Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Coral sea Solitaire (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 1 september 2010 kl. 22:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Coral Sea Solitaire är ett spel med självförklarande namn från tidningen World at War. Spelet var illa drabbat av errata, tabeller saknades och massa brickor var fel. De feltryckta brickorna har faktiskt ingen praktisk effekt, och nya brickor (med delvis nya fel) och tabeller på nytt ark kom med numret efter.

Nej, erratan är inte problemet med det här spelet. Ett hangarfartygsslag vill man ju ska vara en katt och råtta-lek med många okända faktorer. Solitärspel kan låna sig väl till detta, till exempel Carrier, som ska vara en klassiker. Men här vet man var alla japanska styrkor är och vad de har för mål. Det finns marginell variation i vad styrkorna har för innehåll. Det är bara att åka till målet och panga på, och hoppas att japanerna pangar sämre.

För att ta sig dit är det dock en del processande. Väldigt mycket processande, som inte blir bättre av att reglerna är rätt skelettartade, och ofta bara säger "kolla tabellerna hur man gör". Det blir väldigt mycket flippande i regler, tilldelande av command points, letande bland tabeller på en omgång som består att man flyttar sin eskader två steg på kartan. Det hela är faktiskt så frustrerande att jag tappat intresset innan jag tagit mig till den första striden.

Det finns som sagt inget intressant beslutsfattande i själva operationen. I teorin skulle systemet för command points kunna vara intressant beslutsfattande, i praktiken tycker jag bara att det blir att jag måste tänka igenom allt jag ska göra de närmaste två omgångarna i detalj innan jag gör det. Det blir liksom planera på fel sätt.

Kanske har jag bara varit för trött. Kanske blir spelet roligt när man väl kommer i strid. Jag vet inte. Besvikelsen över mängden administration i förhållande till vettiga spelbeslut så här långt (för att inte tala om allt man får leta ihjäl sig efter i reglerna) gör att jag inte kan förmå mig att spela vidare. Och när ett solitärspel inte kan engagera har man ingen entusiastisk motspelare eller socialt umgänge att ta till hjälp. Jag gör ju det här för att ha kul, så spelet får åka tillbaka i påsen.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Elias första negativa recension! :o

Elias Nordling

Jag vill minnas att jag har delat ut en del tvåor i betyg här på krigsspel.se.

silversixx

Citat från: "Elias Nordling"Jag vill minnas att jag har delat ut en del tvåor i betyg här på krigsspel.se.
Fast tvåorna kan tänkas vara spelbara för nån som verkligen, verkligen är intresserad av situationen i fråga :)
"Åka tillbaka i påsen" låter lite värre ;)

Elias Nordling

Det här är också spelbart, det är bara att jag inte finner något nöje i det så här långt.