Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av S&T 228: The old contemptables at Mons, 1914

Startat av Strv102r, 23 december 2009 kl. 05:52:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Grand Illusion kommer detta. Inträffade historiskt GT2 i Grand Illusions tideräkning i samma hex som MAUBERGE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Snowfox

Första avsnittet i reglerna är minnesvärda och värda att citera (hittas även på BG):

"Since this battle was fought over only two days, and both sides' forces entered pretty much fully supplied, there are no supply rules. Similarly, there are no replacements. And finally, there are no concentric assault rules, since the British were too proud to become scared when they were surrounded, and the Germans wer too inexperienced to know they should be scared when they were surrounded."

Jag vill minnas att det här var ett av de bättre spelen från S&T under den här tidsperioden.

Om jag inte missminner mig var det i slaget om Mons den brittiska eldgivningen från infanteri beväpnade med gevär var så intensiv att tyskarna trodde de mötte kulsputebeväpnade trupper.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

magnus lindström

Som Hans Villius hade kunnat säga: "Mannen ni ser på bilden... har inget med Mons att göra" :)

Strv102r

Jag hajade oxå till inför stålhjälmen! Hade de ingen gammal dammig bataljmålning att ta istället?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tog mig 5 min att hitta denna på nätet! Den heter The Battle of Mons.

magnus lindström

Kan ha med för mig oförståelig estetik att göra :) Denna trenchhjälm är kanske vad folk vill se på britter? :)

Skulle gissa 1917

magnus lindström

Som tur är så har väl sällan konstruktören av spelet något med utseendet att göra. Men det ger för mig itrycket av ett oseriöst arbete som jag lika gärna kan göra själv som att köpa.

Måste vara tråkigt för en konstruktör som jobbat hårt med research, sen slänger grafikerna in vad som faller dom i smaken.

Men vad jag förstått är jag i minoritet. En trekantig hatt kanske hade passat rätt bra ur säljarynpunkt.

Strv102r

Brickorna. Britterna är röda medan de tre tyska kårerna är vita, grå och svarta. Sedan finns lite erratabrickor till andra spel. Hör av er om de är intressanta.

Strv102r

Karta med brittisk setup.

Strv102r

Efter GT1, 2h verksamhet. Tysken marscherar an, men ingen stridskontakt. Två kårer: III och IX med vardera två divisioner. Jag har en uppsjö av bataljoner men ingen formell brigad- eller divisonsorgansiation i spelet.

Strv102r

Efter ytterligare 2h. 5. div har redan fått mycket stora förluster i sina försök att anfalla över CONDE-kanalen. IX kåren tränger mig bakåt med ömsesidiga förluster.

Elias Nordling

Det här är ett sånt där spel där det finns en optimal taktik för bägge sidor som känns en smula steril.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

5. div fortsätter att stånga sig inte bara blodig utan sanslös, den är nu i stort sett bara kapabel att reorganisera. 6 div har ännu inte varit i strid och medan jag utrymmer MONS och drar mig bakåt börjar 18 div också tappa stridsvärde. Mina egna förluster ligger på 3-4 bataljoner helt slagna och ett par reducerade.

Sten Ekedahl

Kan rekommendera den lilla (ca 100 sid) boken "Mons 1914" av David Lomas från Osprey (ISBN 1-84176-142-7). Den beskriver BEF från Mons till Marne. Bra kartor och illustrationer över de olika slagfälten.
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Nu anländer den sista tyska kåren. I övrigt bara lite artilleribeskjutning och manövrerande där jag börjat gruppera kavalleriet lämpligt inför nästa dags fördröjningsstrid bakåt. Som Elias skriver är den taktisa idén enkel. Britten ska försvara kanalbroarna dag1 (försvara = terrängen är viktigare än eget stridsvärde, här står vi och dör) för att dag 2 övergå till fördröjningsstrid (eget stridsvärde är viktigare än terrängen, backa och ge om möjligt nålstick). Får bara inte få för många helt slagna bataljoner under hela slaget, vilket gör det lite knepigt med försvara-delen, vilket gör att jag snabbt avlöser reducerade bataljoner och drar ur dem och låter dem tidigt marschera bakåt.

Detaljerna vid MONS.

Detaljerna vid broarna över kanalen.