Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Steel Wolves (Compass Games)

Startat av jonjac, 8 oktober 2010 kl. 08:34:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Nu finns spelet för preorder. De ska tydligen försöka få ut det till jul.

Men $99 som preorder... rätt så saftigt.   :cry:

http://compassgames.com/show/product/steel_wolves

(Ja, BigPapaBear, det är fortfarande mycket pengar oavsett hur man räknar på det. ;) )

Elias Nordling

Men om du slår ut det på antalet timmar ändlös monotoni kommer det att bli ett väldigt lågt timpris!

Talar av min erfarenhet av Silent War, ett delvis fascinerande, delvis ospelbart spel. Och att ubåtskriget i Stilla Havet var betydligt mindre omfattande än i Atlanten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Ämnet/scenariot är ju otvivelaktigt fascinerande. Produktionsvärdet verkar också vara av hög klass. Elias omdöme gör mig dock lite försiktig då jag känner till hans goda erfarenhet med solitärspel.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Snowfox

Är inte "monotinidelen" inbyggd i själva ämnet och den borde väl "kännas" överkomlig om du brinner för den här typen av krigföring? Om du inte brinner för ett ämne kan du nog hitta monotona moment i de flesta spelssytem. Som matematiken i Clash of Arms flygspelserie, flytta supplybrickor i OSC, regelmängden i ASL osv osv.

Det jag skulle vilja höra lite om är på vilket sätt reglerna gör spelet ospelbart som Elias uttrycker det. Beror ospelbarheten på att det är för lite aktiviteter" per spelad timme jämfört med bokföringskraven eller är det någonting annat? Hur fungerar sökmekanismen, stridsmodellen etc? Hänger de ihop som delsystem?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Systemet för att utföra attacker i Silent War innefattar att dra ett dussintal brickor ur fyra olika koppar och se till att de kommer tillbaka i rätt koppar igen efteråt. För varenda ubåt. Varenda omgång. Det är en omgång per vecka.

Elias Nordling

fast egentligen är det väl inte specifikt det som är problemet, som det enkla faktum att du har en detaljerad subrutin för att söka efter mål för varenda ubåt varenda omgång. Det blir väldigt mycket väldigt monotont spel av det hur du än löser det praktiskt. Jag har ingenting i sig emot rutinen, som är rätt intressant och kul, och spelar du ett kortare scenario funkar det bra. Spelar du kampanjen känner du dig som du spelar ett datorspel, fast det är du som är datorn som måste utföra spelets beräkningar.

Mode

Skulle ett litet hjälpprogram kunna effektivisera det hela? Ungefär som att slå alla tärningar och presentera resultaten i Bismarck eller Tobruk?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Absolut! Vad jag har hört är Vassal-versionen av Silent War en helt annan upplevelse eftersom brickdragandet sköter sig själv.

Elias Nordling

Noterar från en "out of the wrapper" att man beroende på scenario kan behöva ha upp till 14 olika koppar att dra brickor ur...

Sedan ska man förstås lägga tillbaka brickorna i rätt koppar igen. En process som sedan ska upprepas dussintals gånger per spelomgång.

zilver

Men det ser väldigt snyggt ut...

Snowfox

>Absolut! Vad jag har hört är Vassal-versionen av Silent War en helt annan upplevelse eftersom brickdragandet sköter sig själv.

Det är så man ska spela det, den ergonomiska frågan ska inte underskattas och Vassal är ypperligt för spel som tar lång tid att spela. Förhoppningsvis kommer det en Vassalmodul till detta snart.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Men i så fall kan man fråga sig varför så många träd hade behövt dö, när spelet ändå är i princip ospelbart om man inte spelar det på dator. Konstruktören själv har kallat det ett datorspel på papper. Han kanske borde tänkt över det litet mer.

Min erfarenhet av Silent War var att skyfflandet av ubåtar egentligen var rätt monotont och beslutsfattigt. Man skickade samma ubåtar till samma zoner och fienden blev inte ett dugg klokare så det fanns ingen anledning att ändra sig från omgång till omgång.

Snowfox

Tja, enformigt, troligen, men med tanke på vad som ska simuleras så verkar designern vara på rätt spår. Det låter som en rätt ambitiös målsättning att "hotta" upp en ubåtskampanjssimulator. Själva basmaterialet har ju en grundstruktur som det inte går att förbise om man vill att det ska vara annat än ett spel.

Ser man sen till spelen så är det något som ska avnjutas i mindre doser, därför blir Vassalversionen den perfekta versionen _om_ man vill simulera de beslut som fattades inom ramen för "ubåtskampanjerna".

Ska vi använda "döda inte träden" argumentet så är det är många spel som inte borde komma i närheten av ett tryckeri.

Elias Nordling

Jag ifrågasätter inte spelets simulationsvärde, och jag tyckte att Silent War var fascinerande på sitt sätt. Men när man nu konstruerat ett spel som i praktiken är ett datorspel där spelaren får stå för den extremt repetitiva exekveringen av spelmekanismerna, hade man inte kunnat ta steget fullt ut och hittat en programmerare?

zilver

Steel Wolves är i likhet med Great War at Sea spel jag skulle kunna köpa för att salivera över enheterna, utan att ha en tanke på att spela med  dem. Det är ju faktiskt ingen som tvingas köpa dem.