Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Mats Eden

Elias provar en intressant taktik som fransman. Han ställer kompanier ute på fältet vilket bl a stör VMs inringningar samt ev tillbakadragande efter strid (ej i strongpoint). Särskilt intressant med Thai och annan "kanonmat".

Jag kan inte se någon negativ effekt av detta när VM lägger art på dem (till skillnad från VM som drabbas av negativ modifikation om de är på fältet).

Givetvis är det lättare att storma i den fasen, men det är artilleribekämpningen jag undrar över nu.

Kim, är detta medvetet?

Kanger

Alla franska enheter som inte är entrenched, såsom dessa som är ute på fältet, räknas som dubbelt i VM art, dessutom så blir de shaken på resultat som är lika med moralen (oavsett var i VM barrage-zonen de befinner sig) och inte bara om man slår över (se 2.2-D).

Så jo, det är dubbelt så lätt att få till en hit, och man shakar dem lättare.

Elias Nordling

Sen är ju en del av taktiken att sprida ut dem i gles schackformation för att göra det slösaktigt att använda artilleri på dem till att börja med.

Utöver främre linje för att störa har jag även en del trupp i flankpositioner i det öppna som då utgör ytterligare reaktionsstyrkor som måste blockeras.

En sak jag upplevde i mitt förra parti med Kim var att jag tog väldigt mycket artilleriförluster, så den här gången försöker jag med tunnare linje för att minska densiteten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Fransmännen var faktiskt ute och sprang på dagarna, mer än vad man tror. Bland annat försökte de skotta igen skyttegravarna, bara för att sen på natten höra hur det grävdes och grejsades framför dem. Går liksom inte att vinna grävkampen om VM är minst fem gånger så många.

Måste ha varit så lagom kul för dem på E2 i maj när de både hörde och visste att VM grävde under kullen i syfte att placera en jättemina där.

Ni kommer väl ihåg att fransmän ute på fältet blir shaken i VM ZoC under VM-fasen? (och vice-versa)

Mats Eden

Elias är en slug man och placerar de stackars thailändarna med en hex emellan... :shock:

Intressant parti  :)

Elias Nordling

Trodde jag placerade dem med minst två hexer emellan :-)

Kanger

Kan ni inte posta upp en bild? Jag är lite nyfiken på hur det ser ut.

Elias Nordling

Mats Eden

En tom hex emellan alltså...

Kanger

Sitter 312 fortfarande uppe i bergen och betar?

Elias Nordling

Din syrliga kommentar fick fart på dem :-)

Kanger

Det blev dags för dem att fälla ihop solstolarna eller...?

Å de ba: "Men ååh, jag som precis fick in min Singapore Sling"

Kanger

Hur funkar det med VM-stölderna efter airdroppen samt råttorna i franska attrition?

Mats Eden

Nja, de fick bara flytta stolarna lite... det är fortfarande 316 som gör grovgörat. 312 flyttade sig för att se bättre.

Kanger

Du har 5/6 chans att shaka den lilla retsamma Thai'n, vilket i så fall tar bort speedbumben mot H1. Din kostnad är en ammo samt en liten (1/6) chans att faila  8)