Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag uppnådde i alla fall delmålet att reducera 312 divisionen till skrot denna gång. Den är ett moralsteg från att droppa till moral 4, har noll enheter med full styrka och två kadrar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Hur ligger ni till i förluster och supply jämfört med scenario B?

Elias Nordling

Vid slutet av omgång 6 hade VM tagit 20 mer förluster än i Scenario B, men hade också 8 fler strongpoints att visa upp för besväret. Jag hade 7 mindre förrådslaster än historiskt, vilket också förklarar en del av förlusterna.

Kanger

Ska bli intressant och se ifall förluster och supply har självreglerat sig lagom till Scenario C om ett par game turns

Elias Nordling

Inte direkt. VM har redan 17 mer i förlust än historiskt för scenario C. Jag lär också ha mindre förråd, men jag har haft tur med supply drops. Två ettor, och på den enda sexan blev jag märkligt nog bara av med 4 laster.

En skillnad, som jag inte räknat på, är att jag misstänker att fransmännen tagit värre förluster än normalt för scenario C. Jag har motanfallit rätt agressivt.

Kanger

Fransmännen startar C med 88 steps borta

Elias Nordling

Hoppsan! Jag är bara 48 steps kort!

Kanger

Men är på GT8 nu? C är ju efter 10 game turns

Om fransmännen har 8 fler strongpoint hexes nu, så kanske han slipper se moralen börja sjunka

Mats Eden

Ja, SP-moralen kanske jag kan hålla jämna steg med, men det går åt massa replacements som ju sänker moralen... :shock:

Under turn 9 är det inringning av D1 som gäller... Tveksamt om den håller, men värt ett försök. Inga anfall från min sida.

Kanger

Varannnan game turn får du en moral "tillbaka" vid VM Patrol. Håller moralen närmare scenario-moralen antar jag

Mats Eden

Det ska bli mycket spännande slutstrid, tror jag.
Han är också sliten.

8 st fallskärmskompanier är full styrka, plus två bataljoner i Hanoi.
4 st 7-4 kompanier är full styrka

Elias Nordling

Ja merparten av mina förluster är på de bra trupperna medan artilleriet dragits in i kärnan. Jag är tydligen dålig på grenen "sacrificing minions" oclså, för det råder ingen brist på thailändare.

Kanger

Man ska inte underskatta Thai-trupperna. När de försvarar sig så orsakar nästan lika ofta som alla andra ett steps förlust hos angriparen. Sen lär de oftast retirera. Men framförallt duger de till support i strid lika bra som alla andra: +1

Med andra ord så slåss de lika bra som andra, bara någon annan tar ledningen.

Elias Nordling

CiteraUnder turn 9 är det inringning av D1 som gäller... Tveksamt om den håller, men värt ett försök.

Så länge jag fortsätter att misslyckas med vartenda anfall ska det nog gå bra. D1 faller. Men nu börjar 316 divisionen också se rätt sliten ut. 308 divisionen är dock fortfarande rätt fräsch.

Provar en ny taktik: Lägger ut kedjor med enheter bakom utposter för att försvåra inringningar...

Kanger

Tänk att spelet ändå möjliggör så många olika strategier  8)