Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Mountains Aflame 1916

Startat av Strv102r, 19 maj 2010 kl. 06:44:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Fienden anfaller nu på båda bergen och i dalgången mellan dem. Och det går ganska bra!

I centern genomför XX kåren sin avlösning. Samtidigt verkar man gruppera för ett nytt anfall i dalgången med två brigader.

I öster händer inget = ingen bild.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

I väster fortsätter offensiven.

Och i centern återupptas den med anfall med utvilade förband på västra sidan berget och i dalgången likaså. I dalgången tas terräng medan han stoppas uppe i bergen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Österrrikaren börjar närma sig staden ALA i sydost. Däremot möter han hårdare motstånd i dalgången mellan bergen, och i bergen.

I bergsmassivet avbryter österrikaren anfallen i sydlig riktning och kastar om förbanden mot öster istället. Jag håller, men förbandet blir så illa åtgånget att det måste avlösas. Inga problem. Jag har reserver. Även i dalgången avlöser jag med ett nytt förband.

Strv102r

Medan det nu går långsammare i bergen fortsätter framryckningen mot ALA längst i väster. Jag försöker tillföra ytterligare förband så fort det går.

Österrikaren tillför mer trupp så han kan fortsätta anfallen mot öster, med begränsad framgång, samtidigt som han återupptar anfallen söderut, med viss framgång. I den nordöstra dalgången lyckas han ta terräng så att han nu kan anfalla Bisagno brigaden från två håll.

Strv102r

Out of supply brickan ersätter combat effectivenessbrickor som vi har slut på. Som synes har fienden nått fram till ALA, men i övrigt går det långsammare.

I centern har han många fräscha förband, men nu brörjar tiden att rinna ut. Jag kan hela tiden ersätta nednötta förband och har ytterligare terräng att ge.

I öster gör han ett anfall, som pilarna visar. Jag håller, men med förluster. Ingen ko på isen...

Strv102r

Näst sita rundan anfaller han ALA och tar staden samt reducerar min brigad till 50%. Anfallet mot byn norr om RAOSSI lyckas såtillvida att han ger mig stora förluster men jag håller byn och tillför mer trupp. Jag förberedr ett motanfall för att ta tillbaka ALA men kommer inte i utgångsläge denna gång.

I centern anfaller han i dalgångenh och reducerar min bergsjägarbrigad till 50%, men jag drar ur den och ersätter den med Sassaribrigaden.

I öster slår han min svaga brigad nordost om TONEZZA och tar terrängen. Inga större skada men varje brigad kostar mig 1 VP...

En runda kvar...

Strv102r

Österrikaren fullföljer i sydväst genom att slå min reducerade brigad som drevs ut ur ALA förra rundan. I övrigt är han passiv då han inte kan uträtta något som spekar någon roll på en runda.

Jag genomför mitt motanfall mot ALA och båda tar stora förluster, men han tvingas inte retirera. Således har han 31 VP varav 14 genom slagna italienska brigader. Gränsen för oavgjort är 30. Mindre än det är italiensk seger. Mitt misslyckade motanfall avgjorde således utfallet. Han har lyckats bättre än historiskt genom att tillfoga mig stora förluster, själv har han inga slagna brigader. För att vinna spelet måste man som österrikare ta mer terräng i centern och i öster. Detta kan nog uppnås genom att man nyttjar möjligheten att inledningsvis skapa fler "stora" strider som tidigt ger italienaren större förluster och därmed nyttja tiden innan de italienska förstärkningarna strömmar in och ger möjlighet att bygga upp reserver. Speltaktik alltså.

Sammanfattningsvis ett spel jag skulle betalat för. Och det är gratis! Stridssystemet var enklare än jag först trodde och har sina finesser.

Feel free att lägga in egna replays med alternativa ändelseförlopp.