Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Forlorn Hope (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 19 oktober 2010 kl. 12:21:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Man ska stjäla från de bästa! Forlorn hope är ett spel om strider mellan marinsoldater och horder av rymdmonster på en övergiven rymdstation. Likheterna i tema och spelmekanismer med Space Hulk är så stora att man närmast hajar till när man kommer till en skillnad (till exempel att en activation point låter dig gå hela förflyttningsvärdet, inte bara ett steg). Men här finns också inslag av Awful Green Things from Outer Space, i form av rymdisarna som har utvecklingsstegen ägg, hatchlings, drones och warriors/blasters.

Forlorn Hope har en del fördelar framför Space Hulk också. Till exempel att det får plats på soffbordet, att det ryms i en plastpåse, och att man slipper den groteska games Workshop-estetiken.

Det finns ett antal scenarion i påsen, varav två solitärscenarion. Här liggger det största potentiella problemet med spelet, för jag vann bägge relativt enkelt. Frågan är alltså hur välbalanserade scenariorna är.

Betyget blir så här långt en fyra, men om det visar sig att även tvåspelarscenariorna är obalanserade kan det bli en trea.


"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

#1
Vad betyder de gröna pilarna på soldaternas brickor? Tänkte först att det var facing, men isåfall står flera och stirrar in i väggen...

pelle

#2
Citat från: "jonjac"Vad betyder de gröna pilarna på soldaternas brickor? Tänkte först att det var facing, men isåfall står flera och stirrar in i väggen...

Det är facing.

Jag har bara spelat första solitär-scenariot. Jag var på väg att vinna men fick slut på tid, så jag fick packa ihop. Det verkade lite enkelt, ja.

Playthisthing hade (lite oväntat) en kort recension förra veckan:
http://playthisthing.com/forlorn-hope

Elias Nordling

#3
>Tänkte först att det var facing, men isåfall står flera och stirrar in i väggen...

Ja förlåt då!  :oops:

Det är facing, och de pekar åt fel håll, ja.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

lampros

#4
Citat från: "Elias Nordling"Forlorn Hope har en del fördelar framför Space Hulk också. Till exempel att det får plats på soffbordet, att det ryms i en plastpåse, och att man slipper den groteska games Workshop-estetiken.

Jag förstår vad du menar utom det sista. Vad är det groteska i just den estetiken?

Elias Nordling

#5
Hur kan man inte tycka att Warhammer2K-estetiken är grotesk??? Slå upp ordet grotesk i ett lexikon och det kommer att vara illustrerat antingen med en tavla av Hieronymus Bosch eller en Games Workshop-figur.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

lampros

#6
Jag spelar inga krigs- eller sf-spel just nu och har inte samma järnkoll som vissa. Men visst fattar jag vad grotesk är: nitty-gritty, inkrökt, mörkt och slabbigt. Och i övrig estetik är jag den främste motståndaren mot dylikt så om vi kan motarbeta groteskerierna får vi helt klart en bättre värld.