Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR: The Caucasus Campaign

Startat av sfclinken, 15 januari 2010 kl. 17:18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

Följande parti spelades kombinerat PBEM/Online. Jag spelar Axis och ryssen spelas av en amerikan. Tidsskillnaden (8 timmar) gjorde att vi valde att genomföra de mer "kritiska" striderna online medans förflyttning mest skedde PBEM.

Turn 1

Min plan var att kraftsamla och slå ryssen på ett par ställen i syfte att komma förbi floderna och binda så mycket fientligtrupp som möjligt. Då kan jag i secondary impuls kunna använda full anfallsstyrka medans fienden fortfarande är utspridd över ytan.

Anfallet inleds på tre ställen. 14:e och 24:e Pz Div går över Sal strax öster om Dubovskoe. Strax västerut gör 3:e Pz Div och 16:e PzG Div samma sak. Båda lyckas skapa brohuvud på andra sidan Sal samt binda ett stort antal ryska förband.

Huvudanfallet sker sydöst om Rostov mellan de båda floderna Kagalnik och Manych. Tre INF Div, en Gebirgsjäger Div, 13:e Pz Div samt SS PzG Div Wiking slår snabbt hål på de ryska försvarslinjerna.

Slutet av Turn 1

Wiking och 13:e Pz Div med ett antal INF Div som understöd börjar rulla upp den ryska försvarslinjen längs med Kagalnik.
Genombrottet är ett faktum och i slutet av första veckan har minst 10 ryska infanteridivisioner inneslutis och förintats i en serie anfall.

En rysk pansarbrigad framrycker och lyckas öppna en korridor utmed sjön Manych-Gudilo och förhindrar därmed att ytterligare förband dukar under.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Turn 2

De sovjetiska försvararna faller tillbaka bakom floden Beisug och till Tikhoretsk och sedan Kuban för att inte riskera att fler trupper blir inneslutna, dock tätt följda snabbt framryckande tyska förband. Ett par INF Brig offras av Stalin som "roadbumps" framför Wiking. Salsk faller och ett flertal förband som var inneslutna nedkämpas, finns inte tid att vänta på att de kapitulerar. 14:e Pz Div dras tillbaka för att skickas till Stalingrad och 23:e Pz Div slår den pansarbrigad som hade mod nog att framrycka vid Manych-Gudilo. Därefter intar dom Elista.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Turn 3

Framryckningen fortsätter och under tredje veckan säkrar tyskarna Kropotkin vid floden Kuban och förbereder sig för att slå mot Krasnodar. Tiden är knpp och inom 3 turns måste 7 VP vara säkrade. Hittills är enbart 3 VP tagna.

Ryssen satsar allt på sudden death victory, dvs att hindra mig från att nå 7 VP inom 6 veckor. Han kastar in allt mot fronten och förstärker Timoshevskaya och Ust-Labinskaya kraftigt med både elitförband och pansarbrigader. Mina anfall slår tillbaka ryssen som dock kan retirera ordnat tillbaka mot Krasnodar. Staden är starkt försvarad och samtidigt byggs ett starkt försvar upp bakom Kuban som kommer att hot mig i vänsterflanken.

Turn 4

Jag bestämmer mig plötsligt för att byta anfallsriktning och överge planen att ta Krasnodar tillsvidare. Anledningen är att Kuban fortfarande är hyfsat svagt försvarat och att Maikop och Voroshilovsk ligger i samma riktning, dvs 3 VP som verkligen behövs.

Jag lämnar min höger flank svagt försvarad, mest av rumäner och slovaker och kastar in resten rakt söderut över Kuban. Dessutom framrycker 2 INF Div mot Voroshilovsk.

För att rädda situationen tvingas ryssen skicka förstärkningar från området runt Krasnodar mot Maikop och Kuban. Dock är det försent och övergången blir en stor framgång.  En stor truppformation omringas och förintas och vägen mot Maikop öppnas.

Mina förband nyttjar tillfället som uppstår vid Krasnodar och framrycker till staden. Ett anfall genomförs som dock slås tillbaka.

Turn 5

SS Wiking och deltar i anfallet mot Maikop som faller och därefter beger de sig snabbt mot Krasnodar för att  delta i det kommande anfallet där. Voroshilovsk överges av ryssarna och staden intas utan strid. Inringningen av Krasnodar inleds men avbryts när ryssen plötsligt går till motattack. En tysk INF Div är nära att förintas men räddas av att en tapper rumänsk kavallerikår håller emot ett massivt anfall ut ur Krasnodar. Motanfallet visar sig bli en katastrof för ryssen då han tvingas ta förluster från Krasnodars garnision.

Ännu ett anfall mot Krasnodar slås tillbaka men nu börjar det tryta på reserver för ryssen att kasta in i staden.
I ett försök att rädda och återta Maikop kastar ryssen in allt i närheten i ett motanfall. Återigen är anfallet illa planerat och när den tyska centern faller tillbaka till Maikop och Belorechenskaya så inringas återigen stora ryska förband. Dock lyckas man återta Voroshilovsk.

Turn 6

I början av Turn 6 (vecka 6) så har jag lyckats tillförskansa mig 7 VP vilket är kravet för att få fortsätta (ingen rysk sudden death). Dock måste jag ta Krasnodar inom kort annars tappar jag förmycket tid.

Med Maikop säkrat så frigörs ett antal förband som kan skickas både mot Krasnodar och sydöst längs med vägen mot Grozny.

Voroshilovsk faller återigen i händerna på tysken. Nevinnomysskaya och Cherkessk överges av sina försvarare och de faller tillbaka mot Pyatigorsk. En rysk kavalleridivision undkommer striderna vid Voroshilovsk och retirerar mot Elista som återtas i slutet av veckan.

Krasnodar inringas från alla håll och tyskarnas 3:e anfall mot staden lyckas. Utan någonstans att retirera kaptitulerar resterna av försvaret.
GMY Peter

BigPapaBear

Kanon, Peter!  :up:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Lysande!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Här kommer en förenklad beskrivning av Sequence of Play:

Axis Primary Movement
Axis Primary Combat

Soviet Secondary Movement
Soviet Secondary Combat

Axis Secondary Movement
Axis Secondary Combat

Soviet Primary Movement
Soviet Primary Combat

I Primary kan man flytta både mech och non-mech normalt samt strida normalt. I Secondary kan Mech och CAV flytta normalt. De får genomföra overrun och "assault" om de betalar 3 MP. Non-mech får antingen flytta en hex eller strida (assault).

Detta gör att det under en turn kan hända ganska mycket på kartan. Speciellt ger det tysken en stor fördel gällande mobilitet då han har många mekaniserade förband.
GMY Peter

jonjac

Instämmer i hyllningskören! En otroligt snygg spelrapport!  :up:

Ett riktigt snyggt spel också.

sfclinken

Turn 7

Efter Krasnodars fall ligger vägen mot Taman och Temryuk i stort sett öppen. Endast "The Azov Flotilla" försvarar Temryuk och den nedkämpas snabbt av Wiking. Tamans fall innebär att Blucher II förstärkningarna äntligen kan skeppas över Kerch. Nästa mål blir Novorossyisk som snabbt inringas. Framryckningen mot Tuapse återupptas samt i sydöst mot Pyatigorsk. Utan stöd från Pz Div går det dock långsamt och 6:e, 16:e och 23:e Pz Div som deltog i anfallet mot Maikop omgrupperar för att understödja framryckningen med Grozny som mål.
GMY Peter

sfclinken

Läser man regelboken, eller snarare häftet...så står det bland annat att man ska försöka ta Krasnodar senast under Turn 3 eftersom man då fortfarande har tillgång till VIII Air (+2). Under min T3 såg läget ytterst kärvt ut. Krasnodar var omöjligt att nå fram till samtidigt som ryssen uppbyggnad av en linje vid Kuban började bli ett stort hot. Det visade sig att beslutet att slå rakt söderut under T4 var helt rätt (som tur var). Hade jag inte gjort det hade jag högst troligt fastnat vid Krasnodar och sedan hade tiden runnit ifrån mig.

Läget förbättrades givetvis när ryssen gjorde ett par helt galna motanfall där han tvingades plocka förluster ur Krasnodar. Bland annat ett step på elit CAV OCH Krasnodar Garnisionen (1-4-0).

Under T3 tyckte jag förövrigt att läget såg helt hopplöst ut. Anledningen till det att jag inte kommit så långt som jag hoppats på. Dock fick jag förklaringen av min motståndare. Han satsade allt på en Sudden Death i T6/T7. Han skickade allt norrut för att möta mig vid Kuban/Krasnodar. Resultatet blev nu istället att när jag väl slagit mig förbi Krasnodar/Kuban så föll städerna bakom som korthus. Voroshilovsk, Maikop, Krasnodar, Temryuk och Taman på 1,5 runda. Det är 6 VP bara där.

Nu ser läget bättre ut och när (vilket det gör inom 2 turns) Novorossiysk faller så har jag 12 VP vilket innebär att det kommer bli i stort sett omöjligt för ryssen att vinna på sudden. Jag tror att han har offrat för mycket trupp på slätterna.....Vi får se.
GMY Peter

BigPapaBear

Det är så gulligt! Som ett Case Blue i miniatyr.  :)

Nick

Strålande rapport!

sfclinken

Ojoj bilderna blev stora och dåliga. Hoppas ni överlever....

Turn 8

Elista är nu återtaget av Kossacker (kartans nordöstrahörn) OKH börjar dock omedelbart planera dess återtagande.

Två anfall genomförs mot Novorossiysk med förluster på båda sidor som resultat. Staden håller dock ut och i slutet av veckan lyckas ryssarna skeppa in förstärkning i form av en Naval Brigade. Dock är staden helt innesluten utan reträttvägar so det är bara en tidsfråga innan den faller.

Efter de inledande striderna nordöst om Tuapse i förra veckan väljer Tysken (moi) att ta en kort paus och förstärka de Gebirgsjäger Divisioner som ingår i attackstyrkan. Denna fronten är därmed lugn.

Vid Sukhumi Military Highway bevakar 198:e INF Div passet i väntan på att den första snön ska stänga passet och säkra "Attackstyrka Groznys" högra flank. Samtidigt passar en skyttegrupp på att bestiga Mt Elbrus och placera en flagga med texten "Fritz war hier" på toppen.

Ryssen tröttnar på att retirera längs med "Grozny Highway" och tar strid vid Pyatigorsk. Dock är den tyska styrkan nu förstärkt med tre Pz DIV som anlänt från Maikopstriderna och försvararna blir kraftigt decimerade. Detta gäller förvisso även de tyska styrkorna som tar ett två steplossar på de redan skadade 13:e & 23:e Pz Div. Ryssen faller tillbaka mot Terek.

Turn 9

6:e PzGrenadier Divisionen avdelas från huvudanfallet mot Grozny och skickas iväg på en "blitz" mot Elista. Ett rumänskt kavalleri framryckandes från Voroshilovsk ansluter och när 6:e PzG tvingar Elistas försvarare till reträtt så står rumänerna i vägen och Kosackerna nedkämpas til siste man. Staden faller omedelbart och därefter skickas 6:e PzG tillbaka mot "Grozny Highway". Rumänerna stannar i Elista.

Strax öster Pyatigorsk gör tyska huvudstyrkan kort halt för återhämtning. Hitler har avdelat extra förstärkningar och nu passar man på att ersätta förlusterna från förra veckans strider.

Anfallet mot Tuapse återupptas med förnyad styrka och en rysk Naval Brigad tvingas ge vika och retirerar mot kustvägen. Tuapse hotas skäras av vid kusten.

Veckans stora framgång är trots allt Novorossiysks fall. Efter 5 större anfall i tre veckors tid kapitulerar de sista försvararna. Helt otroliga sex INF Div, två CAV Div samt hela 3:e Pz DIV frigörs nu helt och kan nyttjas på annat håll. Alla förband skickas direkt söderut mot Tuapse utom 3:e Pz DIV och den slovakiska motoriserade INF Div som går mot Grozny.

Turn 10

Regnet vräker ner över Kaukasus vilket innebär att man bara kan nyttja Primary Impuls. Katastrof eftersom tiden börjar tryta för mina tyskar. Läget ser bra ut men det finns ingen tid att vila på hanen. Jag måste säkra 3 VP till och det kommer bli svettigt om det dåliga vädret håller i sig. Striderna är nu istort sett koncentrerade till 2 områden. Runt Tuapse och Grozny.

Återhämtningen är över vid Pyatigorsk, weiter nach Grozny!. Terek är välförsvarad och med tanke på vädret kan jag inte genomföra några snabba omfattningar. Jag siktar på att slå mot Beslan och Alagir för att komma åt Ordzhonikidze. Jag lyckas slå fienden och ta terräng söder om Terek men blir omedelbart tillbaka pressad. Vid veckans slut ser läget ut som det gjorde innan de första anfallen genomfördes. OKH får komma med bättre planer om de ska nå Grozny.

Vid Tuapse når förbanden från Novorossiysk fram och grupperar sig för anfall. Gebirgsjäger DIV tar ytterligare terräng i bergen och hotar nu även Sochi.
GMY Peter

BigPapaBear

Nu är det långt hem till Berlin...  :up:

sfclinken

Turn 11

Hårda strider runt Tuapse och vid floden Terek. Tyskarna tar sig återigen över Terek bara för att kastas tillbaka igen. En brigad med stridsvagnar anländer i grevens tid och ryssen kan kasta in dom för att återställa linjerna. Planerna på att slå sig över Terek ned mot Ordzhonikidze måste överges. En ny plan utarbetas snabbt redo att initieras redan under den kommande veckan. Nu ska allt satsas för att nå seger.

Tuapse får utstå 2 anfall som man med hjälp av flygsupport klarar av att avvärja. Förlusterna är stor på båda sidor. En Gebirgsjäger Division, understödd av en rumänsk division lyckas slå sig ned till kusten vid Svarta Havet mellan Tuapse och Sochi. Tuapse är nu helt avskärmat från södra Kaukasus.

Kort sammanfattning

3 turns (veckor) kvar inkluderat denna rundan. Jag har 15 VP och behöver minst 3 till för seger. Dessutom ska jag klara hålla dom. Hoppet är inte ute men mycket hänger på fortsatt fint väder. Tuapse bör falla inom kort, fast det förutsätter att han misslyckas med ett Determined Defense. Doch har han inga elitförband där så oddsen för det är stora. Tuapse är värt 2 VP.

Då behöver jag minst 1 VP till. Sochi ligger nära efter Tuapse och eftersom jag redan står intill staden så bör det kunna gå att hinna ta staden. Dock tveksamt. Nästa alternativ är att lämna tillräckligt med garnision utmed Terek för att hindra rysk övergång och sedan skicka allt i en vänsterkrok direkt mot Grozny och Gudermes. Lämnar jag kvar trupp utmed Terek som ZOC:ar ryssen har han dessutom svårt att hinna retirera tillbaka...Sista alternativet är ännu vildare. Jag genomför en "Maskirovka" genom att omgrupperar ut mot Nogai Steppes och hota Grozny/Gudermes rakt norrifrån. Låter infanteriet binda så mycket fientlig trupp som möjligt. Sedan istället för att slå mot Terek/Grozny byter jag riktning och marsherar direkt norrut mot Astrakhan. Genomförs "maskirovkan" i turn 12 och marshen Turn 13 så hinner jag precis dit för att genomföra ett anfall i sista rundan. Vågat men fullt möjligt.....Allt beror på vädret alltså. Fint väder går jag mot Astrakhan., Dåligt väder, då måste jag slå mot Gudermes/Grozny...
GMY Peter

sfclinken

Turn 12

Ett sista anfall sker över Terek mot Beslan och Ordzhonikidze. Det är framgångsrikt men jag har redan bestämt mig för att byta anfallsmål. Endast två INF Div går över för att säkra brohuvudet och sedan faller samtliga ingående mekaniserade förband bakåt för att i secondary impuls bredda vänsterflanken utmed hela Terek. Supplytrace säkras genom att gruppera förband utmed järnvägen samtidigt som de har i syfte att binda fienden. Tre Pz DIV samt en PzG DIV grupperas strax norr om Gudermes för att kunna anfalla rakt söderut i nästa runda ELLER genomföra snabbmarsch norrut längs med Kaspiska Havet för att slå den ensamma garnisionen i Astrakhan. 1st Pz Army HQ står redo att kunna följa med framryckningen norrut i syfte att kunna bidra med flygunderstöd. Det sista som händer här i ryssens turn är att han omgrupperar hela försvarslinjen utmed Terek åt höger och övergången vid Gudermes är blockerad med tre INF Divisioner. Det kommer bli omöjligt att slå sig över här. Dock verkar han helt ha missat hotet mot Astrakhan. Blir vädret bra nästa turn hinner jag med ett anfall mot staden innan han kan få dit förstärkningar. Han har ingen möjlighet till Airsupport där så chanserna att ta staden är ytterst goda.

Anfallen fortsätter även mot Tuapse och Sochi. Tuapse fortsätter att hålla ut samtidigt som ryssen lyckas skicka in det som ser ut att vara de sista förstärkningarna tillgängliga via navalmovement. Däremot faller Sochi oväntat när ryssens Determined Defense misslyckas. Sochi ligger i rough terrain vilket innebär avsevärt lägre odds att lyckas.

Jag är ganska säker på att turn 13 kommer bli helt avgörande.
GMY Peter