Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Algaspel

Startat av lampros, 30 december 2009 kl. 07:41:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Är det  inte allas vår "pokerexpert" Dan Glimne som gjort Drakborgen?

annars måste jag säga att Tjuv & Polis och Nya Bondespelet var mina favoritspel när jag växte upp. Nu skulle jag inte röra dessa "spel" med tång ens.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Är det  inte allas vår "pokerexpert" Dan Glimne som gjort Drakborgen?

Vill minnas det.

Elias Nordling

Drakborgen rockar! Finns det mer än en utgåva?

Tack för upplysningen om Håtunaleken.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Det fanns en del bra hästkapplöpningsspel också. En fjällsemester spelade vi Jägersro som fanns i den lånade stugan till döds. Det var gammalt redan då, men litet senare kom det ut ett nytt som jag tror hette Solvalla. Det var ett helt annat spel, men kul det med.

Jag kommer inte ihåg i vilket av spelen det fanns en häst som hette Rapid, men han fick alltid smeknamnet Ultrarapid.

Elias Nordling

Ett säreget Algaspel som jag fortfarande värderar högt är Energi. Inte helt olikt många av dagens resurshanteringseuros, men spelarinteraktionen var noll.

Det roliga med Energi var att det utgav sig för att vara ett pedagogiskt spel som skulle lära vikten av ett hållbart samhälle. Men den värkliga läxan var att det lönade sig att suga ut sista droppen olja, sista grammet uran ur jorden lagom tills ens mandatperiod gick ut :-)

silversixx

Citat från: "Elias Nordling"Drakborgen rockar! Finns det mer än en utgåva?

Tack för upplysningen om Håtunaleken.
Har för mig att det kom nån nyutgåva för några år sedan. Men med helt andra regler.

Sten Ekedahl

Citat från: "Elias Nordling"Det fanns en del bra hästkapplöpningsspel också. En fjällsemester spelade vi Jägersro som fanns i den lånade stugan till döds. Det var gammalt redan då, men litet senare kom det ut ett nytt som jag tror hette Solvalla. Det var ett helt annat spel, men kul det med.

Jag kommer inte ihåg i vilket av spelen det fanns en häst som hette Rapid, men han fick alltid smeknamnet Ultrarapid.

Jägersro väcker minnen! Tror det var min lillebror som köpte eller fick det. Spelades otaliga gånger av oss. En annan klassiker, som jag vill minnas också getts ut i nyutgåva, var Afrikas stjärna som handlade om diamantjakt i Afrika. Tjuv och polis minns jag från min tidiga barndom, måste ha varit den allra första utgåvan. Håtunaleken, vill minnas att skaparen hette Bo Forssman, som ju var inspirerat av Kingmaker var jag med och spelade någon gång på 70-talet. Då jag hade spelat Kingmaker tidigare tyckte jag dock att det var en blek kopia, men som spel på den svenska spelmarknaden var det revolutionerande när det kom. Ostindiska kompaniet som kom någon gång tidigt 80-tal, lär ha varit ett bra spel (prisbelönt?) men jag missade tyvärr att köpa det då och det har dess värre inte återutgivits.
Wargames - Laborationer i historia

Delirium

Tror ni tänker på Travspelet (med V65), där fanns Rapid och andra klassiska hästar.

Spelet om Afrikas stjärna heter Försvunna Diamanten. Drakborgen suger.

Personligen har jag Traderaköpt Sjörövarön, "innehåller en jättespelplan på 75x52 centimeter", det var det jag hade bäst minnen av.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Rydfalk

Jägersro hette galoppspelet med hästarna Sweet Sue, Rose Room med flera. Höjdare! Fanns ett Solvalla med trav också? Gamla Formula 1 som vi spelade till skum - riktigt bra mekanik. Snodde den när jag körde Combat Bike i Shadowrun :) Nya Wangaratta som aldrig tog slut och bara gick ut på att växla pengar.

Ah, minnen. Fick spela Jägersro med dottern ett par gånger och fick så med pisk...

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Jägersro väcker minnen!

Vill minnas det som bra.

Elias Nordling

Ostindiska kompaniet spelade vi en gång. Vi höll på i två timmar utan att bli klara med första turen till Kina, sen gav vi upp. Vet inte om vi gjorde något fel.

Travspelet hette det ja!

Skulle Drakborgen suga?!? RRRROOGUNNNNTJUUU!  :-)

Ärligt talat, ni som inte gillar Drakborgen, vad anser ni vara felet? Att det var svårt ser jag bara som ett plus, då det ju i praktiken är flerspelarsolitär.

f98alda

Citat från: "Elias Nordling"Ostindiska kompaniet spelade vi en gång. Vi höll på i två timmar utan att bli klara med första turen till Kina, sen gav vi upp. Vet inte om vi gjorde något fel.

Förmodligen inte. Ostindiska kompaniet har en del brister (som tex att startpositionerna är fullständigt obalanserade).

CiteraSkulle Drakborgen suga?!? RRRROOGUNNNNTJUUU!  :-)

Ärligt talat, ni som inte gillar Drakborgen, vad anser ni vara felet? Att det var svårt ser jag bara som ett plus, då det ju i praktiken är flerspelarsolitär.

Jag har bara spelat en gång, för sakens skull, så jag ska inte säga att jag har någon uttömmande åsikt i det hela, men gången var följande:
1) Lägg fram hela spelet med alla brickor, kort och annat. Tar kanske 20 minuter.
2) Gå in i första rummet.
3) Hål till helvetet. Jag dog.

Jag vet inte vad andra tycker, men sånt gör mig lite avig till spelet... :)

I övrigt spelade jag tokmycket Finans på dagis (på den tiden när man fortfarande gick till dagis efter skolan i lågstadiet). Det var kul tills vi kom på att det inte lönade sig att köpa tomterna, för aktierna var så vansinnigt mycket bättre på alla sätt, plus att den som kom först till banken tog alla lånen och köpte så mycket han kunde.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

A F

Citat från: "f98alda"Jag har bara spelat en gång, för sakens skull, så jag ska inte säga att jag har någon uttömmande åsikt i det hela, men gången var följande:
1) Lägg fram hela spelet med alla brickor, kort och annat. Tar kanske 20 minuter.
2) Gå in i första rummet.
3) Hål till helvetet. Jag dog.

Det är det som är charmen...

Elias Nordling

Finans ja, vi spelade Nya Finans till döds! Sedan hade vi ju Datafinans där man hade en miniräknarliknande burk med blinkande lampor som agerade slumpgenerator.

Det fanns fler spel i dataserien, bland annat ett Taktik där burken användes för strid. Nån som minns fler i serien?

Andreas Johnson

Citat från: "f98alda"plus att den som kom först till banken tog alla lånen och köpte så mycket han kunde./Alexander

Låter lite som bostadsmarknaden senaste åren......  :)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov