Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Feedback: spärrade tråden

Startat av Elias Nordling, 20 december 2009 kl. 11:59:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Litet konstruktiv feedback:

Jag föreslår att ni läser igenom hela diskussionen. Om ni tycker att någon sagt något som man inte borde få säga på ert forum får ni definiera upp förhållningsregler kring vad man får säga så håller vi oss till dem.

Om ni inte finner att någon sagt något olämpligt är det väl bara att fortsätta med business as usual, med varningar när ni tycker att vi börjar spåra ur och låsningar när vi definitivt gjort det.

Tyvärr är det nog så att hur strikta förhållningsregler man än har händer det att folk blir oense på internet (OBS! UNDERDRIFT!). Även om det är lovvärt att ni försöker göra krigsspel.se till det enda ställe på internet där ingen någonsin grälar tror jag inte att ni kommer att lyckas med det, och det är bara att inse att det inte är hela världen när det händer.

Om ni tycker att denna bistra verklighet känns för dyster ibland, kan ni ju se hur jag har det på den webbsida som är mitt dagjobb. Till exempel så här:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200912 ... 241#154241

Tro mig, krigsspel.se är en oas redan som det är, och jag uppskattar att ni aktivt går in och modererar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Det jag reagerar på är att ni fortsätter att medvetet spåra ur tråden även efter att moderatorerna uttryckligen säger åt er att sluta och istället återgå till ämnet. På det sättet berövas vi andra en potentiellt aktiv tråd som nu låses och blir förknippad med känslor av olust. Moderatorer är ju bra men man måste även moderera sig själv och inte till varje pris fortsätta att försöka retoriskt smula sönder sin meningsmotståndare.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Elias Nordling

Ja det var dumt, jag ber om ursäkt för det. Det var litet därför jag startade en ny tråd.

Efter en diskussion om det principiella kring det skedda med min sambo känner jag även att jag vill ta tillbaka det jag skrivit i tråden och göra avbön. Det går ju nu inte när tråden är låst, men moderatorerna kanske kan plocka bort dessa onödigt provocerande meddelanden?

Snowfox

Använd den gamla middagsregeln när du skriver "håll dig ifrån politik och religion (och andra icke-politiskt korrekta ämnen)" och använd sunt förnuft vid användandet av jämförelser så landar du nog rätt. Och ibland kan det vara jävligt smart att ta ett break på en dag elle två så du får distans till ämnet när det hettar till, annars hamnar du i någon slags envig där någon ska "vinna" och vad vinner forumet på sådant beteende?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Delirium

Jag är av åsikten att vad som helst kan diskuteras om det görs på ett korrekt sätt (vissa ämnen blir naturligtvis svårare) och att det är en viktig princip att belysa men man bör i så fall inte förlora tålamodet så snabbt som jag gjorde, beklagar detta.

Låt oss stryka ett streck över det inträffade och jag föreslår att debatten arkiveras i ett svart hål någonstans.

God jul!
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Elias Nordling

CiteraLåt oss stryka ett streck över det inträffade och jag föreslår att debatten arkiveras i ett svart hål någonstans.

Instämmer, och jag vill som sagt även själv be om ursäkt! God jul på er alla!

Vvornth

Låt oss återvända till ämnet nu: Dvs Huawei! Det irriterar mig att Tele2 och deras gelikar tänkt så kortsiktigt med detta val!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

:up:

Erik Axel

Det var värst vad engagerad man kan vara över mobilnät...

Elias Nordling

Kolla här då när en mobiltelefon blev några veckor försenad:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200911 ... 541#151541

De inlägg vi raderat lämnar jag till fantasin...

Snowfox

Citat från: "Vvornth"Låt oss återvända till ämnet nu: Dvs Huawei! Det irriterar mig att Tele2 och deras gelikar tänkt så kortsiktigt med detta val!

En  sann patriot byter telefonleverantör när det är dags att gå över till 4G funktionalitet om några år eller så.  :wink:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Holmgren

Först en ordningsfråga för framtida spårbarhet - tråden som åsyftas återfinns här.

Citat från: "Elias Nordling"Jag föreslår att ni läser igenom hela diskussionen. Om ni tycker att någon sagt något som man inte borde få säga på ert forum får ni definiera upp förhållningsregler kring vad man får säga så håller vi oss till dem.
Givetvis läste vi igenom tråden innan vi låste den. Såväl undertecknad som Tobias försökte vid var sitt tillfälle föra tillbaka diskussionen till ämnet.

Citat från: "Elias Nordling"Tyvärr är det nog så att hur strikta förhållningsregler man än har händer det att folk blir oense på internet (OBS! UNDERDRIFT!).
Givetvis kommer folk att vara oense, det är lite det som är poängen med ett diskussionsforum.

Citat från: "Elias Nordling"Även om det är lovvärt att ni försöker göra krigsspel.se till det enda ställe på internet där ingen någonsin grälar tror jag inte att ni kommer att lyckas med det, och det är bara att inse att det inte är hela världen när det händer.
Jag hoppas verkligen att det inte framstått som om jag och Tobias vill att krigsspel.se skall vara det enda ställe på nätet där ingen grälar! Dock har vi inte för avsikt att krigsspel.se skall vara en arena för  personliga påhopp. Följande är exempel på hur vi inte vill att man uttrycker sig:

Citat från: "Delirium"eller så är du en gigantisk internetpajas
Citat från: "Delirium"Vad är du för en tomte egentligen?
Där har du också ett delsvar på din fråga om vad vi inte vill att man skall säga till varandra.

Citat från: "Elias Nordling"Om ni tycker att denna bistra verklighet känns för dyster ibland, kan ni ju se hur jag har det på den webbsida som är mitt dagjobb. Till exempel så här:

http://www.mobil.se/ArticlePages/200912 ... B557/20091

218104100_MOB557.dbp.asp?iForum=5&iNoteRoot=154240&iNote=154241

Den dagen inläggen på krigsspel.se ser ut som användarkommentarerna på din tidnings hemsida (eller Aftonbladet eller motsvarande) så lägger vi ner. Omgående.

Citat från: "Elias Nordling"Tro mig, krigsspel.se är en oas redan som det är, och jag uppskattar att ni aktivt går in och modererar.
Tack!

Citat från: "Engelbrekt"Det jag reagerar på är att ni fortsätter att medvetet spåra ur tråden även efter att moderatorerna uttryckligen säger åt er att sluta och istället återgå till ämnet.
Precis. Det jag upplevde frustrerande med tråden var att den spårade ut framför ögonen på mig och jag fick inte tillbaka den på banan igen. Du Elias skall ha en stor eloge för att du parallellt med diskussionen med Delirium också postade inlägg om trådens ursprungliga ämne.

Citat från: "Elias Nordling"men moderatorerna kanske kan plocka bort dessa onödigt provocerande meddelanden?
Tyvärr har jag varken tid, lust eller råd att sitta framför forumet varje timme, dygnet runt, men jag kan lova att jag har läst alla inlägg som postats sedan forumets begynnelse. Vi märks nog inte så mycket, men vi finns där, i bakgrunden.

När jag fick korn på tråden hade Delirium redan reagerat på vad han tyckte var en olämplig liknelse från din sida och diskussionen om detta var igång. Skulle vi (jag) då gå in och börja radera meddelanden så hade vi nog även behövet ta bort just den meningen i ditt inlägg som utlöste diskussionen och det skulle inte kännas helt bra. Istället uppmanade vi samtliga att styra tillbaka till ämnet. När det inte hjälpte låste jag tråden och förklarade att det gällde tills jag och Tobias hunnit diskutera igenom vad vi skulle göra. Återigen, vi jobbar inte med krigsspel.se på heltid och det kan ta en dag eller två för oss att samordna oss.

Citat från: "Elias Nordling"Det var litet därför jag startade en ny tråd.
Vilket gjorde mig frustrerad av ovanstående anledning. Inte minst eftersom det visade sig att debattörerna efter en natts god sömn (som Snowfox mycket riktigt påpekat) och med lite distans skakat tass och bett varandra och alla andra om ursäkt. Se där vad en kortare tids hänglås på infekterade trådar kan göra!

Tyvärr saknar denna, inte helt optimala, forumsmotor möjlighet att slå ihop trådar så jag kan inte foga samman dem nu. Vi gör så att vi fortsätter diskussionen Hexagoner Vs. Area Control i din nyskapade tråd Area/impulse-trenden. Jag lägger in en hänvisning med länk i den första tråden som får fortsätta att vara låst.

Några saker att tänka på:

Citera*Om någon skriver något som ni (vem det än må vara) finner stötande eller är ett brott mot användarreglerna på forumet så skicka ett PM eller ett mail till Tobias och/eller mig.

*Ge er inte in i diskussioner om ordningsfrågor som bara för tråden det gäller längre och längre bort från sitt ämne!  

*Ge er inte på försök till hobbymoderering - Är ni missnöjda, skicka ett PM till mig och/eller Tobas!

*Formulera er på ett artigt sätt. Varför inte så här:  'Hörru Elias, jag tycker att din liknelse var ett slag under bältet. Har jag missuppfattat dig? Kan du förtydliga vad du menar?'

*Tänk på hur lätt det är att tolka skrivna inlägg på ett forum fel. Dubbelkolla därför vad skribenten menade innan ni går till attack. Och kom ihåg att en natts sömn kan göra all skilland i världen för hur ni uppfattar något. Man måste inte svara direkt.

Slutligen i detta allt för långa inlägg: Vi gör inte våra ingripanden och ställningstaganden för att djävlas. Vi är måna om vårt forum och vill att alla skall trivas här och delta i diskussionerna. Eftersom vi inte är mer än människor kommer vi, likt de så ofta avskydda fotbollsdomarna, att göra fel, fatta beslut som kan verka obegripliga, vara inkonsekventa och kanske till och med ändra oss under resans gång. Ifrågasätt (gärna genom PM) vad vi håller på med, men gör det på ett konstruktivt och civiliserat vis.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Bra sagt, Holmgren!  :up:

Vi har världens bästa moderatorer.  :up:  :up:  :up:
En mycket bitter liten man.

B_J_S

Citat från: "BigPapaBear"Bra sagt, Holmgren!  :up:

Vi har världens bästa moderatorer.  :up:  :up:  :up:
De är hårda, men rättvisa.
Lite som Fantomen, faktiskt.  :lol:
//Jonas

Elias Nordling

CiteraDe är hårda, men rättvisa. Lite som Fantomen, faktiskt. Laughing

Jag har hört att den som ser våra moderatorers ansikten dör en fasansfull död också.

God jul på er allihopa!