Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexagoner Vs. Area Control

Startat av MB, 14 december 2009 kl. 17:44:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Snowfox

En sak som inte nämnts är att utformningen/uppdelninge av kartan i areas samt hur de samspelar vid förflyttning och strid ställer högre krav på designern än om denne väljer en hexlösning. Ett par ogenomtänkta area "former" kan förstöra ett spel helt och hållet.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"Det var Elias som var rasistisk först  :wink:
"He invaded Poland"?
 :ultra:

//EvilSpook

Elias Nordling

CiteraEn sak som inte nämnts är att utformningen/uppdelninge av kartan i areas samt hur de samspelar vid förflyttning och strid ställer högre krav på designern än om denne väljer en hexlösning. Ett par ogenomtänkta area "former" kan förstöra ett spel helt och hållet.

Det är väldigt sant. Jag minns när jag och PO spelade Bonaparte at Marengo och upptäckte en punkt mitt på slätten där det tog fyra omgångar att gå mellan två punkter som angränsade varandra med hörnet. Det var liksom hjulformat där. Fullkomligt godtyckligt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

6 av 27 spel är på tok för mycket vad gäller CDG. 1 av 27 hade kännts mer äkta.  :D

För mig är alla spel som har kort samma sak som CDG - jag gillar helt enkelt inte kort i krigsspel. Varje sådant spel är en fläck på min fina hexagonformade OCS-sol. Vidare är krigsspel som jag upplever mer som "spel" än "simulationer" lika hemska som kortdrivna spel och kan således buntas ihop med dem (lite som att vissa musikstilar inte behöver delas upp i subgenres, eftersom allt är lika mycket skräp).

Således måste du räkna allting som inte är bra som kortdrivet.

:P
En mycket bitter liten man.

pelle

Citat från: "BigPapaBear"Vidare är krigsspel som jag upplever mer som "spel" än "simulationer" lika hemska som kortdrivna spel och kan således buntas ihop med dem

Sådär säger du bara för att verka tuff. Sedan när du får chansen smiter du iväg och spelar euros... :wink: Men det är ok att gilla mjuka spel också. Det är insidan som räknas osv.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Sådär säger du bara för att verka tuff. Sedan när du får chansen smiter du iväg och spelar euros... :wink: Men det är ok att gilla mjuka spel också. Det är insidan som räknas osv.

Det bor en rosa meeple i oss alla...  :D
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraVidare är krigsspel som jag upplever mer som "spel" än "simulationer" lika hemska som kortdrivna spel och kan således buntas ihop med dem

Så OCS är också kortdrivet då?  :lol:

Delirium

Citat från: "Elias Nordling"När jag kommer dragandes med sådana här fakta brukar det resultera i bli att man ytterligare snävar ner urvalet tills man får önskat resultat.

Jag tror mest det handlar om att man inte hittat nåt man vill ha från sitt favoritföretag på sistone, och då skyller man på nåt man inte tycker om. Invandrarna tar våra jobb, typ.

Hmm, antingen finns det någon bakgrundshistoria och det är internhumor här eller så är du en gigantisk internetpajas. Jag gissar att det är det förstnämnda.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Elias Nordling

Du matchar verkligen din Internetbild. Bakgrundshistorian är att en diskussion kring att "CDG har tagit över helt" dyker upp gång på gång här på forumet. När man då presenterar siffror och statistik på att så inte är fallet brukar man som här få svaret att "småfirmor inte räknas". När man då visar siffror på att det inte heller stämmer för de stora företagen brukar det tillkomma nya kriterier tills man får önskat resultat. Eller, med andra ord exakt som jag redan skrivit ovan.

Du behöver inte gilla CDG, det kan mycket väl vara så att ingen i din spelklubb längre vill spela annat än CDG. Men du kan inte rimligen hävda att det inte produceras annat än CDGs nuförtiden, när de utgör ca 5 procent av alla spel som görs.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Så OCS är också kortdrivet då?  :lol:
Attans! Du hann före mig med den slutsatsen! :evil:
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Micke G"Om man nu inte lyckas med att hitta på något bra sätt att använda 12 riktingar på hexen förstås.
Där har exempelvis J. D. Websters Air Power-serie (Air Superiority m.fl.) en i mitt tycke ganska snygg lösning på problemet.

Elias Nordling

Används även i Downtown/Elusive Victory. Riktigt trevligt, även om det medför sina egna distorsioner (när man svänger, framför allt).

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Används även i Downtown/Elusive Victory.
Men Webster var först, därför nämnde jag enbart honom.

Citat från: "Elias Nordling"Riktigt trevligt, även om det medför sina egna distorsioner (när man svänger, framför allt).
Jag ser det nog hellre som acceptabla avrundningsfel, även om det går att bruka våld på systemet (ur ett hexagonkvantaperspektiv) med vissa sväng-/rollkombinationer. Mången motståndare har fallit för mina kanoner efter en vältajmad tunnelroll eller jojomanöver.    8)

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"Riktigt trevligt, även om det medför sina egna distorsioner (när man svänger, framför allt).
Man har ju svårt att hålla flygmodellen realistisk redan med befintlig skala. För att komma åt distortionerna bör man ju i så fall snarare ändra skalan på kartan (och ev tiden) vilket dock ytterligare tydliggör orealismen och gör spelet trögare. Alternativt kan man ju gå mot TableTop (Harpoon) men då tappar man mycket av det snygga med AS/AirPower.

Kvadrater (eller Punkter i en kvatratisk grid - CombatCars) ser jag kanske också främst som användbar för Flyg/Flotta.

//EvilSpook

Elias Nordling

CiteraMen Webster var först, därför nämnde jag enbart honom.

Hade inte Air War eller Flight Leader det före?

CiteraJag ser det nog hellre som acceptabla avrundningsfel

Absolut, men jag tycker å andra sidan samma sak om hexagoner i allmänhet.