Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ardennes '44 AAR

Startat av Gamaliel, 9 februari 2010 kl. 14:48:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gamaliel

Jag och Peter har nyligen startat upp ett parti Ardennes '44 via VASSAL och jag tänkte posta en turn för turn AAR sett ur tyskens synvinkel.

Initiala planer

Första fasen är att säkra viktiga knutpunkter. Främst för att göra det svårare för de allierade att förstärka upp objektiv långt från kanterna men också för att säkra flankskyddet. Med detta i åtanke sattes följande mål upp:

7th Army Sjunde arméns uppgift är att erövra Diekirch och Ettelbruck så fort som möjligt och om möjligt pressa de allierade vid deras entry hexes i söder. Om de är osedvanligt lyckosamma i sin initiala attack ska de pressa vidare mot Martelange. Denna armén är definitivt den svaga länken i offensiven.

5th Pz Army: Femte pansararmén har det tuffaste jobbet. De ska dels rusa mot Bastogne så fort som möjligt, dels säkra St Vith och Houffalize. Av dessa tre objektiv är Houfalize det i särklass viktigaste att ta snabbt. Pz Lehr och 2 Pz får i uppdrag att rusa mot Bastogne understödda av 26 VG, medan 116 Pz i första hand ska säkra Houfalize och i andra hand stödja 18 VG och 62 VG som ska gå mot St Vith. Tanken är att om Houfalize faller snabbt och 1 SS kan pressa i norr kommer allierade trupper i St Vith vara tvungna att retirera för att säkra sina supply-linjer.

6th Pz Army: I norr är det kritiskt att nå Malmedy och Stavelot innan 7 Arm befäster dem. De erbjuder både en bra försvarspunkt och skär av snabba förbindelser till Vielsalm. Dessa båda är främsta målet för 1SS och 12 SS de första dagarna. Väl säkrade blir det mycket enklare att anfalla på djupet. Peiper får order om att ta dessa punkter till varje pris.

RUNDA 1

I söder anfalls ett par punkter med överväldigande kraft för att få möjligheten att innesluta andra allierade förband. Strategin fungerar bra och både regementet i Etternach och ett Armoured Cav från 9 Arm innesluts. 5 FJ gör också bra ifrån sig, driver regementet i Fouren på flykten och avancerar mot Diekirch.

5:e Pz-armén anfaller över hela linjen. Både 26VG och 2 Pz stöter på oväntat hårt motstånd av de allierade och lyckas inte ta någon av de kritiska punkterna Hosingen eller Marnach. 116 Pz eliminerar ett regemente vid Lutzcampen och avancerar mot Ouren. Till deras stora förtjusning märker de att bron där tål tung trafik och kan användas för stridsvagnar. 18 VG avancerar för att innesluta de amerikanska trupperna på Shnee Eifel. Bittra strider råder i området vid Bleialf och de allierade trupperna i staden utrymmer till sist. Ett recon-förband anfalls och nerkämpas av element ur 18VG och man avancerar snabbt mot Andler.

I norr slås en bräsch upp i de amerikanska linjerna vid Losheim. De amerikanska enheterna retirerar dock i god ordning och reparerar linjen i skogen väster om Losheim. Några sporadiska attacker görs också längre norrut utan några större framgångar.

Strv102r

Trés bien!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Snowfox

Nice, och behovet av en "hur gör man sida när man fixar bra grafik till ARR" känns mer och mer akut.  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Delirium

Jag vill också lära mig rita pilar på bilder!
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Andreas Lundin

CiteraJag vill också lära mig rita pilar på bilder!
Nya Word funkar för mig.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Gamaliel

RUNDA 2

De allierade föll tillbaka något och försökte reparera sin linje. Enheterna från Bleialf och ett artilleri förskansar sig i Schönberg och i söder omgrupperar man sig i Ettelbruck. Marnach överges och man drar sig tillbaka till Clervaux.  De flesta allierade förband är dock fortfarande överraskade av attacken.

I söder fortsätter FJ pressa mot Diekirch och börjar omringa staden. Hårda strider utkämpas i Etternach med svåra förluster på båda sidor. Armoured Cav från 9 Arm är nu helt innesluten.

26 VG och element ur 2 Pz inringar och nerkämpar de allierade enheterna i Hosingen och börjar avancera mot Wiltz. 116 Pz gör genombrott på två ställen. Både vid Sevenig och strax väster om  Winterspelt bryter man igenom och avancerar snabbt över Our. Ett artilleri i skogen väster om Lommersweiler blir anfallet av ett pansarförband och försvarar sig desperat. Schönberg anfalls men håller ut och trupperna på Schnee Eifel inringas totalt.

I norr slås gapet vid Losheim upp bredare och Peiper avancerar aggressivt. Vissa trafikstockningsproblem uppstår när hela 1 SS vill avancera i den smala korridor som slagits upp.

Spelteknisk notering. I A44 är stridstabellen väldigt oblodig och frontalangrepp är svåra att uppnå något med om man inte har 6-1 eller 7-1 odds. Min strategi är att skapa sk ZOC-bonds för att stänga inne fientliga enheter innan mina anfall. På så sätt blir minsta reträttresultat dödliga eftersom enheter som måste retirera genom ZOC-bond elimineras. Utmaningen är såklart att manövrera runt fienden vilket är lättare sagt än gjort i skogsterräng.

Andreas Lundin

Det här liret tröttnar jag aldrig på. Ultimata Bulge-spelet?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"Det här liret tröttnar jag aldrig på. Ultimata Bulge-spelet?
Icke, det är WaR2 och Iron Tide.
"Randomization is too important to be left to chance"

silversixx

Jag satt och väntade på det svaret 8)

Adjudant

Några saker som kan ingå i första posten på en AAR för att underlätta för oss läsare som ej har spelet ifråga:

- Huvudsaklig förbandsstorlek på brickorna (kom/bat/reg etc.).
- Storlek på hexagoner.
- Tidsrymd på en omgång/runda.
There are no desperate situations, only desperate people.

BigPapaBear

Stilig AAR!  :up:
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Den som ej är ägare av detta spel är det synd om.

Citera- Huvudsaklig förbandsstorlek på brickorna (kom/bat/reg etc.).
- Storlek på hexagoner.
- Tidsrymd på en omgång/runda.

1. Regementen.
2. 1.6 miles per hex
3. En dag är indelad i tre rundor; förmiddag eftermiddag och natt.

Gamaliel

Spelteknisk notering:. I A44 är varje runda en halvdag och varje dag följs av en nattrunda. Under nattrundan är spelordningen omvänd så de allierade går först och sedan tysken. Detta innebär en flip-flop i det att de allierade går sist i PM-rundan och sedan först i nattrundan. Tysken gör sedan sin nattrunda och börjar sedan AM-rundan. Systemet utrymme för intressanta manövrar och genombrottsmöjligheter. Båda spelarna väljer under PM-rundan vilka enheter som ska flytta under natten. Dessa enheter får max flytta 1 MP under PM-rundan.

Första nattrundan är lite speciell då alla enheter som ingår i KG Peiper kan aktiveras både under PM-rundan och nattrundan. Detta ger dem stora möjligheter för genombrott natten den 16:e

NATTRUNDA

Under eftermiddagen bygger de allierade snabbt upp sina linjer. Båda CC ur 9 Arm förstärker St Vith-sektorn och infanteriet i skogen väster om Losheim gräver ner sig under eftermiddagen och natten och inväntar attacken från Peiper och 1 SS.

Under natten anfalls Schönberg som nu nästan är totalt inringat samt de allierade ställningarna i skogen vid Losheim. Losheimattacken är kritisk eftersom det nedgrävda regementet blockerar den naturliga leden västerut. Ett misslyckande här skulle fördröja avancemanget avsevärt. Schönberg är också en viktig punkt att erövra då flera förband väntar på att kunna använda sig av vägen genom Schönberg för att nå St Vith.

Nattattackerna fick ett blandat resultat. Regementet i norr eliminerades av en våldsam attack ledd av 1 SS och KG Pieper medan de allierade förbanden i Schönberg vägrade ge upp. Bittra strider rasar utan att få bort försvarna.

pelle

Är det bara för mig den ljusblå bakgrunden gör att det ser ut som vatten runt spelplanen? Märkligt val.

sfclinken

Citat från: "Gamaliel" Båda CC ur 9 Arm förstärker St Vith-sektorn och infanteriet i skogen väster om Losheim gräver ner sig under eftermiddagen och natten och inväntar attacken från Peiper och 1 SS.

Här genomfördes ett stort misstag. Som allierad slår man för en av 9 Arm CC om den ska till St Vith eller om den är fri att gå vart den vill. I mitt fall omgrupperades båda CC till St Vith. När misstaget uppdagades fick jag chansen av min motståndare att göra om men jag valde att stå mitt kast och ta konsekvenserna.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "