Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR The Blitzkrieg Legend

Startat av sfclinken, 27 augusti 2010 kl. 12:45:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

16:e Maj, Axis Turn

De förband som deltog i kampanjen mot Holland riktar nu in sig på Belgien. Rosendal, på gränsen mellan Holland och Belgien som ockuperats av en fransk cykelskyttebataljon faller för en offensiv av SS-V. Tyska He 111 bombar den belgiska försvarslinjen öster om Antwerpen för att försvåra eventuella motanfall. I övrigt händer inte mycket i detta området

Längre söderut händer det mer. Tyska infanteridivisioner anländer nu till brohuvudet vid Sedan och kan avlösa de mer mobila motoriserade förbanden som hittills försvarat området. Läget för ett motanfall känns som ypperligt men ändock meningslöst. Istället intar 6:e Pz Div Charleville-Meziers och säkrar ännu en bro över Meuse. 1:a, 2:a, 8:e och 10:e Pz Div samt 13:e motoriserade divisionen framrycker istället snabbt västerut. Vid området strax öster om Bohain-Cambrai står 2 stycken franska stridsvagnsdivisioner grupperade. Antagligen i väntan på order att gå norr alternativt söder om Ardennerna, beroende på händelseutvecklingen. Tyvärr för fransmännen innebar det istället att den ena divisionen först bombades kraftfullt av Luftwaffe och sedan i stort sett utraderades av ett anfall av 10:e Pz Div. Den andra divisonen (1 ARM) bombas också av Luftwaffe men i brist på bränsle och ammunition så lämnas förbandet därhän tillsvidare.

Lite längre norrut har 3:e, 4:e, 5:e och 7:e Pz Div stått i det närmsta overksamma sedan inledningen av kampanjens första dygn. Nu har däremot infanteridivisionerna hunnit ikapp tätförbanden. Liege är avskärmat och eftersom Sedan området inte kräver lika mycket ammunition och bränsle längre så kan de nya förnödenheterna dirigeras till detta området. Som sagts tidigare har de allierade upprättat en försvarslinje utmed Dijle från Leuven (exklusive) söderut ned till Namur. Bakom linjen står 2:a och 3:e franska motoriserade divisionen som någon sorts brandkårsstyrka. Söder om Namur ligger Ardennerna som nu nästan utrymts sånär som på den nordvästligaste delen som skyddar högra flanken av Leuven-Namur linjen.

Bron vid Dinant försvaras av (överlevande) delar av franska 4:e CAV. Här anfaller 4 stycken tyska INF Div tillsammans med en pionjärbataljon. Bron och staden tas och strax efter rullar 5:e och 7:e Pz Div över Meuse samt 3 stycken INF Div. Namur avskärmas och mellan Namur och Charleroi går divisionerna över floden Sambre i ryggen på försvarslinjen Leuven-Namur. Samtidigt nedkämpar 3:e och 4:e Pz Div en marockansk INF Div norr om Namur och sluter upp med de förband som gick över Sambre söderifrån. Inga ytterligare anfall genomförs men däremot slår Luftwaffe till mot i stortsett alla större fientliga truppformationer i syfte att desorganisera dom.

Anfallet vid Namur var lite av ett vågspel. Främst var syftet att binda/störa de allierades förmåga att förflytta sig västerut och hindra min framryckning vid Cambrai. Luftwaffe påbörjar bombningen av kusthamnarna och de allierade verkar nu inse vad effekten kan bli om tysken når Abbeville och samtidigt lyckas stänga hamnen i Antwerpen. Förlorar jag initiativet och fransmannen väljer att gå till motanfall så kommer det bli en 50-50 kamp runt Namur men då ligger vägen till kusten öppen för de sydvästliga styrkorna. Väljer han backa så kommer han inte långt tack vare Luftwaffe...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

18:e Maj 1940,

Jag vinner initiativet och valde att gå först. Namur innesluts av ett stort antal INF Div. Totalt kaos utbryter mellan Namur och Charleroi när tyska stridsvagnsbataljoner körs kors och tvärs på öppet fält och rullar över diverse förband. En större bränsledepå erövras vilket möjliggör fler strider. Luftwaffe understödjer och när striderna ebbar ut så är den franska försvarslinjen i det närmsta upplöst och överlevande enheter i full reträtt bakåt. Tyska 10:e Pz Div framrycker ända till Lille och Bethune och hotar nu skära av Antwerpen och Bryssel från järnvägsförbindelse till Paris vilket inte bara innebär möjlig Belgisk kapitulation utan även att innesluta en stor del av både BEF och den Franska armén. 10:e Pz måste försörjas från luften via erövrade flygbaser som lämnats obevakade. Luftwaffe fortsätter bomba kusthamnarna och eftersom de nu också har ockuperat Schelde och därmed stör båttrafiken till Antwerpen så ser försörjningsläget riktigt illa ut i norr för de allierade.

Både BEF och den franska armén tar det (enligt Belgarna) opopulära beslutet att helt överge Bryssel och Antwerpen och lämna Belgarna i sticket. De genomför en brådstörtad reträtt mot kusten västerut mot Calais. Liege och Namur uthärdar sin belägring medans de sista Belgiska förbanden i Ardennerna upplöses i brist på förnödenheter. Söder om Ardennerna drar sig fransmännen tillbaka och går i försvarsställningar, antagligen i syfte att hindra eventuella tyska motanfall som kan hota Verdun och Metz.

Det kan tyckas som att fransmannen åker på stryk hela tiden. Och det gör han också. Mycket dessutom. MEN, de flesta av mina pansardivisioner är illa åtgångna. 1:a, 3:e och 9:e Pz Div har 50% förluster. Det som de allierade misslyckts med hittills är att skapa förutsättningar för ett större motanfall. Så fort det samlats förband och supply för ett sådant har tyskarna slagit till snabbare och tvingat dem till försvar. De franska stridsvagnsförbanden är allt annat än snabba så det gäller att gruppera dom genomtänkt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

20:e Maj, 1940

En förhållandevis lugn runda där de allierade bland annat fortsätter sin reträtt ut ur Belgien. En ny försvarslinje har upprättats utmed kanaler och vattendrag för att hindra tysken från att nå kusten. Vägarna till Paris är också välbevakade och man har lyckats skrapa ihop ett stort antal nya förband som ny ligger grupperade mellan Compiegne och St Quentin. De flesta är dock INF Div, som skickats med tåg från området runt Verdun-Metz. Dessutom bevakas viktiga knutpunkter bakom frontlinjerna nu av diverse (mest) franska arméförband. Garnisionerna i Namur och Liege kapitulerar i brist på förnödenheter och båda städerna faller i slutet av rundan i tyskarnas händer.

Det allierade flyget är kraftigt decimerat och saknar i stort sett bombförmåga. Det fåtal jaktplan som fortfarande flyger försöker skydda Paris samt hamnarna utmed kanalen så gott de kan.

Tyskarna som fick gå sist i rundan sätter återigen in massiva bombningar av hamnar. Zeebrugge, Oostende, Nieuwport och Amsterdam har alla bombats så hårt de sista rundorna att de nu inte längre duger till annat än att lasta av mindre mängder förnödenheter i. Dvs alla under 1 SP i kapacitet. Dunkerque, Calais och Bologne är än sålänge fortfarande i hyfsat skick. I övrigt handlar denna omgången mest om reorganisation. Samtliga INF Div framrycker så gott de kan västerut medans Pz/Mot Div omgrupperar och samlar sig. De enda anfall som genomförs är mot forten i Namur och Liege. Dessutom byggs nya förråd upp inför nästa storoffensiv.

Det viktigaste målet nu är att skära av landförbindelsen från Paris till kusten/Belgien. Kan vi göra det OCH slå ut hamnarna kommer jag kunna tvinga BEF och övriga förband till att utrymma.

Nya bilder inför 22:a Maj är på gång.
GMY Peter

sfclinken

22:e Maj, 1940 Axis Turn

Allierade vinner initiativ och låter tysken köra först. 2:a Motoriserade Divisionen anfaller Arras och intar staden. En brittisk INF Div försvarar sig väl och det enda som återstår av 2:a Mot när staden väl faller är ett skytteregemente. Men med Arras öppnas också vägen till Abbeville dit 13:e Motoriserade och 8:e Pz framrycker för att ta staden och skära av järnvägsförbindelserna norrut. Anfallet misslyckas, de försvarande franska förbanden håller staden men förbindelserna norrut är trots det avskurna. I kombination med nya massiva bombanfall mot de tre sista större hamnstäderna Boulogne, Calais och Dunkerque innebär det nu att de allierade kommer ha ytterst svårt att få in förnödenheter till trupperna i Belgien och norra Frankrike.

3:e Pz Div anfaller och slår en brittisk INF Div vid Oudenaard, återigen med tunga egna förluster. 5:e och 7:e Pz Div går i ställning bakom för att möjligen kunna reagera  senare mot oväntade allierade manövrar. Längre österut fortsätter infanteriet sin framryckning.

Söderut vid Cambrai genomför SS-T (Totenkopf) ett anfall för att ta staden. Divisionen är den enda motoriserade som hittills inte har varit i strid och anfallet blir dessutom därefter. Misslyckat.

Ytterligare söderut har brohuvudet vid Sedan i stort sett tappat betydelse då förnödenheter nu kommer via järnvägarna norr Ardennerna. Ett antal  INF Div frigörs därmed och jag kan utmana de franska trupperna vid Laon-Ham-St Quentin. 1:a, 2:a och 6:e Pz Div är grupperade i närheten för att kunna hantera allierade motanfall.

9:e Pz Div, SS-V Mot Div samt 20:e Mot Div som alla deltagit i striderna om Holland och vars uppgifter tagits över av diverse infanteri divisioner omgrupperas söderut mot området runt Valenciennes-Cambrai.
GMY Peter

sfclinken

22:e Maj, 1940 Allied Turn

Med järnvägarna avskurna från Paris riskerar Belgien att tvingas kapitulera (man slår 1d6 och modifierar slaget utefter VP och lite annat. 5 eller 6 innebär kapitulation) och det finns inte mycket som de allierade kan göra åt det. Dock vägrar de ge sig och trots att belgarna inte utgör något direkt offensivt hot så är dom minst sagt i vägen för tyskt fotfolk.

Kusthamnarna är är i stort sett förstörda men både franska och brittiska ingenjörer lyckas tillfälligt laga både Calais och Boulogne för att de allierade ska slippa nyttja "on map supply" för att inte svälta. Dock anfaller Luftwaffe hamnarna igen under reactionphase och de blir åter igen obrukbara.

I norr drar sig de allierade längre in mot kusten men vid Cambrai går man plötsligt till anfall. Delar av 1:a, 2:a och 3:e pansardivisionen anfaller SS-Totenkopf som tar förluster och tvingas till reträtt. Till och med franskt bombflyg understödjer operationen efter att brittiska Hurricanes säkrat luftrummet.

De tyska reserverna är precis utanför räckvidd för att kunna påverka striden och den nyanlända SS Divisionen har redan efter sitt första ingripande förlorat halva sin styrka.

GMY Peter

sfclinken

24:e Maj, 1940 Allied Turn

Läget längs kusten är minst sagt illa för de allierade eftersom de nu saknar "trace supply". För att lösa situationen tvingas de påbörja evakuering av trupp. Detta innebär att de allierade får 3 stycken hamnar (2 SP) som de placerar ut vid kusten som kan nyttjas för trace och att skeppa ut trupp. Dessa skyddas i sin tur av 4 stycken Spitfires. Omedelbart efter placeringen av hamnarna börjar allierad trupp skeppas ut. BEF skyddar fransmännens tillbakadragning, vilket jag tyckte var en lite märklig manöver eftersom jag nu möjligen kan få en chans att hinna slå ut BEF innan de hinner evakuera. BEF räknas som utslagen om de har mindre än 36 steps kvar på kartan och tysken får då +2 VP istället för +1 VP om de tvingar de allierade till evakuering. Fransk trupp som hinner evakuera räknas som att de lyckats med en Breakout och dyker därmed upp på annan plats efter 1d6 turns. BEF försvinner helt.

Evacuation ports anfalls i reaction men de nya Spitfireplanen lyckas inte bara skjuta bort eskorten från samtliga 3 bombanfall utan även skada och sända hem Luftwaffe innan de hinner släppa sin last.

Belgarna har dock inte möjlighet att dra trace från de nya "hamnarna" (Evacuation ports) och måste därmed tugga i sig 5 SP för att inte svälta ut. Och med tanke på den belgiska arméns genomsnittliga AR skulle det innebära mer eller mindre omedelbar förintelse att slå för attrition.

Vid Cambrai fortsätter den franska offensiven. Douai attackeras av en fransk INF Div förstärkt med ett regemente. Visserligen försvaras staden endast av ett tyskt HQ, ett Art Reg och en Pionjär bataljon. Men det visar sig fullt tillräckligt och de attackerande fransmännen tvings dra sig tillbaka med svåra förluster. SS-T attackeras återigen av franska stridsvagnsförband med förluster på båda sidor och det enda som nu finns kvar av SS divisionen är ett skytteregemente. Tyska förband i närheten hade möjlighet att rycka fram och understödja försvaret men istället rullade 2:a och 6:e Pz Div mot sydväst för att ha ett bra utgångsläge för motanfall inför tyskens runda. Likadant gör 5:e och 7:e Pz Div som förföljer fiendens reträtt norrut. SS-T får helt enkelt klara sig själva.

GMY Peter

sfclinken

Tänkte snabbt förklara Victory Conditions.

Tysken får VP för följande :

Dutch surrender: 1VP
Belgian surrender: 1 VP
BEF evacuation: 1 VP
BEF destruction: 2 VP
All map A ports isolated: 1 VP
All map A ports captured: 2 VP
Capture all hexes of Paris: 3 VP
Capture Verdun: 1 VP
Capture Metz: 1 VP

0-2 VP = Major Allied Victory
3-4 VP = Minor Allied Victory
5 VP = Draw
6-7 VP = Minor German Victory
8-10 VP = Major German Victory

Just nu känns det som att det går att nå 5 VP. Klarar jag av att anfalla aggressivt och ge BEF stora förluster skulle jag kunna nå 6 VP. Paris ser jag som omöjligt just nu. Även om jag kan nå fram kommer jag aldrig hinna slå mig in i staden, den kryllar av förband. Verdun och Metz är en möjlighet...
GMY Peter

Fredrik H

Det är intressant att se segervillkoren. Dessa tycks utgå ifrån att tyskarna sopar banan med de allierade, något knappast någon av kontrahenterna räknade med innan kampanjen började. Att få Holland och Belgien att ge sig, jaga ut BEF och ta Paris är en minor Victory. Jag tror att Adolf skulle varit nöjd. Det gör ju att de allierade kan vinna genom att hålla ut och spelet blir därför kanske intressantare för sådana som spelar för att "vinna". Jag spelade precis Ardennes 44, där tysken bara kan vinna genom ett strategiskt genombrott, dvs genom att klara av Adolfs fantasimål. Det är ett väldigt annorlunda upplägg. Jag vet inte vad jag föredrar, men i princip är jag emot spel som styrs för mycket av VC. Man ska fatta vem som vann utan alltför utförligt räknande.

En mycket trevlig AAR för övrigt.     :up:  :up:  :up:

sfclinken

Jag gillar när man jämförs med det historiska resultatet och har det som måttstock om man gjorde bra eller dåligt ifrån sig. Och att hålla ut och fördröja den tyska offensiven är ju de allierades uppgift. Det är knappast så att de kan gå till motanfall och inta Berlin.

Sen är det väl en smaksak om man gillar att få reda på om man vann lite eller mycket. En fördel är väl att man kan jämföra resultat mellan olika spelpartier och gillar man inte det kan man ju ganska enkelt ändra till seger/icke seger om resultatet är allt annat än 5.

Egentligen är segervillkoren i A44 bra mycket bökigare att hålla reda på och styr dina handlingar minst lika mycket som i TBL. Som tysk kan du förinta allt på kartan och köra ut med hela armén västerut men om du glömt rulla igenom dina 20 Victory Hexes på östra kartan och bara tagit 19 för du räknade fel så e du iallafall körd.

Nu blev det väldigt off topic...Strunt samma.  Victory Conditions eller inte. Det upplevs inte som de styr. Det känns ganska självklart att du måste få Belgien och Holland till snabb kapitulation för att frigöra trupp för vidare framryckning. Däremot känns det inte lika självklart att isolera kusthamnarna. Man kan absolut testa att slå mot Paris och samtidigt försöka ta Verdun och Metz. En ganska intressant och utmanande uppgift. Dock en tuff sådan.
GMY Peter

sfclinken

24:e Maj, 1940 Axis turn

Den allra sydöstligaste delen kartan har varit ett lungt frontavsnitt ända sedan inledningen av kampanjen. Men i ett försök till att tvinga de franska styrkorna att dirigera om både trupp och supply från centern genomför jag ett anfall söderut mot Thionville med hopp om att kanske kunna nå Metz. 9 infanteri divisioner av lägre kvalité stångar sig blodiga mot Maginot linjen men lyckas strax norr om Thionville att slå hål i försvaret. Öster om Thionville kastas mitt anfall tillbaka med 50% förluster. Redan nu tror jag mig kunna lägga mina planer på hyllan. Jag brände 9 SP på 3 anfall och intog 2 hex. Den ammunition som nyttjades vid anfallet var gamla kvarglömda rester från kampanjens start och det är ytterst tveksamt att jag kommer ha råd att fördela mer till denna flanken.

Strax söder om Sedan inleds nya offensiva planer och anfall. Skytteregemetet Grossdeutschland och pansarspaningsbataljonen Lehr skickas rakt söderut och skär av den sista järnvägsförbindelsen mellan Paris och området runt Verdun/Metz. SS-V, 9:e Pz Div och skytteregemetet Leibstandarte anfaller och slår en fransk INF Div i Vouziers. Visserligen har jag inget hopp om att kunna ta Paris men manövern hindrar att ytterligare förstärkningar skickas från Verdun/Metz mot väster.

I centern där fransmännen anföll SS-T når ett antal tyska INF Div fram och kan säkra området så att överlevande delar (1 regemente) av SS-T kan dras ur striderna. 2:a Pz Div, 6:e Pz Div och 20:e Motoriserade genomför anfall söder om Cambrai för att skära av staden men ett misslyckat anfall mot St Quentin innebär att förnödenheter fortfarande kan komma igenom till de trupper som finns i området.

Vid kanalkusten påbörjas den tyska storoffensiven för att kasta ut de allierade för gott. 3:e Pz Div intar Zeebrugge. 5:e, 7:e och 10:e Pz Div anfaller norrut mot Dunkerque, Oostende och Veurne men terrängen gynnar inte anfallaren och framryckningen går långsamt. 4 RTR och Royal Dragoons genomför en lysande fördröjningsstrid vid Diksmuide och tvingar 5:e Pz Div att avbryta sitt anfall och falla tillbaka. Längre västerut vid Calais och Boulogne går anfallen bättre. 8:e Pz Div och 13:e Mot anfaller och tar Calais. Delar av 8:e Pz Div och 4:e Pz Div anfaller Boulogne men försvararna biter ifrån och håller staden. Tyvärr nyttjades Luftwaffe uteslutande till att ge luftunderstöd till marktrupperna vilket innebar att de allierades evakueringshamnar inte kunde bombas.

GMY Peter

sfclinken

26:e Maj, 1940

Belgien kapitulerar den 26:e Maj. I söder attackerar franska styrkor Grossdeutschland och Lehr och lyckas därmed öppna kommunikationerna mellan öst och väst igen. Franska förstärkningar grupperar norr om Metz och kullkastar alla planer på tyskt avancemang. I centern drar man sig tillbaka och bygger upp försvaret runt Paris. De första brittiska förbanden börjar evakueras och franska styrkor grupperas nu istället för försvar av kvarvarande hamnar.

Tysken fortsätter anfalla och Boulogne faller. De kvarvarande hamnarna bombas igen och nya anfall mot Dunkerque, Veurne och Oostende genomförs med nedslående resultat. Det behövs mer infanteri och de är på väg i ilmarsch från Belgien...

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Detta blev vår sista runda. Vi valde att genomföra en snabbkalkyl på slutresultatet och vi ska inom kort börja om igen visa (förhoppningsvis) av vår första kampanj.

Faktum är att mina tyskar inte kommer hinna slå ut tillräckligt många britter för att det ska räknas som att BEF är förstört. Dessutom kommer franska förband högst troligt kunna hålla hamnarna tills BEF evakuerat men de kommer inte kunna hålla dem efter att de har lämnat. Paris, Verdun och Metz är utom räckhåll, vilket innebär DRAW.

Anfallet mot Holland gick smidigt, Belgien höll ut längre än jag hade räknat med och jag borde ha skickat fler INF Div snabbare västerut för att understödja pansar divisionerna. Det tog dessutom alldeles för lång tid att få ordning på trupper och försörjningslinjer efter genombrottet vid Sedan. Det franska motanfallet var också ett kraftigt hot under en tid.

Nu ska vi sammanställa en kort rapport och framförallt skicka våra loggfiler till Mr Kisner och Co sen drar vi igång ett nytt parti. Jag upplevde framryckningen genom Ardennerna som alldeles för resurskrävande och jag måste se om det går att lösa på annat sätt. Dessutom måste fler INF Div snabbare västerut till Sedan för att säkra brohuvudet bättre.
GMY Peter

jonjac

Tack för en mycket intressant läsning. Mycket bra.

Ett tips kan vara att förtydliga din text ytterligare genom att rita in någon pil och lite markeringar på kartbitarna här och var.

sfclinken

Citat från: "jonjac"Ett tips kan vara att förtydliga din text ytterligare genom att rita in någon pil och lite markeringar på kartbitarna här och var.

Sant!

Lite pilar och förklarande text gör susen men jag skyller tidsbrist. Bara att spela detta partiet har tagit många sömnlösa nätter i anspråk så bildproduktionen fick ge vika denna gången tyvärr.
GMY Peter

Engelbrekt

Ett bra program för att snabbt skapa pilar och textrutor är Snagit. http://www.techsmith.com/. Jag använder det privat och på jobb, rekommenderas.

Hade gjort din fina AAR ännu bättre.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.