Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av DGs Over the Top!

Startat av Strv102r, 3 maj 2010 kl. 10:28:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter ATOs The Big Push så står följande på tur. Två av delspelen som utspelar sig 1916, Brusilovoffensiven, och 1917, Riga, kommer att avverkas innan vi tar Just Plain Wargames Vimy Ridge. Lite mer snabbspelade saker ett tag alltså.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna. Inget anmärkningsvärt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Sten Ekedahl

Härligt! Så skall brickor se ut, med riktiga krigarsymboler!!!  :wink:
Wargames - Laborationer i historia

magnus lindström

Variationen blir inte så stor i första världskriget bara :)

Scipio

Citat från: "magnus lindström"Variationen blir inte så stor i första världskriget bara :)
Likformighet är VACKERT!
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Setup till Brusilovoffensivscenariot. Kårer är förtydligade med tyskar i grått, österikare i blått och ryssar i brunt. Notera att i rysk tradition använder man inte romerska siffror för kårer som andra gör. Det österrikiska armégruppstaben finns också med, och den ryska arméstaben (8 armén) kommer snart in. De vita brickorna är "Fog of war" markörer som är fellagda. De ska jag ha på förstärkningar istället.

Strv102r

Min stridsplan i stort. 39, 40 och 8 kårerna ska anfalla och ta LUTSK. Därefter ska de anfalla längs vägen till och ta KOVEL. 32 kåren ska ta SOKOL. Kraftsamlingsriktningen ska döljas under inledningsfasen genom att anfalla längs med hela fronten.

Strv102r

Efter första rundan 5 september 1916 (varje runda är ett dygn och varje hex 3 miles). Bilden visar i stort att jag inte uppnått något genombrott. Sydost om LUTSK har jag tagit hans första linje men i stort sett alla andra anfall misslyckades. 32. kåren i söder vara katastrofal. Hans motåtgärder? Inga. Han får i princip inte gör något första rundan.

Detaljerna vid LUTSK. Redan första rundan kommer 8 arméns stab och dess reserver in och de står nu öster om LUTSK.

Strv102r

Under andra dygnet tvingas X österrikiska kåren mot nordväst och en brigad inringas. Szurmay håller och en lucka uppstår vid LUTSK mellan de två kårerna. Denna pluggar fienden igen med 10. Kavdiv som var i reserv i KOVEL. XXXXI tyska kåren  går till motanfall i norr men hejdas.

Detaljerna runt LUTSK.

Detaljerna i norr.

Och min plan för fortsatt anfall vid LUTSK. Inkluderar min enda gasinsats i spelet.

Strv102r

Efter tredje dygnet så står mina täter utanför LUTSK. Luckan mellan X och Szurmay kårerna har ökat och bara 10 kavdiv i LUTSK hindrar genombrottet. Österrikaren har haft tur med random events (eller frictions som det heter i spelet). Istället för att tappa modet vid min offensiv som skedde historiskt stålsatte sig armén istället, som fransoserna vid Verdun, och han fick 5 moralpoäng extra. Dessa används till att marschera snabbare eller höja oddstabellen ett snäpp och förbrukas efter hand. Jag hade nio från början och han tre. Jag har nu nästan förbrukat alla mina under genombrottet. Har en kvar för stormningen av LUTSK. Han får dessutom in de första förstärkningarna en vecka tidigare än planerat. Verkar som Conrad i Wien insett allvaret snabbare än historiskt.  Hans XVIII kår drar sig bakåt för att inte tappa kontakten med SZURMAY. Detaljerna vid LUTSK nedan.

Strv102r

Den stora händelsen under fjärde dygnet är att LUTSK faller.  Österrikaren står i sin sista förberedda skyttegravslinje. Detaljerna nedan.

Strv102r

Femte dygnet av offensiven drabbas österrikarna av ledningskollaps. Inte för att det är avgörande då det mest påverkar förmågan att anfalla. Jag tar mig genom den sista försvarslinjen bortom LUTSK och en enda kavalleribrigad står mellan mig och KOVEL då hela X kåren slås i striderna. XVIII kåren lämnar mindre del för att försvara linjen i söder och rör sig norrut. Mina framgångar påverkar tydligen moralen i hela armén och jag får fem moralpoäng till i random event.

Strv102r

Ett par ryska kårer har varit fellittrerade men nu är det tillrättat. Nu drabbas även rysk högre ledning av handlingsförlamning (alla enheter är out of command) och jag väljer att inte anfalla heller då anfall straffas med två tabellsänkningar medan försvar bara straffas med en höjning om man är OOC. Däremor omgrupperar jag lite för att bädda för nästa dag. På fiendens sida fortsätter handlingsförlamningen vilket är osannolikt. Nu drabbar det ju inte honom så hårt då han inte är så anfallsbenägen i detta skede. Men han skyfflar runt lite förband för att fördröja min tät och låter Kår Hauer ta över XXXXI tyska reservkårens område varpå denna börjar marschera söderut.

Strv102r

Jag fortsätter nu med anfallen enligt plan. Arméns moral får en ny sjuss med 5 poäng efter att vi trängt genom fiendens sista försvarslinje. Strålande!  Spjutspetsen anfaller längs vägen och starx söder om den med framgång, men nya österrikiska förband kastas in och skapar en ny tunn linje. 8 kåren tar terräng av Szurmay i syfte att ta bra terräng för flankskydd och skydd av LUTSK i ett senare skede. Den sibiriska kåren framgrupperar för att sättas in mot II kåren där den ska ta terräng i syfte att skapa ett flankskydd mot norr. 32 kåren är för svag för att ta terräng i söder om inte artilleriet ger bra verkan vilket det tyvärr inte gör. Österrikarens ledningskollaps fortsätter!

Strv102r

Två negativa utfall detta dygn. Ett allvarligt. 40 kårens anfall på 61 österrikiska infdiv misslyckas så illa att alla mina förband får ett steploss var, och flera hade redan step loss, och retirerar. J-vla tärning att slå 1! 40 kårens anfallskraft är bruten! 8 kårens anfall mot SZURMAY får ställas in då den österrikiska defensiva artillerielden nedhåller halva kåren. Ingen katastrof, men inte vad jag önskat mig. Den sibiriska kåren går nu i strid och tar terräng mot II österrikiska kåren, medan den 39 kåren reducerar de inneringade österrikarna ur II kåren. 8 arméns tät fortsätter längs vägen.