Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Svensson-pdf:er på nätet

Startat av lampros, 19 december 2009 kl. 11:18:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

:o
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"De har slutat!  :cry:

Bara tjugo år för sent...  :roll:
En mycket bitter liten man.

lampros

Scorpions, så kul att vi kom in på dem! För dem gillade även jag en gång i tiden. Vem kan glömma sånger som "Blackout", "Wind Of Change", "Send Me An Angel", "Holiday" med mera. Och sångaren Claus Meine, som gav upphov till epigrammet:

CiteraOld rockers never die, they just go balder

Han bar ju alltid keps.

Scorpions på min ära. Men hur hamnade de egentligen i tråden om mina pdf:er? Säg det, men jag är storsint så jag tillåter allt. Men för att återgå till trådens ämne så kan jag ju tala lite mer om dramat "Amazoner" som jag nämnde senast. Och för att förtydliga lite kan jag säga att jag med titeln inte avser att göra mig lustig över kvinnliga officerare, tvärtom. Jag vill skildra dem, jag tycker det behövs en pjäs som visar dem i deras vardag. Vad gäller försvarsmaktspersonal i allmänhet så finns det inte så många dramer eller berättelser så varje bidrag kanske kan vara av intresse.

Och kvinnor i uniform åsido, filen där "amazoner" ingår innehåller som sagt även en pjäs i medeltida miljö, "Riddaren, djävulen och döden". Den ger så att säga bakgrunden till Dürers gamla etsning, berättar hur det gick när en riddare mötte Fan och fick i uppdrag att hämta Den Heliga Graal. Läs mer här:

http://www.fandom.se/svensson/Drama.pdf

lampros

Hej och välkommen till Månadens Bok...

Ja det blir typ en bok i månaden i denna tråd, här där jag lägger upp pdf:er. Nu är det dags för en kokbok.

En gång i tiden gav jag nämligen ut en kokbok på papper. Det var 2007 och den hette "Den musiske matlagaren". Den blev rätt populär och har nu sålt slut. Så därför har jag lagt upp pdf:en på nätet så att vem som helst kan tanka ner den.

Just det: även du, käre forumvän, kan klicka på länken här nedan, klicka på "spara som" från arkivmenyn (motsv), och sedan placera filen på valfritt ställe på din hårddisk. Och sedan kan du läsa den, fördjupa dig i detta med musisk matlagning som handlar om att ha kul när man lagar mat, att inte se så fascistiskt på måttangivelser, att sjunga en sång medan man vispar bearnaisen och så vidare.

Det är en läsbar kokbok det handlar om, en matbok med substans. Det är essäer blandat med hårdfakta; det finns en hel del recept i härligheten, du får lära dig grunderna. Jag är en bra lärare för detta för jag har kockutbildning.

Jag har kockutbildning och jag har bildning, historisk och kulturell cred. Så om ni vill laga mat med dylik kulturell inramning, gå till bords med Talleyrand, Peter den store och Bismarck - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni veta hur det går till på krogen, hur man lagar mat med den där omisskännliga krogkänslan - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni ha litterära matcitat, laga mat med Alice B. Toklas och Evert Taube - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni laga Svenssons julbord, äta militärmat och ta del av min matfilosofi - läs "Den musiske matlagaren".

Nu har jag verkligen bankat in titeln, eller hur. Så vad mer har jag att säga? Inget annat än att boken finns att hämta ner här:

http://www.fandom.se/svensson/musiskmat.pdf

lampros

Det är dags för mars månads fria pdf, ännu en gratis webbok av Svensson. Det kommer även en i april och till hösten ska det nog komma en och annan också.

Men nu gäller det mars. Och för aktuell fil kan man säga: ska man vara en mångsidig, allroundmässig författare måste man kunna skriva litegrann av varje, och det har jag gjort: faktaböcker, romaner, dramatik, allt det har jag lagt upp som pdf:er, se denna tråd.

Det är bara EN sak som fattas: dikter, poesi. Men nu har jag klarat av den biten också i och med samlingen "Grönt ljus" som jag lägger upp idag.

Här finns litegrann av varje. Här finns haikudikter som denna, en osökt naturbild i konkretionens tecken:

CiteraBergets silhuett
mot sommarnattens himmel –
sjön ligger stilla.

Här finns även de subtila andliga dikterna, som denna:

CiteraJag är en uttröttad pilgrim
som kommer till en kyrka,
lägger sig ner vid altaret och sover.

Sömnen varar en evighet
och i slutet av evigheten
vaknar jag
och träder ut i en förändrad värld.

Här finns domedagsdikter, här finns kärleksdikter, här finns poesi om stad och land, om batövningar och bensinstationer, om Bodens fästning och beredskapen. Här finns prosaskisser och vanliga dikter, vardagliga saker och drömska, korta och långa. Kort sagt: Svenssondikter.

CiteraDetta är ÖGONBLICKET,
Svenssonögonblicket,
Swedenborgstunden, min bästa stund...

http://www.fandom.se/svensson/Ljus.pdf

Detta är adressen, här finner ni filen. Den innehåller även aforismer samt ett förord där jag förklarar mitt poetiska credo.

lampros

Som sagt handlar min diktsamling "Grönt ljus" om lite av varje. Den handlar "om batövningar och bensinstationer, om Bodens fästning och beredskapen"...

Vad gäller detta med inspiration från en batövning har vi denna som heter "Nostalghia":

CiteraJag längtar till landet bortom Bortom...
denna värld i olivgrönt och horisontblått, trotylsvart och stålgrått,
detta tillstånd, denna nolltillvaro...

Där det står en lukt av brandrök i luften
där svarta silhuetter rör sig mot en flammande himmel
där landskapet kvantiseras och allt är tydligt
där språket är pregnant och omöjligt att misstolka
där ljuden är skarpa och hårda
där järnvägslaster landar framför dig och förvänder alla
     begrepp om en hanterbar verklighet...

Där marken kokar och ryker
där träden står som benpipor mot skyn och visar vägen
     mot dekonstruktionen, mot förståelsen
där man lägger ut dimridåer att försvinna bakom
där man samverkar med både maskinerna och terrängen...

Där, ibland, stora lysbloss seglar upp mot natthimlen
de exploderar i ett bländvitt sken
det blir ljust som på dagen –
så dalar blosset sakta till marken och det blir åter mörkt...

Där man kan kontrollera materiens krafter, släppa loss
     dem men lika lätt binda dem
där röda lyktor skiner sorgset i vinterkvällen,
de visar sig mot granbergets snöpudrade sida,
dem följer vi in i natten...

De där röda lyktorna tillhörde en viss valp som jag följde med min Bv 206 under batövning 2 i Graninge, vintern 1985.

Bodens fästning då som jag också nämnde i reklamen, vad diktar jag om den? Jo detta:

CiteraDegerberget. Mjösjöberget. Gammelängsberget. Åberget. Rödberget. Paglaberget.

Leåkersberget. Fällberget. Slumpberget.

Forthjässa. Fortkärna. Stormgrav. Gallerier. Glaciser. Eskarperingar. Balkspärrar.

Stridsvagnshinder. Pianolådor.

Under Bodens kanoner. En tändstickstavla av Bodens fästning. Boden, vårt lands största
militära centrum –

Vän av ordning må tycka att detta inte är mycket till poesi, men då bedrar han sig. Det är nämligen konkret poesi, poesi i sak eller språkmaterialism. Det är att finna klangen i orden som sådana, utan utbrodering. Det är som att läsa gamla SoldRMtrl och gotta sig åt ord som "manöverhandtag", "gastryckskanal" och "rekylfjäder", om ni fattar...

Batövningar, Bodens fästning... då var det bara "bensinstationer" och "beredskapen" kvar då. Det sista först, härmed "Beredskapsdikt":

CiteraVi sitter i Sverige
 och dricker vårt Ersatz
– har vi det inte härligt, så säg?

Påtår? – Man tackar!
Hur går det med kriget?
– Vi klarar oss nog ändå, som förut!

Men när åter det mörknar
och altaret öppnas,
när yxtid och vargtid har kommit igen,
då klämtar en klocka,
ni frågar "För vilka?"

– fråga ej, Sverige, den klämtar för dig.

Den lämnar jag utan kommentarer. Sist blir det som antytt en dikt om en bensinstation, en prosaskiss om öde miljöer där man kan släntra runt och yla som en varg mot månen:

CiteraEn nedlagd bensinstation där mackemblemet vittrat till gränsen mellan betydelse och ornament; en kontorslänga med himmelsblå eternitfasad; ett bilvrak med krossat glas på sätena, lukt av galon, bakelit och intorkad olja; en liten verkstad med belamrade arbetsbänkar och högt placerade fönster på vars brädor små rostiga burkar trängs; ett kallfuktigt vindsförråd där det står en syrlig lukt av masonit; ett lastbilsvrak med röda hjulhus och gulmålad hytt, frustande front, dubbla bakdäck, begynnande rost – och Michelingubben på taket, gamle
gräddgubben, som...

... ruvar över mycket,
                    som världen inte vet,
                    men den spritsade munnen förtiger
                    orubblig var hemlighet.

Det var "En nedlagd bensinstation". Hela samlingen i sin 108-sidiga prakt laddar du ner gratis här:

http://www.fandom.se/svensson/Ljus.pdf

lampros

Det är vår... och jag mår...

Ack så poetisk jag är. Men vem blir inte poet av att uppleva våren i Härnösand, med Nattvikens små najader, ljus över stadsön och friska vindar över Botniabanan?

Det är vår och jag ser tillbaks på en vinter då jag lagt upp lite länkar här - länkar till mina gratis pdf:er, mina fritt nerladdningsbara e-böcker.

I dylika sammanhang kan det då vara bra om man har något att citera, som recensioner, glada tillrop från känt folk och så vidare. Har jag det då?

Jo, det har jag. När det gäller den kokbok jag la upp här i februari, "Den musiske matlagaren", så gavs den ut i pappersform 2007, och då sände jag bland annat ett ex till Erik Andersson; jo just han, översättaren av Tolkiens "Härskarringen". Han gillade boken och skrev: "Tack för den mycket välskrivna och givande matboken".

Yes indeedy! Boken fanns också att köpa i bokhandeln (nu slutsåld), och en bokhandlare i Göteborg sa bland annat: "Mycket trevlig läsning för alla oss som gillar matlagning och kulturhistoria."

Boken är alltså en läsbar kokbok, en matbok med attityd. En bok med anekdoter om känt folk och mat (Talleyrand, Napoleon, Bismarck, Churchill) samt med rena kapitel om matlagning (kött, fisk, såser), samt inslag om litterär mat, konstnärlig mat och svensk och fransk mathistoria.

Vad gäller anekdoterna sa till exempel en beställare: "Självklart köper jag din bok! Kan inte motstå Talleyrand och Bismarck!"

Men detta med "köper" gällde pappersutgåvan. Nu gällde det pdf:en som finns för gratis nerladdning, här:

http://www.fandom.se/svensson/musiskmat.pdf

Ovan sa jag något om recensioner, finns det sådana att citera om denna bok? Jo det gör det. Till exempel sa Johan Anglemark i 12-timmarsfanzinet:

CiteraDen musiske matlagaren består av mathistoria, recept och allmänna anekdoter med anledning av mat, oftast med en militärhistorisk eller litterär anknytning. Allt skrivet på lennartsvenssonsk prosa, det slags egensinniga blandning av esprit och förnumstighet som jag alltför länge har saknat, flitigt späckad med det lennartsvenssonska ju:et. Det är lite som Lovecraft, det är lätt att anmärka på denna säregna stil och fara ut i diverse anklagelser mot den, men det finns inget oskickligt i den, tvärtom. Stilen är driven och medveten, och månne är det en förvärvad sensibilitet – högst njutbar.

Detta sa Anglemark i sagda närpublikation (http://sfweb.dang.se/h/12timmarszinet.pdf). Han sa även:

CiteraDe kulturhistoriska anekdoterna kommer ur Lennarts breda men eklektiska läsning, och åtminstone för denna läsare är det mesta nytt. Jag visste inte detta om de franska renässans- och barockhoven, jag kände inte till Talleyrands betydelse för gastronomin, och anekdoten om Escoffier och kaiser Wilhelm II gav mig veckans bästa skratt. Lennarts mors recept kommer jag garanterat att ha nytta av i framtiden och jag har fått nya insikter i om varför man ska behandla vissa slags råvaror på det ena eller andra sättet.

A F

Själv fick jag just höra att min bok mest innehåller "obehagligt (sexuellt) våld"... Tror det var en negativ kommentar.  :cry:

lampros

Citat från: "Anders Fager"Själv fick jag just höra att min bok mest innehåller "obehagligt (sexuellt) våld"... Tror det var en negativ kommentar.  :cry:

Men "hellre ökänd än okänd"...

Ris och ros, smockor och smek från kritikerkåren, då är man hemma. "Motstridiga  åsikter om ett konstverk visar att det är vitalt och levande" sa ju Oscar Wilde.

(Den här matboken jag länkat till har iofs de flesta gillat om jag ska vara ärlig. Men en novellsamling jag gav ut samtidigt fick och får verkligen ris och ros. Titeln? "Eld och rörelse".)

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"Själv fick jag just höra att min bok mest innehåller "obehagligt (sexuellt) våld"... Tror det var en negativ kommentar.  :cry:
Vad hade personen förväntat sig av ett verk i genren "Tentakelporr"?
Romantisk komedi?  :wink:

//EvilSpook

A F

Citat från: "EvilSpook"
Vad hade personen förväntat sig av ett verk i genren "Tentakelporr"?
Romantisk komedi?

Några roliga dansnummer? Sitter annars mest med det omvända problemet just nu. Folk som jag utgått ifrån borde avsky vad jag skriver är i stället närmast löjligt entusiastiska.

lampros

Att länka sina roman-pdf:er på forum som dessa kan vara givande.

Jag tänker på "Camouflage" som jag även länkat här. I början av denna berättelse är det en scen där Camouflage är strandsatt i en öde vinterstad. Vattnet är avstängt men det finns lite vatten kvar i ledningarna och nu är Camouflage sysselsatt med att gå runt i kök osv och fjutta fram det för att spara i en flaska.

Men, frågade en läsare på forumet Soldf där jag även länkat verket:

CiteraHar börjat läsa så smått och jag kan inte låta bli att undra. Det finns snö på gatorna och en å i staden, ändå går han runt och letar efter droppar i kranarna i stan. Istället för rinnande eller smält vatten så tar han stillastående vatten. Hur blev det så?

Jag svarade honom först lite undvikande på detta. Men nu, ett år senare, har jag tagit skeden i vacker hand och ändrat i wordfilen. Så här låter det nu:

CiteraHan är i ett badrum och gör det han ska: han kopplar loss sin vattenflaska från bältet, öppnar korken och håller mynningen under kranen som han vrider på. Det väser i röret och ur det kommer så några droppar, dyra droppar som finns kvar i ledningarna sedan vattnet stängts av.

Det är få droppar men flaskan börjar bli full, han har nämligen gjort samma ärende i hela huset bland dess övriga lägenheter. Han stänger kranen och skruvar åt korken på sin flaska, en aluminiumsak med ylleklädsel. Han häktar fast den i bältet och lämnar badrummet, går ut i lägenheten. På tröskeln till ett större rum blir han stående; man ser en gardin som fladdrar, fönstret är öppet och snö yr in, den samlas i hörnen och längs golvlisten. Det är frost på väggarnas randiga tapeter. Elementen har fritt tillträde i detta vindarnas tempel, larerna har flytt. All trivsel är borta, all trevnad: det är ett ödehus i ödemarken trots att det är i en stad, inbegreppet för kultur och mänsklig odling.

Snön yr in i det övergivna rummet. [Här kommer det nyinsatta:] Och då, frågar sig kanske vän av ordning, varför smälter inte Camouflage snö och dricker då? Varför fjutta fram unket ledningsvatten? Men snön kan ha smådjur i sig, man blir sjuk av den, så resonerar Camouflage. Och koka snövatten för att döda djuren har han inte råd med, bränslet räcker inte. Sedan finns det i och för sig en å i staden, dess vatten kunde han väl dricka? Men den har stenskodda brinkar, det svårt att nå ner. Möjligen om han kunde gå lite utanför staden och hämta åvatten vid en strand – men det har inte blivit av, Camouflage hålls magiskt kvar i staden, han känner sig trygg i dess rum. Den är hans anima, hans sinnebild för det kvinnliga.

Snön yr in i rummet, det är kallt: vilken bild av misär (...)

Sedan fortsätter det som i PDF-filen, iaf ett tag. För jag har reviderat andra saker i "Camouflage" än detta, fler saker än jag kan nämna här. Men allt detta sker i mitt privata worddokument. PDF-filen är ännu oförändrad, den saknar ännu resonemang kring varför han inte dricker smält snö osv. Men den roade kan ju ladda ner filen och hitta fler fel, det är väl något av en nationalsport numera. Filen finns lätt åtkomlig här, inga koder eller verifieringar behövs, free for all:

http://www.fandom.se/svensson/Camo.pdf[/i]

lampros

Citat från: "lampros"... romanen "Agajan äventyraren", en flödande fantasy på 115 sidor. En viss Agajan får i uppdrag att utföra tolv stordåd åt kung Bigelon; det blir herkuliska dåd med modern fantasyprägel, men framför allt är det EN SVENSSONROMAN med allt vad det innebär: en mix av flotta middagar, esoterisk filosofi, romantik, krig och blixtrande dialoger.
Jag har som synes tidigare talat om "Agajan äventyraren" här på forumet. Då har det gällt PDF-filen. Boken finns nu också som e-bok, läsbar på läsplatta, ipad, iphone och liknande. Skillnaden mellan PDF och e-bok är som alla vet att den förra har rigid sidbrytning medan e-bokens rader kan ändras av läsaren, vilket är ett måste för läsning på små skärmar. E-boken laddar du ner gratis här:

http://hirtenfeuer.se/upl/Agajan-LennartSvensson.epub

Den som redan har läsplatta (motsv) torde redan ha ett program för e-boksläning. Den som inte har det kan testa Calibre (http://calibre-ebook.com/) eller Adobe Digital Editions (http://www.adobe.com/products/digitaleditions/).

Detta torde fungera geschwint, jag har ju själv laddat ner filen och öppnat den med hjälp av Calibre, men eftersom detta är ett pilotprojekt vore det bra med lite bekräftelse. Skulle någon alltså ladda ner boken och lyckas läsa den, få det att funka i sin läsplatta osv, får denne gärna höra av sig (posta här eller PM:a mig).

Tordan

Funkar fint på Android i alla fall. Surfade hit och klickade på länken vilket laddar ner till, i mitt fall, Aldiko.
/Tord Hoppe

lampros

Citat från: "Tordan"Funkar fint på Android i alla fall. Surfade hit och klickade på länken vilket laddar ner till, i mitt fall, Aldiko.

Kul att höra! I vår blir antagligen några fler av mina verk tillgängliga som e-böcker på detta vis. Det fungerar som sagt så det är i princip bara att köra. Durchaus!