Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelande hösten '09

Startat av Andreas Lundin, 7 januari 2010 kl. 13:52:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

silversixx

Mitt spelår 09 är dessvärre nästan helt tomt :(
Men lite, lite hann jag spela innan mat-och-rap-maskinen kom till världen.

Wacht Am Rhein 2
Skulle kunna skriva en lång text som behandlade en massa moment i spelet. Men jag avstår.
Utan Jan-Kristians fantastiska play aids* så hade spelet varit en riktigt medioker och luddig historia. Men efter den gode norrmannens envisa arbete så känns allt helt logiskt. Och så vacker spelet är med!
Klar 9:a

TKG Overlord
Eftersom jag har TKG högt upp på min "Alltid ett bra spel, oavsett motståndare"-lista så var jag först lite besviken på Overlord. Det kändes för plottrigt, lite för omständigt. Detta var innan jag kom på att Mark Hinkle är ett geni.
Klar 10:a

Twilight in the East

Detta snabbtestades bara under herr Multings regi. Det verkade rätt kul och snilrikt. Tyvärr så stack hela den spelgruppen mig i ryggen genom att börja med AETO istället....
6:a, potential att bli en 8:a

Strv102r

Förväntas jag redogöra här också?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Holmgren

Citat från: "Strv102r"Förväntas jag redogöra här också?
Absolut!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elias Nordling

CiteraAbsolut!

Ja det är bara att posta om alla inlägg du gjort under hösten en gång till under detta ämne.  :lol:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Ja.... Båda två...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Alla inlägg du gjort på FORUMET  8)

Strv102r

Ja. Jo. Jag förstod det. Försökte vara lite ironisk...

Holmgren

Citat från: "Strv102r"Förväntas jag redogöra här också?
Jag menade bara att det hade varit trevligt att se den långa lista av spelade spel (titlar och kanske ett kortare omdöme) som borde bli resultatet av en uppräkning av dina aktiviteter....
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Doomfarer

Bra idé! Har nog spelat ett hundratal nya spel i år men antalet krigsspel är lätträknande tyvärr.

Tar några av dem jag kommer ihåg.

Space Hulk 3rd ed.
Först och främst måste jag medge att jag tycker premisserna bakom spelet och hela 40k universumet för den delen är helt sjuka (och tyvärr inte på ett bra sätt) och då älskar jag ändå SF.

Spelet är däremot superkul och totalt överproducerat. Rekommenderas varmt till alla som gillar ameritrash spel. Jag ger det en stark 8:a.

Middle-Earth Quest
Inte direkt ett krigsspel utan ännu ett äventyrsspel där man vandrar runt i ME, träffas folk och går upp i level. ja ni vet hur det funkar. Denna gången är det faktiskt ett fungerande spel som t o m går att spela till det bittra slutet på rimlig tid. Ökad återspelbarhet då en spelare spelar Sauron vilket förhoppningsvis gör den onde spelaren lite smartare än de spel som har automatiska mekanismer för att styra de onda. Dessutom är det kul att slakta godingar. Jag ger även detta spel en 8:a

Successors (3rd Edition)
Ett kortdrivet spel så gillar man inte sånt kan man ju hålla sig borta. Själv älskar jag CDGs och tyckte detta var superkul. Självklart är det ett bash the leader spel (vad nu den termen kan tänkas heta på svenska?) men har man inga problem med det är det kul. Lite smidig får man vara och att ljuga bra kan också komma till nytta. Spelbart på en kväll vilket är ett stort plus. Även detta får en 8:a. Hade fått högre betyg om det varit lite mindre kaotiskt, vilket iofs är en del av charmen i spelet.

Age of Napoleon
Även detta ett kortdrivet spel i alla fall delvis. Detta gillade jag inte alls dock, handlade bara om att samla ihop en så stor armé som möjligt och sedan jaga den andras småarméer. Kanske var så i verkligheten också men inte så kul att spela. Får en 6:a och då är jag nog snäll.

Återkommer med fler spel... Läggdags.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

CiteraÖkad återspelbarhet då en spelare spelar Sauron vilket förhoppningsvis gör den onde spelaren lite smartare än de spel som har automatiska mekanismer för att styra de onda.

Jag håller med om det du skriver om Middle Earth Quest, men jag har problemet att alla vill spela Sauron och ingen spela "godingarna", så spelet kommer inte på bordet så ofta.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Under hösten har jag spelat:

Decision Games AETO och APTO.
Vårt monsterprojekt på föreningen, påbörjat i augusti(?) som hasar sig fram långsamt och hyfsat osäkert. Ett kul spel i grund men med så många brister att det nästan är ospelbart. Hade inte Jonas haft en ängels tålamod hade vi aldrig klarat det, nu kan vi reglerna hyfsat (med en del husregler och rena gissningar). Barbarossan börjar snart, blir ett rejält test, jag befarar att vi kan uppleva att spelet blir för trögt när stillahavskriget sätter igång, men jag hoppas inte det.

Richard III, Columbia Games
Mitt första blockspel, riktigt trevligt åtminstone efter de tre första partierna.

Crusader Rex, dito
Mitt andra blockspel, inte alls lika kul och balanserat som ovanstående, dock bara spelat en gång.

Twilight Struggle
Blir bara bättre och bättre.

War of the Ring
En gammal favorit som jag introducerat för nya spelare. Spelupplevelsen börjar plana ut något.

Burma
Bara lattjat lite solitärt, hoppas OCS kan bli vårens inlärningsprojekt.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Hösten 2009

AETO, APTO & AoI (Decision Games)
På det hela taget är detta en sorgligt dåligt produktion. Jag tycker dock fortfarande att AETO är det mest intressanta och detaljerade spelet på temat. Dessa spelet skulle behöva en rejäl omgång av Ockhams berömda rakhyvel. Det är svårt att förstå sig på designer Harvey...

Vår kampanj rullar dock på och intresset och engagemanget, viljan att göra detta till ett ännu bättre spel är stor bland alla deltagare. Under våra spelträffar raljerar vi över regelparagrafer som är absurt komplicerat skrivna, och himlar med ögonen över många skumma mekanismer och effekter. Vi är dock eniga om att Land-Airsystemet är mycket bra, samt att Air-Air fungerar. Navalsystemet är i sig själv också kul. Vårt enda riktigt stora problem gäller interaktionen Air-Naval...
( Betyg mellan 1 och 8 )

Richard III (Columbia Games)
Verkar väldigt, väldigt välbalanserat. De partier som jag har hunnit igenom har varit väldigt spännande. Det bästa spelet i sin genre.
( 8 )

Twilight Struggle (GMT)
Alltid nice att slänga fram. Alltid intressant.
( 8 )

GBoH Alexander (GMT)
Skumt oblanserade slag i grunspelet. 'Tyrrant' modulen verkar där emot kul. Testat ett par slag solitärt, samt ett mot en usual suspect.
( 6 )

DAK (MMP)
Inom kort går vår Vassalkampanj in på sitt TREDJE år!!!! Världens bästa OCS. (Ja, ja, ja. Jag vet att jag tjatar)
( 10 )

1914: Twilight in the East (GMT)
Detta är ett otroligt bra spel. Vi spelade några rundor av introscenariot och hela spelgruppen verkade fastna för det.
( 10 )

Overlord (NES)
Bra spel. Jag har två-tre landstigningar under bältet nu.
( 8 )

Wacht am Rhein (Decision Games)
Fortfarande världens bästa 'grand tactical' spel. Makalöst fasinerande simulation av ardennerslaget 1944. Ser fram emot uppföljaren Hell's Forest, som lägger till Hürtgenskogarna och Aachen. Därefter kommer Atlantic Wall 2...
WaR kommer att bli nästa monster på spelföreningen.
( 10 )

OCS: Baltic Storm (MMP)
Solospelat 10-15 rundor och situationen är trevligt annorlunda mot tidigare östfronts-OCS. Verkar bli en hit när det bli dags för en kampanj
( 8 )

Highway to the Reich 2  (Decision Games)
Snyggt och spelbart, massa jobbiga buggar och för lite regler för command & control. Borde ha något av TCS's ordersystem. Reglerna lätt förvirrande. Blir nog bättre av "after-release-playtesting"...
( 6 )

Andreas Lundin

CiteraDetta är ett otroligt bra spel.

Kan bara hålla med. Synd att jag inte har nån i närområdet som är lika tänd på det som jag.  :(
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraSkumt oblanserade slag i grundspelet.

Jävla Alexander, inget sinne för Fair Fighting.

Citera'Tyrant' modulen verkar där emot kul.

För GBOH gäller generellt att ju mer obskyrt ett slag är och ju sämre källläget är, desto mer balanserat. De flesta berömda antika slag är ju berömda just för att ena sidan fullständigt spöade skiten ur den andra. (Undantag: Pyrrhus.) Kollar man i stället på kartager mot greker på Sicilien så är det ingen som bryr sig om dem därför att ingen övertygande lyckas vinna mot den andre, alltså bra balanserade slag. Vet man inte så mycket om slagen kan man dessutom krydda verkligheten med litet spelbalans.

Strv102r

Hösten såg ju att SCS serien spelades klart. Guadalajara, Fallschirmsjäger, Crusader, Stalingrad Pocket, Bastogne, Gazala och Afrika.  Fast om jag ska rangordna dem så blir det nog så här:

1: Fallschirmsjäger & Bastogne
2: Stalingrad pocket
3: Afrika & Guadalajara
4: Crusader
5: Gazala

Sen var det Bitter End. Udda i system, men snyggt och spännande.

Och nu sist Grand illusion.

Parallellspel med andra motspelare , och ett och annat solitärt:

Pacrim (Just plain wargames): Taman 42 (eller var det på våren?), Troina 43, Salla och Kestenga Taman 42 är bäst av dem, följt av Salla. Undvik Demyansk pocket (inte spelat i år och aldrig mer!)

AH: Arab-israeli wars och Panzerblitz

MMP: Panzerblitz: Hill of death. Helt OK tyckte jag. Påminner om Blood & bridges.

GMT: Men of Iron: Jättebra!

Europa Similazione: Gelfarågibbar: Jättebra!