Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Svensson-pdf:er på nätet

Startat av lampros, 19 december 2009 kl. 11:18:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lampros

Jag är en nybliven medlem här, lampros vid namn. I det civila heter jag Svensson, Lennart Svensson.

Jag har gillat krigsspel rätt länge. Det började med "Luftwaffe - Aerial Combat Over Germany" (Avalon Hill), fortsatte med "Squad Leader" och på den vägen är det. Dessutom gillar jag tennfigurer, krigshistoria och de där stabsmässiga krigsspelen, tyskarnas Kriegsspiel och allt vad de står för.

Krig intresserar mig och då ligger det ju nära till hands att skriva en roman på det temat. Och det har jag gjort. Jag har faktiskt skrivit flera romaner och har haft lite verksamhet som skribent, men här kan det räcka med att nämna min nätroman "Camouflage".

Den utspelar sig i ett Never-never-land men är fullt realistisk; vapen, taktik och organisation är av sedvanligt slag. Det är ingen science fiction, det är "på riktigt". Romanen heter "Camouflage" och huvudpersonen heter "Camouflage", en riktig bitvarg och "fire-eater":

CiteraHan hade med tiden blivit en smärre legendar: hans namn var fyllt av innebörd, var inbegreppet av frontofficeren. Det gick som en skälvning genom fronten, över kraterfält och sprängda skogar; Camouflage var på väg, då blev det annat ljud i skällan... då stabiliserades fronten, då fick minsta nervvrak som en eldgaffel i ryggen...

Sådan är han, Camouflage, hjälte i denna roman som finns på nätet. Gå hit och ladda ner filen, gratis och utan koder:

http://www.fandom.se/svensson/Camo.pdf

Vad handlar boken om då? Den handlar om ett krig - mellan Gondavien och Mirotanien - och ond bråd död - och glädje, soldatisk, sardonisk glädje över att se arrit möblera om i fiendens skogsdunge.

Ni kan gotta er åt arméfrågor som skottvidder, skyl och skydd, ledning och samband och mycket annat som skildras på osökt vis. Ni kan också skrocka åt anekdoter som denna:

CiteraHan drog ur pipan med rengöringslapp och läskstång, torkade av olja från de andra vapendelarna och satte ihop pistolen. Han hade inte avlossat den på länge men man måste ändå göra vapenvård. Det kunde till exempel bildas kondens i pipan om den blev varm på dagen och sedan kall på natten, kondens som sedan blev till rost.

Vapenvård; det kunde få en att tänka på historien om korpralen som frågade rekryten:

- Med vad vårdas vapnet?

- Med trassel, sa rekryten.

- Nej, sa korpralen.

- Med trassel och läskstång? sa rekryten.

- Nej.

- Med trassel, läskstång och vapenfett...? sa rekryten.

- Nej! sa korpralen. Det står ju i handboken: "Vapnet vårdas med tanke på att det är statens egendom!"

Camouflage gjorde mantelrörelse och blindavfyrade, satte vapnet i hölstret, knäppte det, reste sig och gick ut på gatan.

Nå, var finns då denna verkligt goda cigarr? Det har jag redan sagt. Men bussig som jag är tar jag webbadressen igen:

http://www.fandom.se/svensson/Camo.pdf

BigPapaBear

Välkommen till Krigsspel.se!  :up:
En mycket bitter liten man.

lampros

Citat från: "BigPapaBear"Välkommen till Krigsspel.se!  :up:

Tack. Jag har diverse idéer till inlägg om just krigsspel, de jag spelat samt lite annat löst associerat till ämnet, tennsoldater bland annat. Men jag tror jag postar det efter jul, postar jag nu så är det väl rätt få som läser.

Organ

Citat från: "lampros"Romanen heter "Camouflage" och huvudpersonen heter "Camouflage", en riktig bitvarg och "fire-eater":
Hm... Inspirerad av Stan Ridgeway månne?  :up:
http://www.youtube.com/watch?v=ZFYxCIr-Byo

Välkommen hursomhelst.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

BigPapaBear

Citat från: "lampros"Men jag tror jag postar det efter jul, postar jag nu så är det väl rätt få som läser.

Underskatta inte medlemmarnas behov av lite julläsning när barnen lagt sig... :)

lampros

Citat från: "Organ"
Citat från: "lampros"Romanen heter "Camouflage" och huvudpersonen heter "Camouflage", en riktig bitvarg och "fire-eater":
Hm... Inspirerad av Stan Ridgeway månne?  :up:
http://www.youtube.com/watch?v=ZFYxCIr-Byo

Välkommen hursomhelst.

Tack.

Och visst känner jag till Ridgways låt, den var en stor hit i mina kvarter när det begav sig.

Min story har dock inget att göra med Ridgways scener, låtens tema om en Vietnamsoldat som möter ett spöke. Det är en sak för sig.

Men visst sådde hans låt ett frö en gång i tiden, NAMNET satte sig. Det är helt enkelt ett oslagbart nick för "den mytiske krigaren":

CiteraOh-oh-oh Camouflage, things are never quite the way the seem,
oh-oh-oh Camouflage, I was awfully glad to see this big Marine...

lampros

Det här är tråden för länkar till mina nätböcker. Som kanske kan intressera. Den förra jag länkade till var ju till exempel en krigsstory med välkonstruerade förband och operationer, sådant som kräver blick för det här med strategi och taktik.

Nu tänkte jag länka till en annan roman jag har ute på nätet, ett verk jag sysslat med rätt länge. Jag gick nämligen en gång i tiden och funderade på detta med rymdkrig, framtida krig mot utomjordiska fiender. En sak som jag antog skulle förekomma i dessa var energivapen av något slag, och för att inte striderna skulle bli ensidiga torde därför något slags kraftsköldar förekomma för annars bleve ju alla dueller väldigt ensidiga, alla fordon skulle skjutas till skrot.

Det skulle alltså vara energivapen: dels laservapen, dels elektronstrålevapen. Man måste vara innovativ - för många av de krigiska sf-spel som förekommer tycks inte ha greppat detta, där är det något slags krutvapen med mynningsflammor och hela baletten man kör med. Halo anyone...?

Men dataspel är en sak för sig. Detta forum är mer inriktat på boardgames gissar jag. Och då kanske inte sf-spel i första rummet. Men min roman som det gäller här kanske ändå kan intressera. "Stridsmiljö 2500" heter den och, först som sist, ni finner den här:

http://www.fandom.se/svensson/Stri.pdf

Boken skildrar ett interstellärt krig på 2500-talet. Människan har råkat i krig med en fientlig art, saurierna, och för detta måste man rusta upp och ta tillbaks vad fienden erövrat.

Men om vi nu lite mer detaljerat ser till storyns vapen och taktik, vad är det som gäller? Vad har jag konstruerat och hur har jag resonerat?

Om vi börjar med ELDSYSTEMET så utgick jag ifrån att det skulle finnas energivapen, för människans vidkommande laservapen som även fungerar i luftatmosfär (dagens laservapen fungerar bara i vakuum pga den s k linseffekten). Och som sagt visade det sig på ett tidigt stadium, efter några utkast där systemet s a s provades, att man måste ha något slags kraftfält för att skydda soldater och fordon för lasern, annars slås ju alla ut på ett ögonblick. Utan något som helst skydd mot energivapen blev striden för enkelspårig så för spelets skull uppfann jag ett batteridrivet kraftfält, applicerbart på dels fordon dels soldater. Dock kan fältet slås ut om TVÅ strålar träffar det samtidigt, s k VINKELBILDNING som jag kallar det. EN stråle snarast stärker fältet, TVÅ avgivna i rätt vinkel kollapsar det.

Vad gäller infanterivapen finns det därutöver raketartilleri av sedvanligt slag (Katyuscha, Nebelwerfer); "raketartilleri" låter ju så framtidsaktigt och dant, därför finns det med - och krig utan artilleri, vad är det? Inget krig alls i min bok. Vidare förekommer några Goliattanks med elektronstrålepjäs men för övrigt inga bandfordon, bara farkoster som svävar, s k SVÄVARE. De hålls i luften av en KRISTALLMAGNET och drivs framåt, får REAKTION av en s k lasermotor, med explosioner i brännkammare orsakad av en laser. Denna motor uppfanns av en viss Sandor Nagy IRL, den har dock ej provats i verkligheten. Lasern upphettar luften i brännkammaren och får denna att drivas bakåt, en variant på reaktionsdrift.

Mer som är?

Man kan ju nämna KREBABOMBER. I den framtid det gäller är kärnkraft och atomenergi passerade stadium, så för att få lite tyngre understöd har man KREBABOMBER, akronym för KREtsBAnebomber. Det är acceleratorer på rymdskepp i planetär omloppsbana, magnetiska slungor som slänger kuber av pressat skrot ner på en planetyta. Effekten vid nedslaget är som en atombomb. Denna idé fick jag från Heinleins "Revolt mot jorden" (1966), där en månkoloni bekrigar jorden med detta vapen, stenblock slängda mot jorden med hjälp av massaccelerator. Ett effektivt vapen som i sinom tid ger kolonin frihet.

Sist kan man ju nämna vilken UTRUSTNING en infanterist har i detta 2500-tal, tiden i min roman.

Han har ett underställ och ovanpå det en stridsdräkt i canormafiber, en teknisk fiber av kolnanorör som gör att dräkten kan förslutas mot verkan från både gas och splitter. Därutöver bärs en mikroturbin (eller, i tidigare fasen av kriget, ett batteri) som genererar kraftfältet som skyddar mot energivapen. Sedan bärs en hjälm med inbyggd radio och talventil, det sistnämnda för att kunna höra omgivningens ljud. En liten blackberry eller stridsdator bärs på vänster handled, kallad komlänk. Laserkarbin med batteridrift är beväpningen.

Det var lite basfakta om denna roman, denna webbok. Många har redan läst den och gillat den, det har jag mail som bevisar. Så dra åstad själv och ladda ner den, det är gratis och kräver inga koder och skit. Bara klicka på "spara som" från arkivmenyn (motsv) så har du denna pdf som i en liten ask.

lampros

Informationskampanjen för mina pdf:er fortsätter. Ja, de är ju gratis att ladda ner så jag vill inte kalla det "reklam", men strunt samma.

Här är i alla fall en ny, het sak: en faktabok, en smärre essäsamling med artiklar om JAPAN, detta fascinerande land. Ladda ner den gratis här:

http://www.fandom.se/svensson/Japan.pdf

Boken heter "Drakens spegelbild - en bok om Japan" och tar upp allehanda aspekter om landet ifråga. Läs om gammalt och nytt, högt och lågt: om samurajer i alla aspekter (Hagakure, Miyamoto Musashi, "Lone Wolf And Cub") och om buddhism, om gamla och nya tidens historia, om bilindustri och japansk science fiction samt en del om krig, om amiral Togo och hans tid samt om stillahavskriget, fokuserat kring MacArthur, romaner om stillahavskriget och kamikazeflyg.

Boken är på 95 sidor. För att ge en fingervisning om innehållet så vore det smart, tänker jag, att återge litteraturlistan:

CiteraBarker, A.J.: Pearl Harbor. 1972
-: Självmordsvapen. 1974
Behr, Edward: Hirohito - Behind the Myth. 1989
Benedict, Ruth: Blomman och svärdet. 1969
Frank, Benis M.: Okinawa - slutsteg mot segern. 1973
Henrikson, Alf och Tsu-Yü, Hwang: Kinesisk historia. 1987
Inoguchi, Rikihei och Nakajima, Tadashi: Kamikaze. 1972
Jung, C. G . (red): Människan och hennes symboler. (1964)
1995
Kinoshita, June och Palevsky, Nicholas: Gateway to Japan. 1990
MacArthur, Douglas: Memoarer. 1965
McCaffrey, Larry (red): Storming the Reality Studio. 1991
Manchester, William: American Caesar. 1979
Miyamoto, Musashi: Fem ringars bok. 1995
Nagatsuka, Ryuji: Jag var en självmordspilot. 1981
Petersen, Kai: När hände vad. 1978
Random, Michel: Japan - Strategy of the Unseen. 1987
Saunders, E. D.: Buddhism in Japan. 1977
Schaller, Michael: Douglas MacArthur, the Far Eastern General. 1985
Stokes, Henry Scott: The Life and Death of Yukio Mishima. 1975
Storry, Richard: Det moderna Japans historia. 1969
-: Det manchuriska intermezzot i Taylor (red): 1900-talet, band 10.
1975
Sundén, Hjalmar: Zen. 1970
Suzuki, D. T.: An Introduction to Zen Buddhism. 1983
-: Zen und die Kultur Japans. 1958
Thiess, Frank: Tsushima. 1937
Turnbull, Stephen R: The Samurai - a Military History. 1977
-: Battles of the Samurai. 1987
Vargö, Lars: Den falska stillheten. 1992
Wahlund, Per Erik: Återspegling.
Williams, Eric: Berömda flygstrider. 1975
Yamamoto, Jocho: Hagakure. 1965
Zjukov, G. K.: Minnen och reflektioner, del 1. 1988

Innehållet är som antytt rätt varierat. Det är både artiklar om religion och litteratur samt inslag om politisk historia och krig; det är gamla tiden och nya, det är samurajer och stillahavskrig, det är Mishima och Togo och MacArthur i en salig blandning.

Och vad gäller mig som skribent, min eventuella proffsighet, så har jag ifall ni undrar publicerat en del artiklar i kommersiell media. Och mina hardcopyböcker har recenserats här och där. Länkar till dessa kan ges om ni så önskar; tills dess önskar jag den som laddar ner Japanboken trevlig läsning.

lampros

"Läsplattorna kommer i en allt stridare ström" läser jag i dagens Computer Sweden. Allt fler läser böcker i elektronisk form, pdf:erna vinner mark och träddödarmedia går mot sin sotdöd.

Så varför inte införskaffa en sån däringa läsplatta, ladda ner en Svenssonroman från nätet och pröva den nya tekniken. Så kan ni sitta och säga till era barnbarn om femtio år: "Jag var med när e-böckerna kom, jag läste faktiskt Lennart Svenssons böcker på min läsplatta som en av de första..."

Hur ni än väljer att göra - läsplatta, skärmläsning, egen utskrift - så har jag här ännu en fil att erbjuda, en nätbok för gratis nerladdning, utan koder och krångel, bara att hämta ner. Det rör sig om romanen "Agajan äventyraren", en flödande fantasy på 115 sidor. En viss Agajan får i uppdrag att utföra tolv stordåd åt kung Bigelon; det blir herkuliska dåd med modern fantasyprägel, men framför allt är det EN SVENSSONROMAN med allt vad det innebär: en mix av flotta middagar, esoterisk filosofi, romantik, krig och blixtrande dialoger. Ladda ner här:

http://www.fandom.se/svensson/Agajan.pdf

Att på detta vis skriva fantasy, dvs skildra arkaiska nejder och gamla världar, det har sin tjusning: man kan frossa i obsoleta ord och begrepp, styra ut texten med en och annan exotisk glosa. Härmed ett exempel från aktuell roman, från "Agajans tolv stordåd":

CiteraHan kastade en blick på sin fränka, sannerligen en syn för gudar denna kväll: klädd i silverstickad, ljusblå klänning, det mörka håret uppsatt i svinrygg, och på fingrarna diverse fingergull gjort av de stenar Agajan funnit i kipparegrottan – topas, rubin, akvamarin. Hon hade även en armring av silver, infattad med bergkristallen han funnit i Fenrings sal. Han log mot henne och hon strålade tillbaka, mycket drottninglik.

Det kom spisning: stuvad aborre med skrädkaka, kramsfågel i senap, fårkött med vita bönor och tryfferad rapphöna, och så själva paradrätten: helstekt kröningsoxe, buren på dubbla spett av åtta lakejer. Som avslutning bjöds fruktkompott med honung samt ostkaka med rårörda hallon. Förutom mjöd serverades öl, vin, cider och dubbelmumma i veritabla floder; ölkaggar, vinkärl av brons, tunnor och fat stod i rader längs väggarna.

Så kom birfilare och spelmän och man trådde dansen i lustiga lag, lekare och narrar underhöll med sina konster och allt var stoj och gamman. Till sist troppade gästerna av till sina rum, och Agajan och Atyescha gick ensamma upp till sitt gemak.

Stavningskontrollen arbetar för fullt: fränka --- silverstickad --- skrädkaka --- kramsfågel --- dubbelmumma --- birfilare...

Ja så kan det låta. Och nu finns alltså hela romanen där detta ingår att tillgå; länk ovan.

lampros

Vem var den första moderna amazonen?

Var det Calamity Jane? Eller Modesty Blaise? Eller Ursula Andress' rollfigur i första Bondfilmen där hon stiger ur vågorna med kniv i bältet och mord i blick...?

Strunt samma, det där är akademiska frågor nu när vi har riktiga amazoner i form av kvinnliga officerare. Dessa har jag porträtterat i en nyskriven pjäs kallad just "Amazoner". Den handlar om två kvinnliga kadetter som delar logement; den ena är lite naiv och blåögd, hon har blivit officer "för att skydda hjälpsändningar" säger hon, medan den andra är en modern Hervor som tagit värvning för att strida och inget annat. Hon undervisar sin kamrat i hur allt ligger till; ska hon lyckas göra en krigare av den blåögda Annika, ska hon lyckas förmedla sin vision till en som gått på myten om att det aldrig mer blir krig...?

Fler personer uppträder i pjäsen än Annika och Catolyn, som "den krigiska" heter. Hon samtalar vid ett tillfälle med kadettkamraten Rickard och då låter det så här:

CiteraCatolyn: Vi måste förbereda oss för kriget. Strunt i ÖB:s sagor. Varför är man officer? För att strida, kriga rent ut sagt. Det är vad som kommer att hända, ja jag ber om det varje natt: ett långt och blodigt krig...

Rickard: "Du kommer att bli över hövan bönhörd..." Hmm, var har jag hört det? Men du har nog rätt. Vi kan dra i krig, du och jag.

Catolyn: Rycka fram mot Moskva, se staden i fjärran medan helikoptrar sopar rent i
förstäderna och svampmoln betecknar horisonten. Och sedan attack...

Rickard: Du är otrolig. Så där säger inte ens nån av stridspittarna på mitt logement.

Catolyn: Jag är väl en modern Jeanne d'Arc då, en krigarbrutta som visar var skåpet ska stå.

Rickard: Du kanske är en återfödd Jeanne.

Catolyn: Vet du, det tror jag ibland. Eller en återfödd amazon, samurajhustru eller Calamity Jane.

Rickard: Calamity Jane, Calamity Jeanne – och jag är din drabant, Blåskägg som drog ut vid din sida i slaget om Orléans...

Catolyn: Och såg mig dö, men kysste mig innan blodet pumpat ur kroppen...

Rickard: Kiss me deadly.

Catolyn: Inte idag.

Rickard: Varför inte?

Catolyn: Jag är upptagen... av att hålla krutet torrt.

Det är som sagt en pjäs, ett scendrama, lagom för att läsa på skärm om jag får säga det själv. Med i samma fil är två andra pjäser, varianter på min novell "Riddaren, djävulen och döden". Hela filen med riddare, amazoner och allt, en fil kongenialt kallad "Mellan svärdet och ak 5:an", hittar ni här:

http://www.fandom.se/svensson/Drama.pdf

Slå till och ladda ner den idag, det är gratis.

BigPapaBear

Citat från: "lampros"Strunt samma, det där är akademiska frågor nu när vi har riktiga amazoner i form av kvinnliga officerare. Dessa har jag porträtterat i en nyskriven pjäs kallad just "Amazoner". Den handlar om två kvinnliga kadetter som delar logement; den ena är lite naiv och blåögd, hon har blivit officer "för att skydda hjälpsändningar" säger hon, medan den andra är en modern Hervor som tagit värvning för att strida och inget annat. Hon undervisar sin kamrat i hur allt ligger till; ska hon lyckas göra en krigare av den blåögda Annika, ska hon lyckas förmedla sin vision till en som gått på myten om att det aldrig mer blir krig...?

Är det mycket naket i den? Det måste det vara i bra pjäser. Fråga Patrick Stewart...
http://www.youtube.com/watch?v=Fg_cwI1Xj4M

:D

lampros

Citat från: "BigPapaBear"Är det mycket naket i den? Det måste det vara i bra pjäser. Fråga Patrick Stewart...
http://www.youtube.com/watch?v=Fg_cwI1Xj4M

:D

Det är ingen explicit nakenhet, full frontal nudity eller liknande. Men det är en del närkontakt om man säger.

För övrigt sände jag ett ex av pjäsen till Uppsala Stadsteater, som tyckte den var intressant. Någon uppsättning funderar de inte på, men Marie Persson Hedenius som skrev till mig gillade själva upplägget, hon tyckte det var en ovanlig miljö och tema: "Två kvinnor på ett logement under utbildning kan jag inte dra mig till minnes att ha läst om tidigare."

A F

Citat från: "BigPapaBear"Är det mycket naket i den?

Du tänker på Scorpion-videos.

Delirium

De har slutat!  :cry:
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

silversixx

De slutar när de avslutat sin 5-åriga världsturné... ;)