Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av ATOs The Big Push; The Battle of the Somme

Startat av Strv102r, 16 mars 2010 kl. 07:05:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Fransmännen i söder. XX kåren, de gröna hjälmarna, får ett genombrott! Men tillkommande tyska förband, en division, grupperar för att stoppa det. Kolonialkårens ena division binds medan den andra får ett genombrott. Ett vildsint tyskt motanfall utraderar dock hela den divisionen! Båda XXX kårens divisioner binds i strid längst i söder.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#16


Läget fter två veckor.

I norr har jag tagit hela den tyska försvarslinjen och börjat framryckningen österut. Men tysken kan fortfarande forma en linje.

I centern har jag tagit THIEPVAL höjden och hela hans första linje utom rakt söder om LOUGEVAL. Däremot har den franska kåren fått framgång och ryckt genom tyskarnas försvarslinjer österut. Tysken samlar sitt nytillkomna tunga artilleri vid COMBLES, och en inf division.

Längre söderit är det illa. Jag har bara tagit en km av hans skyttegravslinjer och har tagit stora förluster.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#17


Vecka tre:

I norr fortsätter jag sakta ta terräng. I centern gör jag inget på THIEPVAL pga brist på underhåll, men jag tar byn PROZIERES. Det viktiga är att jag nu tar tyskarnas försvarslinje söder om LOUNGEVAL. Fransoserna tar faktiskt sitt ena mål innan ett motanfall driver dem bakåt. Grodätarna får stora förluster till kraftig tysk artilleriled. Jag kommer inte att kunna hålla tagen terräng här. Söder om floden SOMMES lyckas fransoserna tränga in i de tyska ställningarna på två ställen. Trots att jag leder med det dubbla i VP tycker tysken att han har tillräckligt med trupp så han tar inte in replacements vilket jag tycker att jag måste för att fortsätta anfallet. Således minskar skillnaden i VP med lika många VP som jag tar in steps = 5 = en division.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#18


Efter fjärde veckan.

I norr misslyckas två av mina anfall på grund av fiendens defensiva eld. Bara det i mitten lyckas och det utsätts för ett motanfall som dock hejdas med stora förluster för fienden.

I centern håller jag THIEPVAL medan anfallen från POZIERES upp mot höjden öster om staden binds i strid. Resterna av den franska kåren norr om SOMMES drar sig tillbaka till de tyska skyttegravsystemen men tysken följer efter och tar tillbaka delar av sina ställningar närmast SOMMES. Söder om LOUNGEVAL genomför att också ett kraftigt motanfall som ger mig stora förluster och han tar även tillbaka delar av sina skyttegravssystem.

De återuppbyggda franska förbanden lyckas till sista ta i stort sett hela den tyska skyttegravslinjen söder om SOMMES.

Jag tar in 5 replacementssteps = en division = 5 VP till tysken förutom de han fått för de steps jag förlorat. Tysken passar igen. Oroväckande... Han tycker att han inte behöver mer trupp.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#19


I norr drar jag ur stridskontakt för att reorganisera alla mina upprivna förband. I centern tar jag mig tills sit upp för höjden över POIZERS, men bataljonen som fördröjt en hel kår i två veckor drar sig bakåt oskadd. Mellan LOUNGEVAL och SOMMES återställer motanfall ordningen i väster men i öster fortsätter tysken att ta tillbaka terräng och ge mig förluster. Fransmännen bara omgrupperar i väntan på underhåll som medger en ny offensiv.





Detaljerna i centern. Det ser illa ut i öster. tysken har återtagit stora delar av sina ursprungsställningar och gett mig påp tafsen. Men på väg fram är 1 & 2 Australiensiska och den Nya Zeeländska divisionerna, samt 7 brittiska div. De ska väl kunna återupprätta läget igen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#20


Jag tar ytterligare terräng öster om PIOZERS, men den retsamma tyska bataljonen ger mig mer förluster och drar ur intakt. Centern återkommer vi till nedan. Fransoserna går till anfall på hela bredden igen. Framgång i söder men i norr misslyckas det mest norra anfallet blodigt varpå det mer lyckade grannförbandet hamnar i en utsatt position. Detta taktiska läget att slå ut två divisioner för mig väger dock lättare för tysken än att avsluta hela striden i söder och dra ur bakom SOMMES för att frigöra förband. Ett par bataljoner har svårt att frigöra sig men i det stora drar han ur i ordning.

 

I centern gör jag ett par lyckade motanfall och ett tyskt anfall misslyckas illa så nu ser det bättre ut igen.  Dock är det bara spillror kvar av den ena australiensiska div och den andra har också förluster. Åter tackar tysken nej till replacements... Och detta trots att han knappt har några reserver. Om jag bara kan trycka på över bredden så kommer det att brista någonstans! Go on lads! Just one more push and the bastard hun will have had it!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#21


Den tyska urdragningen i den franska sektorn fortsätter. Jag når framgång mellan LOUNGEVAL och POIZERES. Kavalleriet ska nog omgruppera hit. Även öster om THIEPVAL tar jag terräng, och längst i norr men där tar et motanfall tillbaka terräng. Denna gång tar tysken in fem bataljoner i replacements. Klokt, men kanske lite sent... Det är lite tunt i centern som bilden nedan visar. och inte mycket reserver.





Som sagt, tunt....
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#22


Och så händer det! Genombrottet! Och kavalleriet är på väg fram! Haig är ett GENI! (Observera att bilden visar läget efter mitt drag, men före tyskens...)




Kraftig tysk artillerield och motanfall ger mig stora förluster på spjutspetsarna. Och han får förband i vägen för mig.  I den franska sektorn har han nära nog slutfört urdragningen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#23


Mitt genombrott förefaller ja kommit av sig lite... Tyskens motanfall har brutit spetsen på det och han har tagit tillbaka lite terräng. Däremot abckar han i norr och han har fått ge upp terrängen LOUNGEVAL.  Fransoserna är över SOMMES längst i söder.





Detaljerna i centern.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#24


Som den lite suddiga bilden visar har tysken fått ihop linjen, men den är tunn överallt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#25


Tysken retirerar i norr men genomför flera lokala lyckade motanfall i centern och vid COMBLES. Nordost om POIZERES har den kanadensiska kåren anlänt och med dem kommer några stora mullriga rombformade tingestar... Nedan en närbild.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#26


De två divisionerna med gröna hjälmikoner som förstärkts med Strvkompanier och den kanadensiska kåren, de tvåfärgade brun-blå hjälmikonerna, slår upp ett stort hål. Det hela underlättas lite av att den tyska anfallstäten är bunden i strid med 49 div ur X kåren (de lila hjälmikonerna)

Men detta var bara mitt speldrag.





Tysken lyckas skrapa fram förband som grupperar för försvar framför mitt genombrott men hans anfalltät är kvar där den är efter att ha tufsat till X kåren. I norr tar kåren med de blå hjälmikonerna terräng mot en urdragande fiende och i söder tar sig fransoserna över SOMMES. I centern är det just nu lugnt då jag måste prioritera bort en riktning på grund av logistiken.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#27


Mitt anfall fortsätter mot BAUPAUME och jag lyckas till och med ta staden! Ett kraftigt tyskt motanfall tar dock tillbaka staden och orsakar stora förluster. I en annan riktning anfaller den kanadensiska kåren på höjderna som är det andra kvarvarande geografiska målet och tar terräng men jag når inte fram riktigt till höjderna. Här blir det inga motanfall, men kåren är ändå klart reducerad. Som ni ser har två tredjedelar av mina Strv havererat. i söder binds alla franska förband i strid och inga mål tas.





Detaljer från min kraftsamlingsriktning.





Även i norr nafaller jag men med nästa katastrofala resultat. Anfallskraften bryts helt och det är bara brigader kvar av nästan alla mina divisioner.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Vvornth

#28
Ges det någon känsla av att man har verkliga val att göra eller är det mest köttkvarn likt historiskt?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Strv102r

#29
Det finn absolut taktiska val att göra. Tysken gjorde ju ett när han valde att ge upp terrängen väster om SOMMES i den södra sektorn. Var ska han göra motanfall? Ska han försvara eller fördröja? Kanske båda men på olika ställen? Med Jag har så ont om underhåll att jag hela tiden måste avväga om jag ska anfalla på flera täter nu, eller bara en men då istället kunna underhålla det anfallet under flera veckor. Ska jag ta BAUPAUME från öster eller från söder? Vad innebär det?

Jag gillar faktiskt spelet. Liksom jag gillade Verdun; a generation lost. Där kan man tala om köttkvarn! Och då jag känner mycket för Verdun och det som skedde där så anser jag att spelet förmedlar rätt intryck. Man växlar om att anfalla mot samma höjder och fort om och om igen och artilleriet nöter ner allt. Det här spelet innehåller mer taktik. Bredare front med mer manöverutrymme (för att vara vK1 då...)
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.