Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Kanger

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Natträderna har gett honom mer art, och jag har använt mindre artam än i förra partiet, så hans slagstyrka är tydligt starkare. Men jag har slagit två.ettor på vädret på fyra omgångar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Fransk omgång 5: Trevligt att inte vara på mottagande sidan av detta för en gångs skull...

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Hårda strider fortsätter kring D2. Den försvagade bataljonen blev helt nedgjord medan andra bataljonen kastade tillbaka sina angripare.
Efter att fransmännen dragit sig tillbaka till värnen återkom Viet Minh med förnyade anfall, nu med utvilade 312 divisionen.
Ett förödande artilleribombardemang lyckades delvis rensa värnen och stormningen inleddes.

Nu en spänd väntan på rapporter från 312:e...

Mats Eden

Jublande löpare kommer in och rapporterar om stor seger.
Andra rapporter om framsmygande fallskärmsjägare gör att värnen fylls på av ersättningsmannskap...

Mats Eden

#139
Kopierat från min postning på CSW:

Sit map ongoing game

Here is a situation map of the ongoing game between Elias and myself as of turn 6.

Front lines per turn and arrows showing assault areas per turn. The small boxes are digging per turn.

Stats are per end of turn six.

An intitial push by 308 div (supported by 174-316) managed to capture four strongpoint over four turn before running out of steam. A change of tactics by the French prompted a switch to attacking in the front of 312 div. 312 (again with strong support of 316 div) managed to clear D2 and D5 by turn six. Counterattacks on D5 are not ruled out, however.

Mats Eden

Reflektion av 2.0-reglerna efter en tredjedel av partiet:

Möjligheten att stjäla ammo känns bra. Varje ammo är kritisk för VM i hela partiet.
Lättare att få Shaken i centrum av attacken. Tror inte det påverkat ännu, men förväntar mig att det blir viktigt längre fram när det är ont om ammo samt att 5-moral FJ står i första linjens försvar.
Effekten för fransmannen får Elias kommentera, men kanske har han varit än försiktigare med Intense barrage (dubbel ammo).

Kanger

En sak som jag funderar på är möjligheten för VM att sno både Anne-Marie och H7 i inledningsattackerna. Man gjorde aldrig det historiskt och jag funderar på om detta är ett problem. Å andra sidan norpade VM faktiskt Anne-Marie i princip gratis efter några dagar (i princip inom tredagars-spannet av GT1), så denna inledningsmove innan Fransmännen får chans att förstärka strongpointen representerar väl kanske bra det som hände historiskt.

Sen dessutom, hade VM forslat dit ett regemente och anfallit Anne-Marie och H7 samtidigt som man rushade Béatrice och Gabrielle, så hade man antagligen tagit dem, ungefär som man kan i spelet. Alltså, bara för att man inte gjorde en sak historiskt betyder kanske bara att man missade en uppenbar möjlighet. Man bör därför inte förnekas detta i spelet.

Mats Eden

Om det visar sig att VM "alltid" vinner så kan ju detta ses som ett problem, vilket ju inte varit fallet ännu...

Jag delar filosofin att om det var görbart så borde spelet tillåta det.

Elias Nordling

Jag märker av att jag har mindre förråd som fransman, men att VM ligger före tidtabellen beror nog mer på flyt med tärningen, i synnerhet första omgången.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Det är vi helt överens om... (avseende före tidtabellen)

Men om jag har 3-5 ammo så är en extra stulen/hittad mycket i det direkta skeendet, medan fransmannens brinner mer på sikt, dvs mindre reserver när lastbilarna minskar.

Elias Nordling

Ja den extra ammon är nog det som gör mest skillnad i det tidiga skedet. Men jag jämför också med den mellanversion som Kim och jag spelade där VM fick en extra ammo på 1-2, så där är skillnaden inte lika stor. Sen har du slagit extra ammo 5 slag av 6 tror jag, men extra moral hjälper ju också för att hålla trycket uppe.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Vi upptäckte just tt det finns två "versioner" av version 2.0 av reglerna, med olika placering av Night Raids. Den senare har Night Raids i fransmännens supplyfas, medan den förra har den i VM:s supplyfas. Det finns en enkel anledning till att jag röstar för en återgång till den förra:

Det blir en mindre fram&tillbaka om man spelar PBEM om VM kan fatta beslut om att höja moral på en av sina divisioner i sin egen supply-fas i stället för fransmännens. Det gör rätt stor skillnad i speltempot.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Två versioner?? Jag var tvungen och dubbelkolla. Den som går att tanka ner på DBP-sidan på CSW är den rätta. VM-patrol (om det är den du menar) är regel 4.8-F

Den finns flera anledningar till att det ska vara 4.8-F: Dels är det VM som snor det som har ramlat ner efter franska airdrops, dels måste fransmännen har möjlighet att släppa och justera tracksen innan VM slår supply hit och drar ner tracks. Annars kan det ju vara tracks som är slut och då uppkommer attrition-dilemma, framförallt om VM hävdar attrition på varor som ännu inte har släppts ner osv.

Jag spelar ett Vassal-parti just nu också. Vi gör så att Fransmannen slår VM-patrol och justerar tracksen utifrån supply hit-resultatet. Blir det + på VM ammo också, så lyfter han upp den. Blir det morallyft, så kan VM fixa den justeringen lagom till defense-slagen (eller trenchgrävningen, ifall det inte händer något)

Kanger

I Vassal-partiet som jag håller på med så kontrollerar jag (VM), efter min taktiska move i GT2, Béatrice, Gabriell, Anne-Marie och H7. Just nu sker anfall mot E1, E4 och H6  :ultra:

Får se hur det går  8)

Mats Eden

Elias och jag kämpar på, här efter turn 8. (från SW)

Sit map ongoing game T8

VM gathered ammo during turn 7, but the French attacked H5 and retook it (hence the blue frontline there). During turn 8 VM attacked on both fronts, and succeeded to take Francoise - and hold against the following counter attack.

The loss of H5 caused a battalion to be stuck surrounded by the French, but it was a grim decision to send them in anyway to lock D3 in place when attacking D1. Unfortunately the attack on D1 failed...

The surrounded battalion survived, but is now reduced to a cadre, will they survive?

I also included my planning map of the attacks on turn 8 just for fun. Vassal/Powerpoint is a good tool. As you can see, D5 was still in my hand during planning...