Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Avalanch press

Startat av magnus lindström, 18 augusti 2005 kl. 20:29:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Är det någon som vet om leveranser från Avalanche press misshandlas med skatter och tullar? Ok att stödja europa men när sakerna inte finns va faan ska man göra då?

A F

Citat från: "magnus lindström"Är det någon som vet om leveranser från Avalanche press misshandlas med skatter och tullar? Ok att stödja europa men när sakerna inte finns va faan ska man göra då?

UGG har en del från Avalanche, vad jag vet. Har du frågat Liz på Avalanche om vem i Europa som för deras varor?

magnus lindström

Hon verkar inte veta riktigt vad som gäller med leveranser till Europa. Jag har handlat från GMT och The Gamers utan problem. Men om jag nu ska göra en stororder hos Avalanche så vill man ju inte betala lika mycket i tull.

A F

Och du är säker på att UGG inte har det du vill ha?

Elimää

Citat från: "magnus lindström"Hon verkar inte veta riktigt vad som gäller med leveranser till Europa. Jag har handlat från GMT och The Gamers utan problem. Men om jag nu ska göra en stororder hos Avalanche så vill man ju inte betala lika mycket i tull.

Om det är utanför europa som du beställer så är tullen inte på så mycket. Men momsen är 25%. Men innanför EU så ärt det ingen moms, men se till att ursprungslandet är deklarerat när de skickar grejorna. Läs mer i denna pdf http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/BD30BB20-C473-41B8-94A3-A7EBA5330218/0/4_handla_pa_internet.pdf
Om du är osäker eller tycker något är krångligt kan du alltid ringa tullverkets
informationstjänst på 0771-23 23 23
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

magnus lindström

anledningen att jag ville beställa från USA var för att göra en bra affär.

Chickamauga
Gettysburg
Eylay
Egypt
Fading legions

$100

Midway
Bomb Alley
Strike South
Eastern fleet

$150

frakt $29 ?? (finns bara airmail verkar det som, men vet inte om frakten dubblas)

slutresultat ca 2116kr vilket är en avsevärd kostnad för leksaker

sen tull 74kr
moms 529kr

då börjar erbjudandet inte se så bra ut längre.

Egentligen var jag mest intresserad av sjöspelen och fading legions men tycker det verkar idiotiskt att köpa bara fading legions.

A F

Citat från: "magnus lindström"slutresultat ca 2116kr vilket är en avsevärd kostnad för leksaker

Du kunde ha spelat golf. :P  Seriöst, ibland så lönar det sig att själv kolla upp vilka fraktalternativ som finns. Exempelvis så går mindre grejor (alltså inte krigsspel) ofta att skicka som brev istället för paket och till halva priset.

Andreas Lundin

Jag beställer asmycket från USA och tullen har aldrig tagit mna paket... Jo förresten... Ett paket böcker från Amazon tog dom för en herrans massa år sedan, men det paketet beställde jag till jobbet, så jag betalade inget själv  :D .

Vissa företag kan man be att de skriver "gift" på paketet. Då blir det ju ingen moms. Med Avalanche vet jag dock inte, men jag beställde Panzer Grenadier-prylar från dem och det var inga problem med tullen i alla fall.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Jag tänkte att detta måste bli ett gigantiskt paket som drar till sig uppmärksamhet:)

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Vissa företag kan man be att de skriver "gift" på paketet.

Som i "giftigt"? :D  :D  :D  :D  :D  Då låter de säkert bli att öppna.

Elimää

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Andreas Lundin"Vissa företag kan man be att de skriver "gift" på paketet.

Som i "giftigt"? :D  :D  :D  :D  :D  Då låter de säkert bli att öppna.

Det är bara att skriva anthrax på det så blir folk nöjda. När man beställer brukar det mesta slippa förbi tullen, men man ska vara beredd på att det inte gör det, för det är en chansning vad folk än säger. Även paket som det står present på kan öppnas. Om de då hittar en följesedel eller liknande inne i paketet så kan det ändå inte bli så kul. En del företag skickar utan att ens fråga sakerna som "gift".
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

Citat från: "Elimää"Det är bara att skriva anthrax på det så blir folk nöjda.

Nån lång harrang på arabiska måste också funkar varje gång.

Citat från: "Elimää"När man beställer brukar det mesta slippa förbi tullen, men man ska vara beredd på att det inte gör det, för det är en chansning

På nått vis är det det som irriterar mig med det här, speciellt som det här speleriet faktiskt är mitt yrke. Tar jag in grejor från Europa så är det inget problem, men beställer jag från USA så är jag plötsligt med i TULL-LOTTERIET!!! Ska man vara hederlig och anmäla varje försändelse man får in (och genomlida allt trassel det innebär) eller ska man bara anmäla det som tullen blir nyfiken på. Lite knepigt när jag sitter med en massa följsedlar som inte är förtullade.

Och ännu knepigare blir det om du hävdar ett det du köpt är begagnat... Tro mig.

Elimää

Citat från: "Anders Fager"På nått vis är det det som irriterar mig med det här, speciellt som det här speleriet faktiskt är mitt yrke. Tar jag in grejor från Europa så är det inget problem, men beställer jag från USA så är jag plötsligt med i TULL-LOTTERIET!!! Ska man vara hederlig och anmäla varje försändelse man får in (och genomlida allt trassel det innebär) eller ska man bara anmäla det som tullen blir nyfiken på. Lite knepigt när jag sitter med en massa följsedlar som inte är förtullade.

Och ännu knepigare blir det om du hävdar ett det du köpt är begagnat... Tro mig.

ECHO
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Jon Karlsson

Men allt det här är ju för vårt eget bästa. Om det inte vore för tullarna så skulle de svenska och europeiska speltillverkarna ju konkurreras ut av de utländska. Gynna svenska och europeiska speltillverkare istäl*poff* [error 14: head explosion caused by ironic overload.]
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Jon Karlsson"[error 14: head explosion caused by ironic overload.]

:shock:

Mig veterligen så trycks inga svenska spel i Sverige. Det senaste i branchen är att trycka i Baltstater som får exportstöd både från sina egna regeringar & från EU. Man kan alltså säga att vi betalar EU-avgifter för att försäkra oss om att inga tillverknings jobb någnsin kommer att utföras i Sverige mer.