Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

'Nam '68 (Minden Games)

Startat av Elias Nordling, 7 augusti 2010 kl. 21:54:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Det andra spelet i Panzer Digest nummer nio är 'Nam '68, taktisk strid i Vietnams djungler*.

Spelet är egentligen en tredjeutgåva. Den första var i ett nummer av Panzerschreck, med svartvita komponenter som man fick kopiera själv. Då hette spelet 'Nam Diary. Senare publicerades en fristående "lyxutgåva" av 'Nam Diary, med färgkomponenter och fler spelplaner och scenarior.

'Nam '68 har fått ännu ett grafiskt ansiktslyft, även om det denna gång bara är en spelplan. Reglerna har också fått litet mer krom och optional rules, men eftersom jag inte har lyxutgåvan kan jag inte redogöra för skillnaderna.

Det rör sig i vilket fall om ett förvånansvärt klurigt litet spel där varje bricka är en man. Spelarfasen är amerikansk omgång, vietnamesisk omgång, initiativfas. I sin omgång kan varje spelare aktivera en, och bara en, stack, antingen för att skjuta eller för att förflytta sig. Det är det ena som är litet klurigt. Stackar man alla tillsammans kan man göra mer, men eldstriden är upplagd så att alla i en hex löper risk att bli träffade vid beskjutning, så det innebär också en stor risk. Blir man beskjuten kan man antingen bli pinned eller dödad.

Det andra som är litet klurigt är initiativfasen då man slår en tärning. Tärningsslaget avgör om ena, andra ingen eller båda sidor återhämtar sig från pinned, vilket alltså inte är givet. Tärningsslaget kan också få till effekt att en spelare får en bonusfas, eller att spelaromgången kastas om så att vietnameserna nu går först, och så vidare.

Ytterligare en knorr är att ena eller bägge sidor kan ha dummy-enheter. Det finns ett antal varierade scenarior att välja mellan, som i sin tur har litet olika varianter.

I all sin enkelhet tycker jag att detta är ett riktigt lyckat spel på taktisk skala. Har man lyxutgåvan av Nam Diary sedan tidigare behöver man nog inte uppgradera, men jag tycker definitivt att detta spel är värt att ha. Det får en 4 i betyg av mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

duke666

Intressant spel, bra mycket snyggare än originalet som var lite väl primitivt för min smak. Minden games har en del originella små spel. Det verkar dock som om Panzerschreck är nedlagd, det var väldigt länge sedan jag såg något nytt nr. :cry:

Elias Nordling

Ja, Panzershreck är i princip nedlagt, men Panzer Digest är ju det Panzerschreck en gång var, så att säga.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"