Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

RAF (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 17 januari 2010 kl. 12:23:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

RAF är en nyutgåva av ett gammalt West End Games-spel av John Butterfield. Nyutgåvor och Decision Games brukar kunna vara en olycksbådande kombination, men oroa er inte. Detta är snarare en redesign som originalkonstruktören själv har haft full kontroll över.

Originalet var vad jag har förstått det ett solitärspel där man spelade engelsmännen vid slaget om Storbritannien, med en variant för två spelare. Nyutgåvan går ett steg längre och innehåller även en variant där man spelar tysk solitärt.

Variant är dock ett understatement. Klyshan "tre spel i ett" är faktiskt sann här. De tre spelen har egna regelböcker utan minsta korsreferering dem emellan, och varianten där man spelar tysk har till och med en egen spelplan. Hittills har jag bara hunnit spela Lion-spelet (det där man är engelsmännen), dels introscenariot, dels fullkampanjen, där jag dock fick spö en räd efter att det korta scenariot slutade.

Spelet funkar klockrent out of the box, inga frågor, inga fel. Det enda jag hittat är en konstigt märkt ME110 på ett kort. Det är den sortens spel man inte fattar ett jota av när man läser reglerna, så övningsscenariot rekommenderas, men när man väl spelar är det bara att följa spelsekvensen och tuta på.

Det enda tidigare spelet om slaget om Storbritannien jag spelat är The Burning Blue, och meningslösheten i hela situationen gjorde att jag inte kunde engagera mig. Jag fick känslan av att tysken hade att låtsas föröka göra skada, britten hade att låtsas bry sig, och politiska hänsyn lämnade väldigt litet utrymme för egna spelarbeslut.

Så är förvisso fallet även i RAF, men här selar man hela slaget, inte bara en räd, och det gör dels att långtidseffekterna, som i Burning Blue bara syns som poäng vid spelets slut, får konsekvenser för framtiden i spelet. Det blir mer av en berättelse, vilket kompenserar för att man fktiskt har rätt få spelbeslut att fatta.

Det man har inflytande över i spelet är huvudsakligen om man ska skicka upp jaktplan på patrull eller invänta fienden på marken, och hur mycket man ska skicka upp när tysken kommer. Det är inga lätta beslut, och gissar man fel står alla plan och tankar när bombarna väller in.

Jag uppfattade först spelet som en smula monotont, med mycket administration i förhållande till spelbesluten. Litet som Compass Games Silent Hunter (nåja, inte RIKTIGT så illa). Det administrativa sätter sig dock rätt snabbt och går då fortare. Och när jag väl kommer in i spelet blir jag engagerad i händelseutvecklingen, och jag har nu gått och lagt mig på tok för sent två nätter i rad på grund att jag tänkt "bara EN räd till" tills klockan slagit spöktimme. Det är ju i sig ett högt betyg. Jag fick som sagt spö av spelet, något jag uppskattar hos solitärspel.

Så här långt ger jag det en stark fyra av fem. Har potentialen att uppgraderas till en femma om de andra två selen man får på köpet är lika bra!

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Jag önskar att jag kunde uppbåda den här sortens entusiasm för solitärspel. Du verkar ha kul på riktigt när du spelar dem. Har aldrig fått den känslan att infinna sig. Som tur var har jag en dam här hemma som är svag för eurogames, så jag får min fix på så sätt istället.  :)
En mycket bitter liten man.

silversixx

Jag tänkte Wow, sen såg jag att spelet kostade 75 dollar :o
Det får man mycket kul på egen hand för...

Snowfox

>jag har nu gått och lagt mig på tok för sent två nätter i rad på grund att jag tänkt "bara EN räd till" tills klockan slagit spöktimme. Det är ju i sig ett högt betyg.

Det är faktiskt det högsta betyget du kan ge till ett spel. Du har kul och tappar kontakten med klockan.  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Lundin

58 dollar på wargamedepot.com
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Sten Ekedahl

Har ursprungsutgåvan från VG och upplevde precis samma fascination som Elias när jag spelade det. Tog väl fyra fem genomspelningar innan jag vann ett spel. Tror det kanske är dags att plocka fram det igen...
Wargames - Laborationer i historia

Elias Nordling

Jämförelsen skulle vara med Silent War, inte Silent Hunter.

Sten, kunde man spela Original-RAF i tvåspelarsvariant, eller var det en hallis av mig?

Björn, det är de få riktigt riktigt bra solitärspelen som man går igång på på detta vid. Bäst just nu är Omaha Beach.

Sten Ekedahl

Citat från: "Elias Nordling"Sten, kunde man spela Original-RAF i tvåspelarsvariant, eller var det en hallis av mig?

Nej, det är ett rent solitärspel. Finns några filer på nätet via Web-Grognards med optionals som gör det svårare om man tycket det är för lätt.
Wargames - Laborationer i historia

jonjac

Shysst recension som alltid Elias!

Vore trevligt med en illustrerad action report. :)

Elias Nordling

CiteraVore trevligt med en illustrerad action report.

Vi får väl se.

Är inne på anfra fulla partiet av RAF:Lion, och det går mycket bättre. Med litet tur fick jag till ett par riktiga Luftwaffe-slakter, och Luftwaffe börjar se trött ut redan på tredje dagen av tyngre raidande. Å andra sidan börjar jag redan få slut på erfarna piloter.

Elias Nordling

Ännu en natt med för litet sömn. Har börjat läsa reglerna till Eagle-varianten, där man är tysk också. Ser intressant ut, litet mer beslut att fatta förstås. Börjar nästan luta åt en femma i betyg ändå.

Snowfox

>Börjar nästan luta åt en femma i betyg ändå.

Det var på tiden!  :)

Tjusningen med RAF (WE versionen) var att det är ett långdistanslopp där du hela tiden måste hantera begränsade resurser i form av mer eller mindre utmattade flygflottiljer för att möta flödet av flygräder på både kort och lång sikt. Det var en utmaning att vinna den långa kampanjen.

Om inte Butterfield har gjort något dumt nu sitter du med det bästa solitärspel som har givits ut inom krigsspelsgangren då det dels är utmanande och dessutom ge dig stora möjligheter att sätta upp den övergripande strategin på olika sätt.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

På begäran då, en dag i Slaget om Storbritannien.

Det är den 18 augusti. Den 4e dagen av tunga räder (sista dagen om man spelar kortscenariot).

Läget ser rätt bra ut för RAF. Man ligger på plus på poängen, och Luftwaffe börjar få svårt att ersätta de förluster man tagit. Enda bekymret är att RAF börjar få slut på erfarna piloter, två skvadroner bemannas med gröna piloter och har därför reducerad effektivitet (flippade).

Elias Nordling

Administration i början av dagen. Radarstationen med lätta skador repareras. Ett kort dras för att se när den första tyska räden dyker upp. Det blir redan klockan sex på morgonen. Det kan bli en lång dag...

Vädret är lätt molnighet i öst, klar himmel i väst.

Britternas radarsystem detekterar bombarformationer som formeras över Frankrike. Ett hum om vart de är på väg får man av baksidan av de två översta korten:

Det ser ut att bli en räd från vardera bombargrupp härnäst. Men säker kan man aldrig vara, en del kort genererar inga räder, så det kan bli något helt annat.

Utifrån denna information ska jag skicka upp plan på patrull.

Patrullerande plan kan flyga över sin egen eller bredvidliggande sektor och har störst chans att genskjuta fientliga räder. Å andra sidan kan det hända att man patrullerar över tomt luftrum, landar för att tanka och då kommer tysken när man har brallorna nere. Egentligen handlar det mest om att gå på känn.

Elias Nordling

Jag lägger upp en försiktig skärm av patrullerande jaktplan i de hotade områdena. Det är flygplanen i cirklarna på kartan.