Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av DGs Over the Top!

Startat av Strv102r, 3 maj 2010 kl. 10:28:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Inget bra dygn! Täten slår sig vidare mot KOVEL, men 39 kåren misslyckas att slå de inringade österrikarna. Dessutom upprepar 8 kåren 40 kårens katastrofala anfall med en ny etta! Båda dessa kårers anfallskraft är nu bruten. Sibirierna har dock framgång. XXXXI reservkårens manöverförband har nu nått fram men deras artilleri, ledning och underhåll släpar efter. Detaljerna nedan.



Och min plan för fortsatt strid:



Sibirierna och 30 kåren ska ta terräng lämplig att skydda den norra flanken.
8 och 40 kårerna ska försvara söder flank. De skall förstärkas av 39 kåren så snart denna har slagit den inringade fienden.
Genombrottstäten ska fortsätta mot KOVEL.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#16


Min tät är bara 3 hex från LUTSK! Men Szurmay/XVIII kåren (i praktiken en kår tillsammans nu, och II kåren har inga manöverförband kvar) har inlett ett motanfall mot 8 kårem som kanske inte är så stort, men det är framgångsrikt i den lilla skalan. Tur att 39 kåren löst sin uppgift att slå de inringade österrikarna och nu är på väg fram! Den sibiriska kåren fortsätter att ta terräng. En ny tysk, eller egentligen bayersk, division är på väg fram till XXXXI reservkåren och två nya österrikiska brigader är på väg till AG von Linsingen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#17


8. arméns täter står utanför LUTSK! Men ett motanfall från XXXXI och X kårerna driver bort dem en hex. 8 och 39 kårernas artillerispärrar förhindrar ett nytt anfall av Szurmay/XVIII medan 32 kåren till sist slår fienden framför sig och rycker in mot fiendens bakre linjer i söder. Sibirierna jobbar sig framåt mot höjden som hålls av II kårens artilleri och stab i väntan på hjälp av en brigad från kår Hauer.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#18


Jag får nog inse att anfallskraften mot KOVEL har kulminerat. Jag får in 23 kåren, men den hinner knappt att komma fram till täten och frågan är om den tillför så mycket kraft med tanke på att de som är i täten nu då kommer att vara helt slut då. Jag får ge upp tanken på att ta två städer och får satsa på att vinna genom att tillfoga förluster. Störst chans att snabbt slå ut förband har jag i norr så jag tar in 23 kåren där för att med 4 kavallerikåren slå delar av kår Hauer. Och där får jag framgång! Fienden viker med de förband han kan. Szurmay/XVIII tar mer terräng men det känns mindre viktigt då LUTSK också tappar i värde med mitt nya beslut.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#19


Täten på 8 armén ringas in men slås inte. Szurmay/XVII verkar ha kört fast i skyttegarvar och spärreld medan min 32 kår bryter in i giendens sista linje i söder och fienden viker starkt reducerad. Fienden väljer att avdela en brigad från AG von Linsingen som marscherar söderut mot SOKOL. Mina sibirier kommer ingenstans denna gång men i norr rullar 23 kåren och 4 kavallerikåren på. 30 kåren lyckas inte slå en inringad brigad ur II kåren.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#20


Det ser allvarligt ut för österrikaren i norr. Jag hotar att omfatta och slå flera av hans förband. Att jag springer i från ledning och underhåll gör det tyvärr lite svårare att få full utdelning på framgången. Sibirierna har fastnat nedanför kullen som hålls av II kåren och delar av kår Fath. X kåren lyckas inte slå min inringade division men min 30 kår slår hans inringade division i öster. Szurmay avdelas för att framrycka söderut och möta hotet som 32 kåren utgör då enna rör sig norrut för att börja omfatta och slå förband. Jag hinner ju inte före fienden till SOKOL i alla fall. Att Szurmay drar söderut innebär att X kåren blir för svag för att fortsätta mot 8/39 kårerna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#21


Kår Hauer breddar sin ställning norrut för att fånga upp 23 kåren som börjar tappa tempo men som slår ett fientligt förband. 4 kavkåren slås tillbaka av österrikiska kavallerister. Fath och II kåren gör ett lyckat motanfall mot 5 kavkåren. Mina sibirier hejdas av starka reorganiserade förband ur II kåren uppe på höjden som skjuter effektiva spärrar med artilleriet. Fiendens slår till sist min inringade tätdivision och fortsätter sitt motanfall österut mot nästa division. Szurmay slår del av 32 kåren.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#22


Slutläget. Tyskarna har lyckats isolera ytterligare en division i 8 arméns tät och X kåren och von Linsingen hotar delar av två till. Inget tvivel om att fienden har tagit initiativet i centern. Även i söder tvingar Szurmay tillbaka 32 kåren. Såväl II kåren som Fath håller sin terräng och bara i norr fortsätter jag framåt.

Jag håller LUTSK men bara LUTSK. Uppfyller inte segervillkoret LUTSK plus en stad.
Har 12 utslagna österrikiska förband i "dödhögen", således uppfyllt att ha mer än 10 eller mer utslagna fiendeförband.

Jag har en taktisk seger.

Jag har förband väster om LUTSK (har således trängt genom hans  försvarslinjer) när det slutar. Således har fienden inte uppfyllt det segervillkoret.

Jag har 12 utslagna förband i min dödhög. Fienden har således uppfyllt att ha mer än 10eller mer  utslagna ryska förband i dödhögen.

Han har en marginell seger.

Taktisk seger slår marginell seger.

KYRKKLOCKORNA RINGER I ST PETERSBURG! TSAREN VINKAR TILL MASSORNA!

Systemet i spelet är helt OK och klarar jämförelsen med Clash of Giants helt OK. Just detta scenario var jämnt och bra. Vidare till Riga!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#23


Rysk setup klar. De blåmarkerade ryssarna norr om DVINA är 6 armén och de gula söder om floden är 2 armén. Notera att det finns en enda ynka skyttegravslinje. Inget djup alls i grupperingen. Fienden har fler, snabbare och starkare förband. Och stormtrupper! Och mycket gas! Och mycket flyg! En stab per armé, inte en per kår och varje stab har en räckvidd för ledning på 1. Alltså är nästan alla enheter out of command! Detta ska nog simulera det faktum att stora delar av förbanden styrs av förbandssovjeter som är dominerade av Bolsjeviker och således inte lojala till Alexander Kerenskys regering som tagit över efter Tsarens abdikation. Hans fyra kårstaber har tre i räckvidd... Jag har samlat de få motanfallsresurser som finns till staberna. Min gruppering bygger på följande fiendebedömande.



Fienden ska ta RIGA. Han ska också slå mer än 10 förband. Ska jag ha minsta chans att hålla RIGA måste jag bygga upp ett djupförsvar byggt på de skogspartier som finns och kanske motanfall om läget medger. Hans mest farliga anfallsriktningar är markerade röda  och de mindre farliga gula. Han kan leda i fyra riktningar. Alltså måste jag prioritera bort något. Jag prioriterar bort den östra huvuddelen och satsar på RIGA. Nackdelen är att detta gör att han med samma anfallsriktning kan kraftsamla mot att både slå mina förband och ta RIGA. Hur f-n ska detta kunna gå? :(
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#24


Setup klar för båda sidor. Mina arméer utmärkta samt de tyska kårerna och divisionerna. De tre tyska stormtränade divisionerna är utdelade regementsvis till främst II kåren men även till III och IV kårerna. Deras divisionsbeteckningar saknas således. L står för Landwehr, B för Bayern, Gd för garde, Com för sammansatt, och R för reserv.

Verkar som jag bedömde fiendens handlingsalternativ rätt. Återstår att se om det spelar någon roll...  :insecure:

Detaljerna hos III kåren:





Detaljerna hos II kåren





Detaljerna hos I kåren:





Detaljerna hos IV kåren:

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

#25
Som jag förstått det innehåller Over The Top-boxen ett bra scenario och tre överkavlingar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#26


Efter de första 12h (en runda). II, III och IV kårernas anfallstäter har tagit sig in i mitt skyttegravs"system", eller snarare linje. Bara 75 reservdiv slogstillbaka med höga förlsuter för mig som pris. Ínga direkta genombrott än, även om II kåren är nära ett. Jag inser snabbt att det vore självmord att gå till motanfall med mina små resurser mot hans starka täter.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#27


Både II och III kårerna utvecklar sina anfall med framgång, RIGA är snart avskuret i öster, medan IV kåren faktiskt inte kommer så lång denna gång. Tysken drar på sig ett par steploss i exchangeresultat, men det är bagateller.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#28


GT 3 är slut (av 10). 2. armén håller på att kollapsa i söder men man håller emot den förstärkta 105 div bra. III kåren av skurit av RIGA och börjar nu med del anfalla österut och hotar att rulla upp min försvarslinje från väster. Jag funderade på att dra ur norrut med 6. armén redan förra rundan men valde att inte göra det då jag i så fall lämnar det enda skydd jag har för att försöka undkomma en starkare och snabbare fiende i öppen terräng. Men nu blir det uppenbart att det inte kommer att funka att fortsätta förvaret heller. För att citera den store filosofen Bart Simpson: "You´re damned if you do and you´re damned if you don´t!" . I kåren börjar också anfalla men får ingen större framgång ännu, men mitt försvar är allvarligt decimerat. IV kåren har ännu inte haft några stora framgånger. Men han har ju gott om tid.

7 rundor kvar!?

 :shock:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#29


Jag lyckas fördröja II kåren med hjälp av skogspartier men bara med stora förluster som följd. Och III kåren närmar sig RIGA från öster samtidigt som andra delar anfaller mot öster. IV kåren och även II kåren bryter nu genom min linje och resterna av 6. armén börjar dra ur. RIGA faller sannolikt om en, max, två spelrunda = inom ett dygn. II kåren kommer inom samma tidsram att hota staden västerifrån. 6 armén?  Tysken har fått lite steploss pga exchangeresultat. Men jämfört med mina förluster är det löjligt.

Jag kastar in handduken.

Detta scenario lämpar sig bäst för solitärspel. Som tysk.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.