Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Challenger 2000 - Återuppstår i Ofvansjö (Gästrikland)

Startat av Zac, 27 juli 2010 kl. 00:23:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erik Axel

Intresse finns definitivt för regelsystem som behandlar något efter andra världskriget.

Zac

Kul att höra, då satsar vi väl lite extra på det. Ska börja skriva ner reglerna osv på datorn när jag får tid övers, så får ni ta en titt på dem.

Grimlokk

Vad kul att se att man inte är ensammen i sverige som är inne på 1/300 cold war spel!

Själv har jag aldrig testa Challenger, men det verkar vara right up my alley!

Zac

Har inte postat på ett tag, men det går väl i jämna steg med vårat egna spelande, det har varit många andra fronter på senare tid, men vinden kan vända fort ibland (fast inte än :/)

Bra nyheter, Heroic & Ros har börjat få igång sina svenska modeller och jag har bredvid mig projekt "Archer" och nya bandvagnar ^^

1/300 Regelsystem är på halt sedan vi tog en helomvändning mot Medeltiden (Game of Thrones & Shogun är där boven) men vi har fått nya perspektiv som kommer nyttjas där genom.

Ovan ser ni en drake ta form av "min" skulptör/konstnär som fastnade för den biten, tanken var den, ska vi kör medeltida storslag kan vi bredda för "fantasy" också. Det är väldigt charmigt att ha hundratals små trupper stridandes istället för de 20 manna regimenterna warhammer ofta använder. (Inget illa mot WHFB men det finns mycket kvar att önska hos GW)

Under alla svängar landade vi förra hösten i Vietnams djungel, vilket ledde till några mindre amerikanska och NVA arméer hos oss. Där återkom vi dock till ett redan klart och väldigt bra spel Flames of War, som enligt mig, faktiskt är det bästa figurspelet på marknade. Det finns inget att önska i deras WWII spel. Deras Vietnam var tyvärr en helt annan historia, och något av en besvikelse tyvärr. Dock så är FoW ett alternativ för oss denna sommar.

Flames of Wars OP:Bagration, fungerar btw även som ett brädspel för två spelare, är en kampanj som jag och vännerna lagt mycket tid på när det kom ut, och håller nog mina bästa figurspelar minnen. Riktigt roligt och värd att spela om igen.

Nackdelen är dock den samma som med GW, deras modeller är "sjukt" dyra, och blir dyrare med sina modeller. Att sedan måla ett hundra tal infanterister i 1/100 (15mm) blir fort väldigt jobbigt. Och det blir fort dyrare ändå pga arméernas välgjorda konstruktions alternativ.

Dock finner vi än en gång lösningen i 6mm (1/300)
Här kostar fordonen en femma och man får 50 man för 25:- Då kostar en armée närmare 400kr istället för 4000kr! För att inte glömma tiden det tar att ganska snabb måla ihop styrkan. I samma sväng väljer att minska ner spelytorna genom att dela allt på tre, i grova drag;

1/100 = 1/300
2,5cm/1"= 1cm
48"x72" Table = 60x90cm spelbord

med denna grova formel så fungerade FoW väldigt bra nedskalat från tum till centimeter. Då fordon var ungefär mindre i samma mån, och vi fick göra egna infanteri stands, genom de vi hade över från Challenger ändå, sammanträffande.

Förhoppningsvis kommer FoW Bagration skänka mig en fin spelsommar i 6mm i alla fall.

I och med släppet av Red Orchestra 2 i vintras var fick vi trycket att återgå till grundprojektet av att skapa ett modernt 28mm spel i cirka pluton storlek. (Det som fick oss att besöka Challenger)

Vi valde här att gå mot våran favorit Stalingrad, så efter att jag skaffat flera dussin ryssar, och mina motspelare några färre dussin tyskar börja vi experimentera våra 28mm "skirmish" regler.

Vårat äldsta verk, Warbands, fick en modernisering och fungerar forfarande fantastiskt bra för strider mellan en handfull individer på varje sida, där man till och med räkna förbrukad ammunitionsmängd per magasin. Det spelet började vi med för 10-år sedan och är en rolig grundsten som jag hållt demospel på BigBayCOn flera gånger.

Det spännande var dock de nya skirmish-systemet som sagt. Och det var fan grymt, det överträffade mina förväntningar så högt att jag vete fan, vågar knappt prata om det. Det är bra kan jag säga, och förhoppningsvis i höst får ni en förhandstitt med AAR med mera exklusivt här.

Bilden ovan gjorde vi som inspiration/koncept (tagen ifrån Sodlf 2k kanske?) för vårat moderna "skirmish-spel" för tre år sedan, och är lite av vad vi kan förvänta oss om nått år. Jag har haft kontakt med tillverkare av större skalor i UK, och har gjort nån större order på både terräng och miniatyrer i 20mm för att bepröva hur det nya skirmish system ter sig. Nej, nu vill jag inte skriva mer förrän jag känner att jag kan släppa något om det. Man ska ju inte "hypa" något heller.

Återkommer under sommaren  :D

Råg-Rut
 :ultra:

Nisse

Kul att läsa!

Som erfaren figurspelare så har jag drivor med tips på 15mm figurtillverkare mm. Hör gärna av dig om du vill veta mer.

Svenskt i 6 mm har jag ganska mycket av, samma här, droppa ett pm om du är intresserad.

Tillsist, att måla 150 st 15mm figurer är inte jobbigt tycker jag. För två år sedan målade jag själv 268 st 28 mm figurer på tre månader. Det handlar bara om att veta vilka färger man skall använda, fuska på rätt ställen och disciplin, dvs sätta sig ned och måla. Inte fika, prata eller dutta runt, utan effektivt måla.  :D  :wink:

Zac

Citat från: "Nisse"Som erfaren figurspelare så har jag drivor med tips på 15mm figurtillverkare mm. Hör gärna av dig om du vill veta mer.
...
Tillsist, att måla 150 st 15mm figurer är inte jobbigt tycker jag. För två år sedan målade jag själv 268 st 28 mm figurer på tre månader. Det handlar bara om att veta vilka färger man skall använda, fuska på rätt ställen och disciplin, dvs sätta sig ned och måla. Inte fika, prata eller dutta runt, utan effektivt måla.  :D  :wink:

:up: +5

"Jag har hört talas om er, som målar arméer på sådan kort tid..."

Jag har sett det hända, men i överlag, i min omgivning är det en sällsynt förmåga, och när vi drar in folk som är nya till både figurspel och målning så drar vi ner, som "allt annat"   :P

Jag hör av mig om 15mm tillverkare, då jag inte varit allt för nöjd med många, tror det är Rebel Miniatures som toppar i detaljnivå, i min kollektion.

Jag kan ju förvisso posta här nedan vad vi haft för oss förra sommaren med våra besök i Twilight inspirerade Europa, under/strax efter ww3 m.a.o

Här använde vi Force on Force reglerna, som jag fått agera Pointman för.
FoF är ett spel anpassat för använda små ytor (60x60cm) i första hand för 15mm men även upp åt, en! eller fler spelare (bäst för två) där spelsystemet är så pass enkelt så tiden går mer åt att tänka på taktiken i spelet än dess regler. I grova drag är universal regeln att slå slå 4+ på en tärning, rekryt = t6, tränad = t8, veteran = t10, elit = t12)
Spelet är dock inte till för att spelas med poäng (även om vi själv råkade modda den saken) utan är gjort för att spela scenarion och scenario drivna kampanjer. Och scenario är något Ambush Alley games inte snålat på, liksom noggrann historisk återgivning av dessa. Day of Rangers, Afghanistan, Irak är några av det konflikt områden spelet berör. Men nu till bilder därifrån;

Amerikaner sätter upp bakhåll i ruiner utanför staden.

Ryskt pansarskytte rensar by längst vägen.

Britter kämpar tappert emot.

Men slaget drar sig närmare staden.

"En MTLB är inget motstånd!"

"Var kom den där T80 ifrån!?" (kolla upp Force on Force och sin Fog of War kortlek som medför överraskningar till båda sidorna)

Prickskyttar får bra översikt från högre våningar.

"Försvara de gröna pilarna till varje pris!"

När jag tänker på det som snabbmålade jag där, med en kamrat till min hjälp, ett trettiotal ryska infanterister och deras halvdussin till fordon på någon enstaka timma, men ja, det drar lite mana att göra sådant ^^

Mer FoF litteratur.

Mycket av terrängen byggde jag ifrån Gamecraft Miniatures sortiment.