Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

RAF (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 17 januari 2010 kl. 12:23:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Härnäst kollar jag slumphändelsen för nästa dag på kortet. Det kan t ex vara att tysken byter målprioritet eller ökar jakteskorten genom att blanda in fler styrkekort i sin lek. Nu blev det dock No Event.

Sedan uppdaterar jag replacement points. 14 nya Hurricanes och 10 Spitfirepoäng har hunnit produceras, 23 Hurricanes och 20 Spitfires på lager. Jag sade ju att jag inte var bekymrad över flygplansproduktionen.

Tyskarna får tio nya jaktplan och 8 bombare. Bägge stod på noll innan.

Sedan kollar jag hur många erfarna piloter jag har i reserv. Det varierar på detta kort mellan 2 och 8, beroende på poängläget. Ju fler poäng jag har, desto fler erfarna piloter. Det blir 6 piloter till mig, hade jag haft en poäng till hade det blivit 8!

Nu ska förlusterna ersättas. Först light losses. Tysken reparerar fyra jaktplan och fyra bombare som återgår i tjänst, och subtraherar fyra från vardera kategorin.

Britterna har 8 plan med Light Losses. 4 Spitfire och 4 Hurricane. Inga problem att ersätta dem, men däremot har jag bara sex erfarna piloter. De går åt, så två plan måste ha gröna piloter och sätter upp med reducerad styrka. Två Hurricane-skvadroner från litet mer bakre regioner sätts upp med gröna piloter.

Sedan Heavy losses. För en poäng vardera omvandlas de till light losses. Britten har inga, tysken två jaktplan och en bombare. Dessa kan alltså inte delta i nästa dags strider.

Tysken har efter detta fyra jaktplan och tre bombare kvar i replacement points. Had det varit ett kortare intervall hade det förmodligen inte producerats tillräckligt med flygplan av tyskarna för att ersätta förlusterna. För varje replacement point som fattas ersätts planet ändå, men depletion level går upp ett. Den är för närvarande på tre. Vid 8 blir det depletion level 1, och vid 15 level 2. Det betyder att tysken börjar flyga med färre plan i skvadronerna, vilket märks på att stridstabellen förskjuts till brittens fördel.

Härnäst är det reinforcements. Tyskens reinforcements kommer på datum, inga än. Britten har en pool som han kan ta en eller två plan ur varje gång det är denna fas. Det kostar dock poäng. Från 11-24 Augusti kostar de tre poäng styck, efter det kostar de två poäng styck. Det är den 24 augusti och jag upplever att jag har läget under kontroll, så jag avstår från förstärkningar.

Det finns ytterligare en orsak att avstå, förutom poängen. Den 8 september kickar Stabilisation scheme igång. Det var britternas åtgärd för att reducera problemet med gröna piloter genom att låta de nyutbildade flyga i de bakre områdenas skavadroner tills de fått rutin. I speltermer innebär det att varje förstärkning som då inte tagits konverteras till två erfarna piloter. Det känns rätt attraktivt just nu, även om det är långt till den 8e.

Nu blandas de kortlekar där mer än hälften av korten har gått. Eftersom det är fjärde dagen av räder blandas dessutom en bunt nya målkort in. Det är tysken som nu börjar bomba på djupet, utom räckhåll för Me109-eskorten. Det är förstås goda nyheter för mig!

Om jag hade kört korta scenariot hade spelet varit slut nu. Mina 14 poäng hade räckt för att ge mig en operationell seger, en poäng från strategisk seger. Men jag spelar vidare.

För att sammanfatta dagen så var den lyckad för mig. Jag gick plus på poäng, och fick inte fler gröna piloter än förra dagen. Det är nu två utvilade och taggade flygvapen som möter varandra i ännu en dag av räder!

Men den får ni inte en sån här detaljerad rapport från. Jag vill hinna med att spela också! På sin höjd får ni litet highlights efter varje dag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Tack igen Elias för den detaljerade och snygga spelrapporten!  :up:

Elias Nordling

Nästa dag var inte lika intensiv, färre räder. Jag gick back på poäng, mest på grund av att jag blev tvungen att släppa igenom en stor räd som gav fyra poängs skada.

Mest spektakulärt var en liten räd som jag tänkte att en rookieskvadron skulle få öva sig på. Det blev en fighter sweep och den fick slåss mot tre Me109or. Heavy damage. Annars klarade jag mig rätt bra med bara en rookie i luften nästa dag, och så förstås planet som tog heavy damage kvar på marken. I gengäld tog jag in en förstärkningsskvadron.

Elias Nordling

Två dagar med ganska få räder, men ändå rejäla omkastningar av krigslyckan. Första dagen går uselt, vet inte riktigt varför, men jag förlorar många fler plan än tyskarna trots att jag inte slåss mot oddsen. Sedan bara en dags vila emellan. När jag som första händelse dagen efter skickar fyra jaktskvadroner rakt in i en massiv fighter sweep är både poängen och stridsmoralen nere på minus. Resten av dagen ger jag igen med råge, och landar på över +10 poäng.

Fortfarande ingen ökad depletion på Luftwaffe, men jag hoppas på det nästa gång då de hade flera grupper med heavy losses vilket innebär att de kostar replacement points även nästa drag. Mitt största bekymmer är alla gröna piloter, nu är jag uppe i sex skvadroner, och man märker verkligen att de är markant mindre stridsdugliga. Nästa dag av räder är den 31 augusti.

jerry

ja såna här konsument upplysningar är helt underbara kanske jag inte sålt mitt RAF om du varit tidigare med din analys  :cry:  (såldes förra veckan kände dock att solitärspel nog inte var min grej)
hoppas du orkar ge andra spel samma behandling då skall jag njuta håller på o brottas med faserna i TCs GD-42
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Elias Nordling

En bra dag till för RAF, antalet röna skvadroner minskar med en till fem, poängen ligger på +14, och Luftwaffe får en rejäl smäll i förluster, tickar upp till depletion level 1.

jonjac

Citat från: "jerry"ja såna här konsument upplysningar är helt underbara kanske jag inte sålt mitt RAF om du varit tidigare med din analys  :cry:  

Tack så mycket Jerry! ;)

Elias Nordling

Ett par dagar till, och nu är Luftwaffe definitivt på fallrepet. Jag har 24 poäng och Luftwaffe verkar tröttare och tröttare för var dag som går.

Elias Nordling

Jag hade tänkt att köra tysk-varianten härnäst, men jag känner att jag börjar bli litet mätt för stunden. Blir nog litet speltestande och annat emellan.

Sten Ekedahl

Du får mig nästan sugen på att uppgradera till nyutgåvan av RAF...  :twisted:
Wargames - Laborationer i historia

Elias Nordling

Jag är sugen på att prova 2-spelarvarianten. Den borde verkligen kunna vara något.

Jag kan säga att jag har läst reglerna till tysksolitärvarianten, och den känns minst lika lovande som Engelsksolitärvarianten.

Principen är att man får ett antal målkort per dag, och man får välja själv hur många av dem man vill anfalla, när och med vad. Men man måste planera allt i förväg. Det gör man på en enkel display där man lägger upp korten och grupperna.

Brittens svar genereras förstås slumpmässigt, utav de plan som potentiellt kan svara ser man hur många som faktiskt svarar beroende på parametrar som hur sent det är på dagen och hur stor räden är osv. Tysken får också litet taktikkort som han kan använda för särskilda tricks.

I övrigt är det samma strids- och bombningsrutiner, ungefär.

Jag gissar att tvåspelarvarianten i stort sett meshar ihop de två.

Elias Nordling

Spelet över, Decisive Victory för britterna, bättre än historiskt.

Jag trodde att jag hade Decisive i en liten ask, jag hade 32 poäng, och det ögonblick jag lyckas putta Luftwaffe till 35 kastar de in handsken. I stället bjöd de mig på en förvånansvärt svettig dag där mycket litet gick min väg. Byte till terrorstrategi, ett ständigt nötande mot London med räder med korta intervaller, dåliga tärningsslag och massiv nattbombning pressade ner mig 10 poäng!

Fyra dagars vila gav mig dock fyra poäng till, och när tidmarkören hoppade förbi planerat startdatum för förberedelserna av Sealion hade jag fortfarande mer än de 25 poäng som behövdes för att Hitler skulle ställa in invasionen.

Profit

Ah, en tvåspelaresvariant, då blev ju spelet snabbt intressantare. Jag gör inte solitärspel, det fungerar inte för mig, om man inte spelar två tillsammans på något vis.

Om du vill testa tvåspelaresvarianten vid tillfälle så är jag game.

Elias Nordling

"Variant" är för svagt. Spelet innehåller en tvåspelarversion, med egen regelbok.

Profit

Öh! Vem är det som är spelforskare här egentligen! Det är minsann jag som bestämmer vad skillnaden mellan version och variant är!  :wink:

(vi spelforskare träter om detta. A lot)

Jag är som sagt game, any time - är i stockholm två veckor from torsdag.