspelare ta i med tång.

Får väl prova det någongång, men lutar lite åt att det nog är bättre (och enklare?) att skriva egna regler...

Fast regelboken får 4/5 i betyg för att vara underhållande att läsa och Peter Pigs figurer är det inga fel på.

Elias Nordling

CiteraNu är jag ganska många timmar målande från att kunna provspela, men baserat på några genomläsningar av reglerna ger jag själva regelboken högst betyg 2/5. De har ansträngt sig att få den ful (helmärkliga typsnittsval och lustiga omotiverade indragningar), reglerna är underspecificerade (ibland avsiktligt "om man vill kan man ha med en +1 modifierare här"... gah) och inkonsekventa osv.

Låter som valfritt spel av Perry Moore :-)

Vet inte om du provat hans Landships. Det är ju också taktiskt första världskrig. Det är ett av hans mest uppskattade spel. Ändå utmärker det sig för saker som scenarior som har för få omgångar för att ena sidan rent fysiskt ska hinna ta sig till sina spelmål. Och i slutet av reglerna finns det "optional rules" av typen. "Ge alla tyskar helt andra stridsvärden på brickorna".

Men det kanske finns viss logik i att miniatyrregler är luftigare. Har man byggt hela spelet själv kanske man har större tolerans för att reglerna är ett toolkit?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Jo, jag har och har spelat Landships. Men jag tyckte de reglerna var relativt klara. Det är nog scenarierna som är det stora problemet med det spelet.

CiteraMen det kanske finns viss logik i att miniatyrregler är luftigare. Har man byggt hela spelet själv kanske man har större tolerans för att reglerna är ett toolkit?

Jo. Jag snokade runt på TMP och någon där skrev rakt ut angående någon sådan här fråga ungefär att "riktiga regler ska minsann vara tolkningsbara; det är bara fåniga brädspelare som envisas med att det är positivt med entydigt specade regler".  :shock:   :cry:

pelle

Optionalregler är förresten något jag är generellt allergisk mot. Det brukar bara vara en ful hög med designerns "de här sakerna kom jag på, men orkar inte speltesta och egentligen passar de inte in i spelet". Usch. Sedan har man ingen aning om vilka optionalregler folk har eller inte har kört med när de skriver recensioner eller om någon gör 3:e-parts-scenarion så det blir bara dåligt. Tycker det är utvecklarens jobb att bestämma vilka regler som ska vara med och inte. Det är det vi betalar för typ, att slippa välja vilka regler vi vill ha med och inte.

Fast i SB är det värre än optionalregler. Det finns visserligen en hel bunt sådana i expansionshäftet Storm of Steel, men i själva reglerna finns det inga vad jag minns, utom då att några saker i själva regelboken som sagt är märkt med ("tja, gör så här om du vill, eller inte, du och din motspelare kan väl slåss om saken kanske, eller slå en tärning, eller nåt; låt inte oss bestämma, vi bara skriver regelboken ni har betalat dyra pengar för").

Elias Nordling

CiteraOptionalregler är förresten något jag är generellt allergisk mot. Det brukar bara vara en ful hög med designerns "de här sakerna kom jag på, men orkar inte speltesta och egentligen passar de inte in i spelet". Usch.

Håller generellt med. Om man har Optional Rules ska man vara väldigt tydlig med VARFÖR de är optionals, typ "om du bara avskyr att behöva skriva ner saker men ändå vill spela det här spelet kan du prova följande optional rule".

Om man som Perry Moore i slutet av regelhäftet slänger in inte bara en bunt Optional Rules utan någon motivering, utan dessutom flera uppsättningar Optional combat values för enheterna i spelet, känns det som man köpt ett speltestkit.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"