Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR The Blitzkrieg Legend

Startat av sfclinken, 27 augusti 2010 kl. 12:45:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

10 Maj 1940

Denna turn är enbart "halv" då tysken avslutar omgången med sitt drag. Dvs initiativ slås först den 12:e Maj.

Tyskt jaktflyg inleder striderna med att nedkämpa samt nedhålla allt aktivt fientligt flyg på kartan. 16 stycken Messerschmitt gör processen kort, om än med ett antal egna förluster.

De inledande markstriderna börjar bra. Arnhem faller omedelbart vilket öppnar för att 9:e Pz Div samt SS-V ska kunna rulla fram och anfalla det Holländska försvaret vid Utrecht. 9:e Pz Div lyckas slå sig igenom och står i utkanterna av Utrecht. Försörjningen bakåt är minst sagt obefintlig eftersom infanteridivisionerna inte hinner med i anfallstempot. Dock kommer de att hinna fram inom kort och holländarna har ändå inte mycket att sätta in i motanfall. Dessutom står ett stort antal He111 och Ju 52 redo att luftlandsätta förnödenheter om det behövs. Längre västerut intar fallskärmsjägare Rotterdams flygplats och de lyckas även inta halvastaden med hjälp av massivt flygunderstöd. Strax efter landar delar av 22 LL på samma flygplats. Striderna om Holland börjar bra och inte mycket till motgång hittills.

Min plan är att skära av järnvägen från Belgien/Frankrike som försörjer de Holländska kuststäderna vid Rotterdam samt Utrecht. Samt att upprätta trace till Rotterdam.

Längre söderut vid Maastricht finns den tuffaste knuten och den plats som kan ställa till mest besvär. Broarna över Maas och Albertkanalen. Essentiella för att få fram supply/trace på djupet. Jag valde att skicka in mina två Sturmabteilungs "Koch" och "Witzig" mot vars ett mål. Witzig mot fortet Eben Emael (Hexen som på bilden ockuperas av 605:e Pv Bn) med uppgift att förstöra det så fort som möjligt. Koch fick uppgiften att ta och säkra bron strax söder om. Kochs anfall misslyckas totalt och förbandet nedkämpas. Däremot så lyckas Witzig oskadliggöra Eben Emael redan i inledningen av Movement Phase vilket innebar att både 3:e och 4:e Pz Div omedelbart kunde rulla rakt in i hjärtat av Belgien och i det närmsta förinta allt belgiskt motstånd bakom försvarslinjen. En belgisk kavalleridivision samt ett antal mindre bataljoner av diverse olika slag körs över. Infanteri följer upp strax bakom och säkrar försörjningslinjerna. Tyska förband framrycker ända till  Leuven bara 3 mil från Bryssel. Liege skärs av helt norrut.

I Ardennerna sker de första motgångarna. I norra delen Ardennerna söder om Liege stoppar 2 stycken belgiska cykelskyttebataljoner tyskens försök att gå över Ourthe. Först i Exploitation när de möter 5:e och 7:e Pz Div så blir uppgiften för svår och broarna faller i tyskens händer. Effekten blev att de båda Pz Div nu inte kunde rulla ut mot Namur utan blir stående i skogen. Dock är Liege nu helt avskuret och inringat så när som på en väg som leder in från sydväst..

I södra Ardennerna är det mest skärmystlingar. Tyskt infanteri jagar fram som flankskydd medans 1:a, 2:a, 6:e och 10 Pz Div samt 29:e Motoriserade divisionen stormar västerut. 6:e Pz Div når ända fram till Sedan men något försök till att korsa Meuse körs inte.

Inför nästa runda var jag tveksam på om jag ville gå först eller inte. Fördelen med att gå först är givetvis att jag hinner få fram mer infanteri och ytterligare säkra upp flankerna. Men samtidigt så kändes det som att en dubbelrunda mellan 12:e och 14:e vore ännu bättre när jag fått fram mer trupp. Dock behövde jag inte fundera på hur jag ville göra eftersom de allierade vann initiativet och valde att gå först.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

12 Maj 1940, Allied turn

Farhågorna för massiva motanfall besannades inte. Bristen på supply samt HQ support vid fronten omkullkastar alla sådana planer för fransmannen. 2 motanfall genomförs dock. Det första sker vid Rotterdam där en holländsk division och 2 cykelskyttebataljoner understödda av hästdraget artilleri anfaller den södra delen av staden för att återta den. Utan flygskydd blir man dock först attackerad av Stuka och sedan misslyckas anfallet och en cykelskyttebataljon går förlorad i kampen. De tyska försvararna tvingas också ta en förlust för att inte tvingas ut ur staden. Ett hårt pris att förlora en AR5 non-replaceable mot en AR2 Bn.

Det andra motanfallet sker vid Leuven. BEF, bestående av 2 st INF divisioner anfaller över Dijle trots att de tagit stryk av tyskt bombflyg. Även här misslyckas anfallet men 3:e Pz Div som håller staden förlorar en bataljon i striderna. BEF drar sig sargade tillbaka över Dijle.

I övrigt sker mest trupp förflyttningar.

Holländarna drar sig så gott de kan tillbaka mot Utrecht och går i försvarsställning utmed de vattendrag och fort som finns. Det känns som de allierade här redan gett upp Holland men försöker fördröja dess kapitulation så länge som möjligt.

Belgarna överger försvaret utmed Albertkanalen eftersom det redan är forcerat av tysken. Liege bibehålls medans övriga förband drar sig tillbaka mot Antwerpen i norr och Namur i söder. Enbart vid viktiga broar öster om linjen Antwerpen-Dijle-Namur bibehålls förband för att kunna fördröja tysk framryckning. Försvaret av Ardennerna riskerar att haverera så där räddar man det som räddas kan.

Fransmannen kör i stort sett samma taktik. Ardennerna utrymms så gott det går förutom vissa väg korsningar. Försvarslinjen utmed Meuse vid Sedan besätts med ett stort antal förband för att hindra en övergång. 2 Franska pansar divisioner ligger i beredskap bakom för att kunna genomföra motanfall vid eventuellt genombrott. Norr om Ardennerna, strax väster om Namur samlas 4 stycken allierade divisioner. 50:e brittiska INF Div, 2:a och 3:e Franska Motoriserade samt 1:a franska pansardivisionen.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

>Ett hårt pris att förlora en AR5 non-replaceable mot en AR2 Bn.

Just Non-replaceable är väl marginellt, på den tid som frankrikekampanjen utspelar sig lär det väl inte bli så mycket replacements hursomhelst?

Ser för övrigt fram emot detta spel, trevligt få omgångar för hela kampanjen!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling">Ett hårt pris att förlora en AR5 non-replaceable mot en AR2 Bn.

Just Non-replaceable är väl marginellt, på den tid som frankrikekampanjen utspelar sig lär det väl inte bli så mycket replacements hursomhelst?

Sant. Men det innebär att det är bråttom att undsätta fallskärmsjägarna. De tåler inte hur mycket stryk som helst.
GMY Peter

sfclinken

12 Maj 1940, Axis turn

Tysk runda inleds återigen med att svepa bort allierat aktivt flyg. Återigen tar mitt jakt förluster men det finns att ta av. Jag har dessutom råd att spara ett antal Bf109:or som kan agera i eventuellt komande reaction. Min plan denna rundan var att börja bomba hamnar vid kusten men jag insåg ganska snabbt att det bara var att glömma. I stort sett allt tillgängligt bombflyg gick åt till att understödja övergången av Meuse vid Sedan samt anfallet mot Holland/Belgien. Hamnarna får vi ta senare.

I Holland intar fallskärmsjägare en andra flygbas vid Haag där det sedan omedelbart landar fler enheter ur 22. LL. Flygbasen vid Rotterdam är full med HE 111 som inte kunnat flyga därifrån eftersom all supply gått åt till försvar och supply phase. Men denna gången kan vi få in mer supply då Ju 52:or kan luftlandsätta större mängder när alla fallskärmsjägare är på marken. Vid Utrecht slår sig SS-V in i staden och strax därefter rullar 9:e Pz genom staden västerut. 2 INF Reg ur 9:e intar östra Haag som försvarades av en Irländsk bataljon. Resten av 9:e rullar in i Haarlem och ockuperar Amsterdams flygplats. Det holländska försvaret har kollapsat och nu kan man bara hoppas på att de inom kort ska kapitulera. Ju förr desto bättre. Haag, Amsterdam och Rotterdam är avskurna landvägen samt att jag har Pz och Art intill dessa städer. Det höjer chansen för kapitulation. Dock är det inget som sker förän i slutet av nästa allied turn.
Trace supply är än sålänge obefintlig väster om Utrecht men med de Holländska flygbaserna intagna så klarar Ju52:orna av att försörja de förband som finns där tills INF Div lyckats röja upp en väg.

I centern, öster om Bryssel sker i stort sett inget alls. Ett par belgiska förband som jagat västerut nedkämpas. INF Regiment ur 4:e Pz ersätter bevakningen av Leuven och 3:e Pz drars tillfälligt tillbaka för att reorganiseras. Eftersom i stort sett alla lastbilar och all supply nu koncentrerats till anfallet mot Holland och i Ardennerna så avstannar tillfälligt aktiviteten här. Dock genomförs ett par anfall mot några fort runt Liege för att öppna järnvägsförbindelser där.

Tyskt bombflyg sätts in mot de brittiska INF Div vid Leuven samt att gapet mellan Namur och floden Dijle där ett antal franska divisoner dragits samman blir mål för "trainbusting" (?)

I söder gick det inte lika bra som i Holland. Dels missar Luftwaffe nästan alla bombanfall mot franska förband utmed Meuse och sedan misslyckas det tyska huvudanfallet över Meuse vid Sedan. En fransk INF Div lyckas stoppa 2 tyska divisioner och de förband som stod redo att rulla igenom fick hastigt ges nya order. Ett anfall längre norrut lyckades dock och delar ur 1:a och 10:e Pz Div kunde rulla över floden. Vid Sedan lyckas ett andra anfall i exploitation phase och 2 INF Reg ur 10:e Pz Div kan ockupera den västra stranden av Meuse intill Sedan.

Planen i söder var att lyckas med första anfallet och sedan låta mina Pz Div rulla in och slå hårt mot fransmannens förband där. Jag hade ett stort förråd med supply redo att nyttjas för ett flertal overruns. Men läget ändrades och terrängen vid den norra övergången var inte gynnsam för pansarstrider. Hade jag lyckats komma igenom vid Sedan hade jag inte behövt en dubbelrunda. Dock var jag tvungen at tta initiativet inför 14:e Maj för att inte fransmannen skulle kunna kasta mig tillbaka över Meuse. Initiativet blev lika men tysken vinner på oavgjort så jag valde köra först.
GMY Peter

sfclinken

14:e Maj 1940, Axis Turn

I Holland säkrar de tyska styrkorna sina positioner. Haag ockuperas helt sånär som på den norra delen av staden. Supply flygs in till Amsterdams flygplats för att försörja 9:e Pz Div som i övrigt inte gör något. Genombrottet vid Utrecht kan säkras upp med infanteri och ett HQ grupperas som nu kan understödja fallskärmsjägarna vid Rotterdam och Haag. Det är härmed en tidsfråga innan Holland kapitulerar och därmed känns den norra fronten ganska säker.

I Belgien sker inte heller denna gången mycket. Ett antal (10-12st) INF Divisioner framrycker för att ansluta sig till 3:e och 4:e Pz Divisionen som är i stort behov av infanterisupport.

I söder, dit all kraft koncentrerats händer det desto mer. Det Luftwaffe misslyckades med förra rundan tar man igen denna rundan. Hela den franska försvarslinjen desorganiseras och i slutet av rundan har 2 motoriserade divisioner och 5 pansardivisioner gått över Meuse. Ett flertal "overruns" och övriga strider har genomförts med understöd av 8 Stukas, 10 He111 och 4 Ju 88. De franska stridsvagnsförband som låg grupperade bakom är antingen förintade eller svårt decimerade. De västligaste tyska förbanden var tvugna att försörjas från luften eftersom det inte finns någon försörjningsled fram till dom ännu. För att få ett "OCS perpektiv" på det så användes 16 SP under bara denna turn...

GMY Peter

jonjac

Väldigt kul läsning!

Skulle du kunna skicka upp en bild på hela brädet så man får en mer övergripande blick över hur fronten ser ut?

Hur många plan ingår i en bricka Stukas/He111/Ju88 etc?

sfclinken

Här är en länk till en större bild över hela kartan.

http://a.imageshack.us/img841/4356/ocst ... egendm.jpg

En flygplanscounter är enligt reglerna 20-45 flygplan.
GMY Peter

sfclinken

14:e Maj 1940, Allied Turn

Holländska förband vägrar inse att hoppet är förlorat. Våldsamma motanfall vid Haag samt Amsterdam ger tyskarna de svåraste förlusterna hittills i den holländska kampanjen. 1 SS-V Art regemente, 1 Pz Bn och 1 Art regemente ur 9:e Pz Div. 9:e Pz Div har 50% förluster...

Dock kapitulerar Holland i slutet av rundan.

I Belgien går BEF till motanfall och tvingar ut 4:e Pz Div ur Leuven. I övrigt enbart trupp förflyttningar.

I söder händer det mer. Franskt bombflyg visar sig över Sedan och anfaller brohuvudet samtidigt som ett stort antal franska INF Div har gått i ställning för motanfall. Bombningarna får ingen effekt men det får däremot Luftwaffes motanfall som slår hårt mot det franska fotfolket. Detta är trots det inget som hindrar fransmännen från att anfalla och efter en kraftfull artilleribeskjutning framrycker de mot Sedan och brohuvudet. Tysken håller samtliga ställningar utom strax syd öst om Sedan där 10:e Franska INF Div tar terräng. Förluster på båda sidor. Kaoset är totalt.

Ingen av oss har spelat kampanjen innan. Vi har bara spelat de tre inledande scenarion (North, Center, South) och de slutar den 16:e Maj. Det ska bli intressant och fullfölja detta hela vägen.
GMY Peter

sfclinken

16:e Maj, Allied Turn

De allierade vinner initiativet och väljer att gå först. Jag har inte ett enda plan som kan lyfta vilket var en klar miss men det fanns så mycket mål i terrängen...

I norr drar sig Belgare tätare in kring Antwerpen, Holland lämnas helt av fransmännen och försvars linjen strax öster om Antwerpen förstärks ytterligare med fortifikationsverk. Leuven överges och BEF återgår till positionerna bakom Dijle. Lastbilar kör skytteltrafik med förnödenheter till Charleroi och Namur som just nu verkar vara en samlingplats för en uppsjö av förband.

I de västra, bakre delarna av Frankrike börjar de allierade gruppera förband vid järnvägskorsningar och vägskäl.

I söder fortsätter fransmännen kasta in trupp mot brohuvudet och den tyska 29:e Motoriserade Divisionen tar svåra förluster men håller emot. På östra strandkanten havererar ett franskt anfall kapitalt när de överraskas av försvararnas häftiga motstånd.

Som tur var fanns inga förband redo att genomföra nya anfall i exploitation phase. Just nu är det tyska försvaret av den västra strandvallen av Meuse reducerat till ett skytteregemente ur 29:e Motoriserade Divisionen.

Anledningen till varför inget uppföljande anfall kom är hittills oklart. Dels vet jag att min motståndare sällan nyttjar detta anfallssätt. Det kan också bero på brist på reservemarkers eftersom det finns ett större antal av dem utplacerade längre norrut os BEF och runt Bryssel. Dessutom är terrängen där anfallet sker minst sagt svårtillgänglig. Med en movement mellan 1 och 3 i combat mode för en INF Div så är det svårt att gå i reserve mode i oländig terräng.
GMY Peter

MB

Tack för en trevlig läsning. Det ska bli intressant att se slutresultatet av Blitzkrieg Legend när det släpps.

Andreas Lundin

De franska divisionerna med en färgrand i högerkanten. Är det kolonialförband?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"De franska divisionerna med en färgrand i högerkanten. Är det kolonialförband?

Precis.

Grå: African
Lila: Colonial
Brun: North African
Vinröd: Morocan

(Be mig inte förklara skillnaden på African och North African...)
GMY Peter

jonjac

Citat från: "MB"Tack för en trevlig läsning. Det ska bli intressant att se slutresultatet av Blitzkrieg Legend när det släpps.
På tal om det. Har dina (sfclinken) speltester påvisat några brister i spelet som bör/har/ska åtgärdas?

sfclinken

Citat från: "jonjac"På tal om det. Har dina (sfclinken) speltester påvisat några brister i spelet som bör/har/ska åtgärdas?

Denna tråden http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=2486  behandlar mer av själva spelet, tänkte försöka hålla denna tråden till AAR och kommentarer. Även om det är svårt... Jag ska kommentera mer där själv vid tillfälle.
GMY Peter