Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Inte det nej. 23 franska step losses mot sex vietnamesiska i VM:s omgång 1  :|
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Jag får i alla fall in två fallskärmsbataljoner omgång 1...

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Hmm... Jag hade helt missat noten om max åtta attacker eftersom Vassal inte har en gräns på brickor...

Kim, vad är motivet bakom detta?

Förbrukning av art-ammo samt nästan automatisk steploss med följande moralreducering är ju redan bromsande i att göra "onödiga" attacker...

/Mats

Elias Nordling

Max åtta attacker? Jag är rätt säker på att Kim öste på med mer än så flera gånger under vårt parti. Tycker inte den gränsen behövs heller?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Det finns 16 Assault-brickor, så vi har inte brutit mot några regler :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Bra  :D

Bävar inför att oddsen ska jämna ut sig efter denna omgång...

Det är långt kvar innan vi står bland övergivna förråd och högkvarter...

ErikLj

Tog VM Anne-Marie GT1?

Elias Nordling

Ja. Det räknas numera som ett standarddrag :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Jo, lite som en klassisk öppning i ett schackparti, eller som vissa öppningar i Path of Glory. Märkligt nog tog det ett tag innan man kom på att man kunde göra så.

23 steps mot 6 VM-steps! Ni roar er kungligt ser jag. Man kan i alla fall inte anklaga spelet för att upprepa sig från gång till gång.

Mats Eden

Japp, kul är det  :D Om man bara kunde ha några fler skyfflar till folket...

Kanger

Jag har just startat ett till Vassal-parti mot Bruce Geryk (han gör bra videos, spana in http://www.wargamespace.com/2015/01/26/hell-on-a-very-small-map/). Jag är VM igen. Jag satsar på att inte bara sno Anne-Marie i första GT, utan även H7. Den är ju försvarad av en ensam sketen Thai, hur svårt kan de va?

Sen för att stressa honom så har jag flyttat ner de återstående fyra battaljonerna i 316 ner mot de tre Eliane-högarna. Jag står tre rutor ifrån så att eventuell barrage inte blir lika effektivt. Eftersom Eliane-högarna är dåligt försvarade och fullt möjliga att tas i sitt nuvarande skick av 316, så antar jag att han inte kommer att kunna lägga all sin Valley move på att skicka trupper att slåss vid Béatrice, Gabrielle, Anne-Marie och H7.

Mats Eden

Japp H7 bör också kunna tas. Jag spelade lite safe och satt tredje bat från 316 på Gabrielle för att säkra avskärning.

Bra att sätta press, men också risk att han flyttar ut ett kompani i valley moven för att spana utanför Elaine.
Men det bör ju minska risken för kraftigt motanfall mot H7  :)

Kul att det finns så många sätt att angripa denna utmaning  :)

Kanger

Jo, en valley move kan placera två av battarna utanför Eliane inom två rutors range. Men han kan bara skicka max sex units, vilket betyder två starka stackar. Om han skickar en unit mot Eliane så innebär det ett färre + i någon annan attack. Vinst för mig skulle jag anse.

Elias Nordling

Läget just efter fransmännens anfall omgång 2. VM rusade mot H6 och H7 och tog H7 medan thailändarna höll ut i H6. Fransmännen organiserade ett massivt motanfall med intensiv artillerield. Men samtliga motanfall misslyckades. Enda trösten för fransmännen var det fina vädret som gjorde att stora mängder förråd anlände.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Oförändrat läge vid slutet av omgång tre. VM gör stridsuppehåll, fransmännen försöker ta tillbaka andra halvan av H6 och misslyckas.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"