Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2009 års spel

Startat av Elias Nordling, 12 januari 2010 kl. 08:20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Och vilket år tycker du utmärker sig särskilt för att ha producerat extra många OCS-titlar och välproducerade ETO-spel, eftersom du tyckte att 2009 utmärkte sig som ett svagt år?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraJa, skriva verkar vara ute i spel.

Fast det går nog att lösa utan ett system där man SKRIVER ordrar.

Man skulle kunna tänka sig ett system där man lägger små counters som det står en order på baksidan på ("prepared defence", "attack", "move", "retrograde defence", "hasty defence", "field work", etc [exempelvis]). Sedan får man ha ett system vid sidan om (som i 1914: TitE) där man administrerar dessa ordrar och vilka förband och geografiska områden de gäller för.

Så: istället för att skriva en order som "defend the ridge with Highway A, between B and C", så kan man ha brickor som det står "prepared defence" och "Objective Alpha" på. Lägger sedan dessa brickor på en (uppochned, så inte motstsåndaren ser) display där man definierar var "objective alpha" är och vilket förband "prepared defence" gäller för.

Skriftlöst ordersystem är därmed löst (om man nu tycker skriva är så jobbigt)...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Och vilket år tycker du utmärker sig särskilt för att ha producerat extra många OCS-titlar och välproducerade ETO-spel, eftersom du tyckte att 2009 utmärkte sig som ett svagt år?

Inget. Alla år är dåliga år. Det är ett av problemet för krigsspelsmarknaden. Det ges ut för mycket saker som inte känns särskilt intressanta. 2009 blev det två nya krigsspelsköp (tror jag). Tiodubbla den siffran för att få antalet Eurogames. Lägg därtill alla de Eurogames som jag inte hade råd med...

2003 är nog mitt bud som det bästa krigsspelsåret.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraFast det går nog att lösa utan ett system där man SKRIVER ordrar.

Absolut! Jag gillar ditt koncept!

Elias Nordling

Citera2003 är nog mitt bud som det bästa krigsspelsåret.

Intressant val. Det året kom det ut ett OCS-spel (Korea) och noll välproducerade ETO-spel (Jag antar att du inte går igång på A World At War, spelet som har lastat på 200 sidor regler på Thrird Reich, eller obskyra Neppagames ETO)

Vad var det som gjorde 2003 till ett märkesår?

http://www.grognard.com/info1/game03.html

Andreas Lundin

Citeravälproducerade ETO-spel

Jag tycker iofs Europe Engulfed är ett riktigt skitspel, men jag har för mig att Björn tycker annorlunda.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Ah, missade det. Ja det lämnade mig oberörd, men det var inget större fel på produktionen i alla fall.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Vad var det som gjorde 2003 till ett märkesår?

Jag säger inte att 2003 bara hade bra spel. Tvärtom. Det mesta var ointressant. Det gavs definitivt ut för få OCS-spel och för få ETO-spel, men sett till antalet intressanta titlar överlag så var 2003 det bästa året jag hittade.

Europe Engulfed
Ardennes 44
Russian Campaign 4th ed. (om man nu ska räkna det)
OCS: Korea
Monty's Gamble: Market Garden

...är de väl de intressanta titlarna. Fråga mig en annan dag så väljer jag kanske ett annat år.  :)

2010 kan dock bli det bästa krigsspelsåret någonsin. Mycket godis på horisonten.

Steel Wolves
Case Yellow (Ted Racier - kan vara bra, kan vara uselt)
Guderian's Blitzkrieg II reprint (hoppas!)
The Supreme Commander (ETO!)
Totaler Krieg 2nd ed (mer ETO!)
En mycket bitter liten man.

Snowfox

>Hans D-Dayspel från Critical Hit kändes till exempel fullständigt färglöst.

Tja, det bygger ju helt och hållet på SPI:s quadspelsystem från slutet av 70-talet. Traditionellt och snabbspelat, typiskt "guldålder" system.  :D

Själv önskar jag mig den slutliga operativa modellen för att återge krigföring när spets och krås samt glada färger var nödvändig utsmyckning på regimentets uniformer. De goda tiderna när officerarna fick sina platser beroende på hur mycket pengar farsan kunde skjuta till... Samt en motspelare som faktiskt är intresserad av tidsepoken och inte ser det bara som en rast mellan 2:a vk spelen. :P

"A tomb for an Empire" är jävligt nära men når inte riktigt fram.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Fredrik H

"A tomb for an Empire" är jävligt nära men når inte riktigt fram."

Jag har varit intresserad av det ett tag. En recension i en egen råd kanske?

:up:

Snowfox

Citat från: "Fredrik Hornegård""A tomb for an Empire" är jävligt nära men når inte riktigt fram."

Jag har varit intresserad av det ett tag. En recension i en egen råd kanske?

:up:

Den är på gång, ska bara få en ny färdighet som heter "bearbeta bilder och få upp dem på internet"...tyvärr kan jag inte lämna över det till ungdomarna på jobbet eller min pärla till sekreterare. Det tar tid med andra ord.  :(
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Här är en till som gärna ser en recension av Tomb for an Empire.