Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelande hösten '09

Startat av Andreas Lundin, 7 januari 2010 kl. 13:52:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Här tänkte jag att folk kunde summera sina intryck av sitt spelande hösten '09. Vilka spel spelades och vad tyckte ni om spelen?

---------------------------------------------------------------------------
Nedan och i bokstavsordning presenteras således de krigsspel jag endera solospelat eller haft motståndare/medspelare till.

Kommentera mer än gärna!

Baltic Gap - Ännu en OCS-pärla! Vi hann inte riktigt så långt som man kanske hade önskat när vi testade detta i Helsingborg på spelkonventet. Det går ändå att säga att det finns intressanta taktiska utmaningar för båda sidor samt att terrängen skiljer sig mycket från andra OCS-spel. Det är mycket skog, träsk och sjöar på sina håll. Underhållsproblematik i kubik, vilket är mycket skoj! Terrängen är inte helt olik den i delar av Sverige under samma period.

Jag har stor lust att spela mer. Jag ger spelet en preliminär 9:a än så länge.

Case Blue - Vilken jätte! Vilket lir! Manöverkrigföring! Planering! Risk att göra fatala fel varje runda. Man biter på naglarna att motståndaren inte skall upptäcka de oundvikliga luckor som uppstår. Ryssen har "råd" att offra kår efter kår i sin ambition att nå Kharkov och Rostov. Tysken har inte riktigt den "förmågan".

Jag ger spelet en 9:a.

Embrace An Angry Wind - Många tycks ogilla detta spel men jag tycker att det är en intressant situation som man inte ofta ser simulerad i spel av det här slaget - unionens träng måste skyddas under förflyttning. Detta faktum gör att jag uppskattar scenariot. CWBS-systemet tycker jag redan väldigt gott om.

Har bara spelat solo, men utifrån den spelomgången ger jag spelet en 8:a.

Fields of Fire - Trotts att spelet har en skitcool story och grundidé så får jag inte in "rätt känsla" vid själva spelandet.

Spelet får en 6:a.

GD '42 - Jag har spelat det både ftf mot Vvort... (?) på Friendly Fire i Lkpg och online med spelkonstruktören som spelledare. Båda gångerna har jag haft skitkul.

Systemet känns "på riktigt". Situationen är operation Mars, tidigt 1942. Allt är kallt och jävligt. Ryssen kommer i stora sjok, liksom snön. För tysken är snöfall i vissa lägen en välsignelse, ibland en förbannelse. Men jäklar vilken tid det tar att spela! Önskar spela med spelledare på konvent.

Spelet får en 8:a för att tidsåtgången är enorm. Hade fått en nia annars.

Glory III - Detta var en trevlig överraskning trots att spelet är förenklat till förbannelse. I detta spel funkar chit-pullmekanismen rätt bra (kombinerat med lite specialregler) för att åstadkomma ett rätt så "historisk händelseförlopp".

Spelet får en 7:a av mig. Hade kanske fått en 8:a med lite mer krom.

Here I Stand - Börjar bli lite mätt på detta nu. Jag spelar det nog aldrig igen via VASSAL i alla fall. Det är helt enkelt för segt för min smak. Om någon skulle vilja offra en dag en helg kan jag tänka mig att spela ett parti, men jag skulle först föreslå ett eurogame eller ett ameritrash (typ Steam eller Middle Earth Quest) istället.

Spelet får en 6.5:a.

Lock 'N Load: Band of Heroes - Lock'n Load Publishing har gjort mig besviken förr (läs: Eisenbach Gap) och jag hade inga större förväntningar på detta spel heller. Men jag blev postivt överraskad. Scenarierna jag spelat (4st) är intressanta och bjuder allihop på överraskningar, vilket ökar illusionen av det kaos riktig strid är. Regelboken är efter revidering dock fortfarande rätt kass med rätt så viktiga regler insprängda här och var i texten. Inget fungerande index finns heller.  Jag irriterar mig också på det undermåliga opportunity fire-systemet.

Spelet får en 7:a.

Panzerblitz: Hill of Death - Hur kom detta stolpskott förbi speltestfasen? En regelbok som inte är modern för 5 öre och ett stridssystem som jag inte hajjar varför dom måste göra så krångligt.

Betyg: 5 (och då är jag snäll)

Pax Romana - Ett halvfärdigt parti av detta lyckades jag också klämma in under sensommaren. Småtrevligt civilisationsspel med krigsspelstendenser. Sånt gillar vi! Något långt.

Jag ger betyget 7.

Red Badge of Courage - varför spela detta system istället för RSS/CWBS? Måste man ha chit-pull? Mycket krom dock, vilket är kul.

Jag ger betyg 7.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Bra idé!

I krigsspelsväg har det mest blivit långa kampanjer så det är inte så många spel till antalet.

OCS Tunisia - Spelet jag förlorade oskulden till. Fortfarande ett av de bästa i serien. Tunisien är helt klart ett underskattat fälttåg ur krigsspelssynpunkt. Massor av skoj för båda sidor.
Tysken kapitulerade några månader in i kampanjen.

Definitivt en solklar 10:a i betyg!

OCS DAK2 - Vi fick äntligen tummen ur och gav oss på the big mama från september 1940. Ett fantastiskt spel! Britterna öppnade svagt och lyckades aldrig få omkull italienarna.
Det slutade med att britterna kapitulerade i mars 1941 efter ett tyskt genombrott vid Mersa Matruh.

Utan en sekunds tvekan ger jag det en 10:a i betyg.

OCS Baltic Gap - Kampanjen rullar fortfarande på. Lagspel på fem pers (Lagspel ROCKAR!!!). Hysteriskt kul! Östfronts-OCS är tvättäkta krigsspelsporr. Det blir inte bättre.
Det lutar mot en tysk autoseger om några rundor, då ryssarna hamnat för mycket på efterkälken.

Även här en solklar 10-poängare.
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Bra idé!

I krigsspelsväg har det mest blivit långa kampanjer så det är inte så många spel till antalet.

OCS Tunisia - Spelet jag förlorade oskulden till. Fortfarande ett av de bästa i serien. Tunisien är helt klart ett underskattat fälttåg ur krigsspelssynpunkt. Massor av skoj för båda sidor.
Tysken kapitulerade några månader in i kampanjen.

Definitivt en solklar 10:a i betyg!

OCS DAK2 - Vi fick äntligen tummen ur och gav oss på the big mama från september 1940. Ett fantastiskt spel! Britterna öppnade svagt och lyckades aldrig få omkull italienarna.
Det slutade med att britterna kapitulerade i mars 1941 efter ett tyskt genombrott vid Mersa Matruh.

Utan en sekunds tvekan ger jag det en 10:a i betyg.

OCS Baltic Gap - Kampanjen rullar fortfarande på. Lagspel på fem pers (Lagspel ROCKAR!!!). Hysteriskt kul! Östfronts-OCS är tvättäkta krigsspelsporr. Det blir inte bättre.
Det lutar mot en tysk autoseger om några rundor, då ryssarna hamnat för mycket på efterkälken.

Även här en solklar 10-poängare.

Precis som bröderna hårdrock som gav alla Iron Maidens album 10or i sin recension så bjuder Björns poängsättning av OCS-spelen på lika få överraskningar...   :D
"Randomization is too important to be left to chance"

Holmgren

En utmärkt tråd startad av Andreas - låt den nu inte spåra ur i en vansinnesdiskussion om för- och nackdelar med OCS, hårdrock och BigPapaBear!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Scipio

Citat från: "Holmgren"En utmärkt tråd startad av Andreas - låt den nu inte spåra ur i en vansinnesdiskussion om för- och nackdelar med OCS, hårdrock och BigPapaBear!
Ingen fara, jag ger OCS en 6:a och Björn en 10:a   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

CiteraIngen fara, jag ger OCS en 6:a och Björn en 10:a

Nu tänker du som Hitler vid Anschluss!  :P
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Citat från: "Andreas Lundin"GD '42 - Jag har spelat det både ftf mot Vvort... (?) på Friendly Fire i Lkpg och online med spelkonstruktören som spelledare. Båda gångerna har jag haft skitkul.

Ahem.

Säg Jacob.  :)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Ingen fara, jag ger OCS en 6:a och Björn en 10:a   :up:

Äsch...  :oops:

:P

A F

Citat från: "Holmgren"åt den nu inte spåra ur i en vansinnesdiskussion om för- och nackdelar med OCS, hårdrock och BigPapaBear!
Undrar hur många som väljer krigsspel.se framför CSW, BGG och vad de nu heter just för att här finns det vansinnesdiskussioner om OCS, hårdrock och BigPapaBear?

Andreas Lundin

CiteraSäg Jacob

Jag skrev så eftersom jag drog mig till minnes en annan tråd där bland annat du skrev att du inte vill skylta med ditt namn. Men nu vet jag att Jacob går bra.  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Vad gäller höstens spelande så har jag ju redan dokumenterat det rätt väl här på forumet. De höjdpunkter som jag spontant drar mig till minnes är D-Day at Omaha Beach och speltestandet av Chariots of Fire.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraSäg Jacob

Jag skrev så eftersom jag drog mig till minnes en annan tråd där bland annat du skrev att du inte vill skylta med ditt namn. Men nu vet jag att Jacob går bra.  :)

Fulla namnet du vet. George W Bush ser dig!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"George W Bush ser dig!
Jo. HAn lär väl inte ha så mycket annat för sig nuförtiden.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Undrar hur många som väljer krigsspel.se framför CSW, BGG och vad de nu heter just för att här finns det vansinnesdiskussioner om OCS, hårdrock och BigPapaBear?

Krigsspel.se - lite bättre, lite galnare.  :up:

B_J_S

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Anders Fager"Undrar hur många som väljer krigsspel.se framför CSW, BGG och vad de nu heter just för att här finns det vansinnesdiskussioner om OCS, hårdrock och BigPapaBear?

Krigsspel.se - lite bättre, lite galnare.  :up:
Kan inte säga det bättre själv. :D
Detta är ett forum, av få, som man kan få riktiga gapflabb från/ur!!
Känns som en trygg oas för oss med en - ur mångas synpunkt - konstig hobby.  :shock:
//Jonas