Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Downtown

Startat av Andreas Johnson, 26 juli 2005 kl. 08:36:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "jjax"Av någon outgrundlig anledning så lockar det här spelet mig. Första anblicken får en att avfärda det med en gång men ju mer jag läser om det desto mer lockad blir jag trots att ämnet intresserar mig föga.

Satt i precis samma sits som dig. Och jag gillar ine spel med plott, spel med sex sorters elektriska gizmos som gör nästan samma sak, eller spel om luftstrid. Trots det så är jag mkt road av Downtown.

jjax

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "jjax"Av någon outgrundlig anledning så lockar det här spelet mig. Första anblicken får en att avfärda det med en gång men ju mer jag läser om det desto mer lockad blir jag trots att ämnet intresserar mig föga.

Satt i precis samma sits som dig. Och jag gillar ine spel med plott, spel med sex sorters elektriska gizmos som gör nästan samma sak, eller spel om luftstrid. Trots det så är jag mkt road av Downtown.

Går det kanske att "lura" fram en siffra i Svårighetsgrad oxå så är jag supernöjd :wink:  :wink:

EvilSpook

Citat från: "jjax"Går det kanske att "lura" fram en siffra i Svårighetsgrad oxå så är jag supernöjd :wink:  :wink:
Citat från: "Officiella Hemsidan"Q: How complex is Downtown?

A: The game is near the complex end of the spectrum, but very playable. Much of the complexity is due to 'chrome' rules that are necessary in a game covering a long war in which many technological and tactical advances were made. The core game mechanics – movement and combat – are fairly simple and a lot of effort has been expended to make the gameplay fast. An entire air raid will probably take four to five hours to play end-to-end, including set-up.
Tycker det stämmer ganska bra! (3.6 kanske) :up:
//EvilSpook

Elias Nordling

Downtown är svårare än POG i bemärkelsen mycket mer regler (40 sidor mot 16). Enklare i bemärkelsen att reglerna är mycket bättre skrivna. Enklare att spela bra. Enklare att lära sig tack vare steg-för-steg-instruktionerna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

C-J

Spelade scenariot D2 i helgen, hade bara testat introduktionsscenariot en gång tidigare för bra länge sedan.

En efteranalys visar att det blev en del regelmissar, men som nog inte påverkat  utgången direkt. Amerikanerna lyckades med bra sitt uppdrag att bomba en järnvägsbro, den blev totalförstörd.

2 MIGs blev nedskjutna, medan amerikanerna förlorade en fighter i luftstrid och fick två attackplan skade av luftvärn.

Det visade sig vara svårare än vi trott att skada eller skjuta ned flygplan i luftstriderna. Först ska man lyckas engarera motståndaren, och sen försöka lyckas med att producera skjuttillfällen och därefter slå resultaten för de antal skjuttillfällen man fick.

En bieffekt av en luftstrid var att piloternas vilja att engagera sig  i kommande dogfights kunde minska, efter den efterföljande moralchecken av just genomförd luftstrid.

Nu på lördag är det dags igen, samma scenario, för att lära sig reglerna ordentligt innan vi testar de mer avancerade scenariorna.

jerry

Ja jag tackar för matchen, c-j, o solar mig i segrarens glans

jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

C-J

Har nyss avslutat scenario D2 en andra gång. Resultat blev oavgjort då bombmålen totalförstördes men amerikanerna förlorade ett flygplan och dess pilot.

Doomfarer

För de som testat både, vilket är roligast, Downtown eller Burning Blue?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

sfclinken

Jaha, då har jag och Jonas kört 2 scenario. Dels intro scenariot och nu senast D2 Beginnings.

Vill påstå att det var ytterst beroende framkallande, vi kunde knappt sluta trots att klockan närmade sig 0200 och uppstigning skulle ske kl 0600.

Reglerna föll ganska snabbt på plats allt eftersom turns passerade och snart känndes det mesta naturligt. D2 var ytterst lärorikt, både vad det gäller manövrering och likaså placering av AAA (gjorde endel misstag där bland annat).

Ser fram emot fler drabbningar mot Jonas  :ultra:  <---Varför finns ingen bild på en MIG 17?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

A F

Citat från: "sfclinken"Vill påstå att det var ytterst beroendeframkallande

Inte sant? Kanske vi skulle göra nått större på Friendly F.

tinG

Bilder är kul....

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraFör de som testat både, vilket är roligast, Downtown eller Burning Blue?

Har nu hunnit spela ett Burning Blue-scenario. Det första, vilket lär vara rätt ointressant, visserligen. Mitt intryck hittills är att The Burning Blue är rörigare, mindre intuitivt och inte lika beroendeframkallande. Downtown rockar!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

D8 All Tomorrow's Parties

Det börjar hetta till i Route Pack 6B:

USN Alpha Strike flygandes från USS Oriskany 15 oktober 1967 har hamnat mitt i hetluften. 16 A-4E 'Skyhawks' är inom 2 minuter från sitt mål, järnvägsbron vid Hai Doung. F-8C 'Crudsaders och F-4C 'Skyhawks i SEAD-uppdraget (Suppress Enemy Air Defenses) har tystat två kända SAM-batterier och en Fire Can radar men nya hot dyker ideligen upp. Nu börjar ARM-ammunitionen (Anti-Radiation Missiles) ta slut och 2 'Skyhawk's' är skadade av AAA (Anti Aircraft Artillery).

Dis och AAA förvårade den initiala EOGB-attacken (Electro Optical Guided Bombs) mot brospannet och det finns risk för att ickemilitära mål kommit till skada. Det får Recon-uppdraget klarlägga (2 x RF-8G's 'Crusader')

MiGCAP-uppdraget har varit framgångsrikt men minst en bekräftad MiG 21 'Kill' norr om Haiphong av 'Superheat' F-8E 'Crusader'. Övriga MiG-hot verkar ha givit upp kampen och lurar istället på låg höjd norr om Hanoi i väntan på att SAM-batterierna skall göra sitt dagsverke...
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Downtown är utan tvekan en av de bästa spelupplevelserna jag har haft!

:up:
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG"Downtown är utan tvekan en av de bästa spelupplevelserna jag har haft!

:up:

Jonas...jag är sömnig... :shock:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "