Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Startat av Strv102r, 3 maj 2010 kl. 18:09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

#30
Faktiskt! Kommer ihåg att han var ganska ovillig att plocka fram sina spel, de stod i en hylla bakom disken och man fick begära fram dem ett och ett. Affären i övrigt fylld av modellplan och tanks och gud vet vad. Men han var ensam i Skåne på den tiden, vad jag vet. Någon aning om när han la ner?
1914

Scipio

#31
Citat från: "Delirium"Faktiskt! Kommer ihåg att han var ganska ovillig att plocka fram sina spel, de stod i en hylla bakom disken och man fick begära fram dem ett och ett.
Helt rätt, dyrgriparna ska behandlas med vördnad, men ni var väl för unga på den tiden för att förstå det då.   :D
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

sfclinken

#32
Citat från: "Delirium"Någon aning om när han la ner?

Hobbyfixaren köpte hans inkrom och tog över lokalen för några år sedan. Kanske -05 eller nåt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

dagon

#33
CiteraIngen annan än jag som började med Äventyrspels Lützen

Det var min debut också. Fick det i julklapp nån gång i början av 80-talet, troligen '83. Efter det var jag ohjälpligt fast i krigsspelskärret. Mitt första egna köp var Squad Leader.
För Kung och Fostervatten

A F

#34
Citat från: "dagon"
CiteraIngen annan än jag som började med Äventyrspels Lützen

Det var min debut också.

Jag gjorde det.

Magnus2

#35
Om man inte räknar Taktik och Sjörövarön som krigsspel, så var det Håtunaleken och/eller Kursk (SPI) ca -79.

Snowfox

#36
Tactics II, bdi lå mot di röda, sen blev det "klipp och klistra" nya kartor och blippar innan Stalingrad fick äran av att bli det första spelet med en historisk bakgrund i min samling, ahem.

Mitt första numris av Strategy & Tactics innehåll spelet Battle for Germany.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Nisse

#37
Richthofens war. Var väl runt 14-15 år ungefär. Efter det att spelet var inhandlat på Tradition gick jag till morfar och vi började provspela lite.

f98alda

#38
Om man räknar bort de närmast oändligt många schackpartier och liknande jag har spelat, så är det första riktiga krigsspelet för min del Advanced Third Reich. http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... hird-reich

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Fredrik H

#39
Det första krigsspel jag flyttade en bricka i var Panzer leader när jag var tolv, när jag fyllde tretton fick jag Avalon Hills Russian Front. Det senare är fortfarande kul att spela, det förra känns daterat men att läsa Olas replay var rysligt nostalgiskt!
Jag kom precis på att jag ägt krigsspel i 25 år i år. Ett kvarts sekel!  :shock:

Sten Ekedahl

#40
Citat från: "Fredrik Hornegård"...Jag kom precis på att jag ägt krigsspel i 25 år i år. Ett kvarts sekel!  :shock:
Tja, AH Midway köpte jag våren 69 - det är nu över 40 år sedan dess... :ultra:
Wargames - Laborationer i historia

BigPapaBear

#41
Det första "riktiga" krigsspel som jag på eget bevåg köpte OCH spelade var GMTs "Air bridge to victory". Slutet av 90-talet någon gång. Grymt bra system! Efter det blev det en liten paus i brädspelandet på några år (musik & sprit kom ivägen).

Kanger

#42
CiteraGMTs "Air bridge to victory". Slutet av 90-talet någon gång. Grymt bra system!
...men en produktion då grafikern hade semester :(

Sten Ekedahl

#43
Citat från: "Kanger"
CiteraGMTs "Air bridge to victory". Slutet av 90-talet någon gång. Grymt bra system!
...men en produktion då grafikern hade semester :(

Rodger MacGowans förklaring:
CiteraIn the Spring of 1990 Gene Billingsley drove down from Hanford to meet me (for the first time) at my art studio in Santa Monica, California.  Gene wanted to start a board wargame company.  He asked me if I could help him.

Gene had three game designs ready to go, but none of the artwork and graphics he had was professionally done, and ready for printing. He wanted to publish three games to "launch the company" at the next Origins game convention during the summer of 1990.

When I saw the art and graphics he had I told him it was impossible to have the three games ready for the next Origins.  He was clearly disappointed to hear that.

For me, at that time, I was very busy with doing art and graphics for many game companies across the country – all of which were releasing new games at the next Origins convention.  I was "booked-up" and could not create the art and graphics for three new games on top of everything else I had going on.

I told Gene that if he could wait, and give me time after the Origins game convention, I would be happy to help him launch his new game company.  He agreed to wait, and as per my request, he gave me complete creative control over the art and graphics of these three games as Art Director of GMT Games.

Of course, to both save money and time, I had to try to use some of the art and graphics Gene has originally presented to me (which was done by outside artists).  As I noted, none of the art and graphics was "camera ready" (not professional work).  I had to come up with creative ideas and techniques for using and adapting this artwork so it could be printed. That was a real challenge.

After months of re-creating and re-designing this artwork, plus also creating new artwork for these three games, we published: Operation Shoestring, Silver Bayonet and AirBridge to Victory in late 1990.  A new game company was launched.  GMT Games was now a reality.
Wargames - Laborationer i historia

Folket

#44
Mitt första spel var nog OCS Sicilien.