Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

Formuleringsmässigt kan det räcka med att lägga till i regel 1.4-B att VM LoC inte får gå in i en structure hex utan VM-flagga. Det borde täcka hela situationen.

Kanger

Har fixat denna detalj. Ladda ner 2.0a på CSW

Mats Eden

Vad gör man inte en vacker söndag, om inte leker med en animering av DBP...

Kanger

Jag försökte svälta ut H5 genom att ringa in den. Min motspelare svarade genom en massiv insats där han först körde en intensiv barrage på alla sex hexerna, och sen tre storattacker med en massa paras som anföll och supportade.

Jag kan säga att det gjorde rejält ont. Men sen gjorde han misstaget att stanna kvar med hela högen ute på fältet för att isolera en av mina bataljoner...

Jag hämnades med 9 barrages i tät formation

Låt oss säga att det står jämt nu  8)

Elias Nordling

Det här partiet skändar minnet av Kims och mitt parti!

Mats anfaller Isabelle med tre bataljoner. Tar två strongpoints direkt. Jag flyger in en halv fallskärmsbataljon och motanfaller. Ingen effekt. Mats anfaller kärnan, och tar den. Jag motanfaller. Ingen effekt.

Vilket för övrigt i princip summerar hela partiet från turn 1.

Efter att partiet är klart kommer jag av disciplinära skäl avinstallera min Vassal-installation, tömma papperskorgen, och installera en annan. Någon måste straffas för dessa tärningsslag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Som Mats påpekade tog också Hanoi 17 stegs förlust med närmast komisk likgiltighet.

jerry

suck , ja ibland undrar man varför man har en hobby - som ibland åtminstone - verkar enbart bero på tärningar, kör ett "red barricades"-parti just nu ,  :| snacka om tärningsspel (men man måste älska det trots allt)
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Kanger

CiteraDet här partiet skändar minnet av Kims och mitt parti!

VM is back with a vengeance, kan man säga  :)

CiteraNågon måste straffas för dessa tärningsslag.

Om du hade varit VM kunde du alltid ha nackskottat någon bataljonschef. Nu är du ju fransman, så straffet är snarare den mer ansiktslösa byråkratiska:

"Tyvärr monsieur, sista planet ut är fullt"

Kanger

Kom ihåg, det är Mats som i slutändan måste slå det där tärningsslaget för att vinna.

Vilken GT är ni på nu? Och var är ni på tracksen?

Elias Nordling

Början av fransk omgång 13.

Strongpoint track på 36, men han har fyra oockuperade strongpoints i Isabelle som han uppenbarligen tänker använda för att opta sina moralpoäng. De räcker till att se till att han passerar moralnivån de närmaste två omgångarna. Han ar över huvud taget aldrig legat under moralnivån, vilket innebär att samtliga divisioner ligger solitt inom moral 5-spannet. Det beror i mindre grad på Night raids, jag tror han slagit artilleri på dem den absoluta majoriteten av gångerna, och det känns som han bara fått 3-4 moralpoäng på det.

Replacement track på 38.

Mest bekymmersamt för fransmännen är att truck loss level är på 2, samtidigt som artilleriet är nere på 9 poäng...

Jag tycker fortfarande att tärningsslaget för Rats of Nam Youm borde ha en -2-modifierare. Dels för versimilituden, det känns mer rätt att desertörerna är mer intresserade av mat än artilleriammunition. Men också för spelbalansen. När fransmännen är på låg trucknivå är det tufft att dessutom förlora i snitt 2 ammunition per omgång och upp till 4 i rent svinn. De andra förlusterna kan du ju kompensera för, men inte artilleriet.

Elias Nordling

En annan bieffekt av råttor och räder är att det lönar sig att bränna av all sin artilleriammunition så tidigt som möjligt och sen leva på det man får in varje omgång. Ju längre man spar på artillerireserverna, desto mer förlorar man. Det känns inte heller helt rätt.

Elias Nordling

Ett alternativ vore att Night Raid var ett slag på Airdrop-matrisen (före de andra) med motsvarande effekt som nu. Då skulle effekten av det vara avtagande mot slutet av partiet (då två supply loads i bortfall per omgång eventuellt är lite för tungt för fransmännen i det skedet), och man får in lite av Misdrops-effekten vi hade förut.

Det skulle göra undsättningsstyrkan lite mer attraktiv också. Med bara fyra drops och två i bortfall är den nästan omöjlig att välja.

Kanger

Citerajag tror han slagit artilleri på dem den absoluta majoriteten av gångerna, och det känns som han bara fått 3-4 moralpoäng på det.

Öh, om man slår artilleri, så får VM artilleri. Moralpoäng får VM bara om man slår något annat

CiteraJag tycker fortfarande att tärningsslaget för Rats of Nam Youm borde ha en -2-modifierare

Då blir det stor tyngd på matförluster, vilket kan resultera i attrition så småningom. Råttorna är inte bara tekniskt sett dessa desertörer, utan även allmän supply attrition. Mitt intryck av alla tidigare spelapartier som alla har spelat är att fransmännen har under hela spelets gång haft för mycket ammo. Jag tror att dessa två supply hits-slag bra kompenserar det som var feltiltat tidigare. Om det nu plötsligt går dåligt för fransmännen så kan inte svaret då genast bli att man måste motkompensera tillbaka igen. Det kanske snarare bara har gått...dåligt för fransmännen (tärningsslag?)

CiteraStrongpoint track på 36

Glöm inte att VM måste slå två över Surrender Number för att vinna. Man måste alltså ner på en SN 5-6 för att ha ca 50% chans att vinna. Det ska bli ytterst intressant att se hur det går

Citeramen han har fyra oockuperade strongpoints i Isabelle

VM får ett poäng för sjukuset också, samt att det dras 1 medicin (4.5-A). Det kostar VM 5mp att gå in centrala Supply area-rutan i Isabelle  - 15-B - (jag antar att han endast avancerade in i rutan efter strid)

CiteraEtt alternativ vore att Night Raid var ett slag på Airdrop-matrisen (före de andra) med motsvarande effekt som nu. Då skulle effekten av det vara avtagande mot slutet av partiet (då två supply loads i bortfall per omgång eventuellt är lite för tungt för fransmännen i det skedet),

Fransmännen har aldrig i något parti jag hört om haft problem med sin supply. Om de börjar känna det som lite tungt så har spelet återfått sin historiska prägel

Mats Eden

Vi är nu under turn 14, VM barrage.

Ja, det kommer att bli tufft att ta 4-5 strongpoints under monsunen.

Trucken är nu nere på 1... och Elias har 7 ammo.

Å andra sidan har jag bara 4 ammo efter denna barrage. och det kommer ju inte så mycket mer nu, blir skralt.

Jag missade -1 en med för sjukhuset, men vet att jag får 6 ammo när jag är nere på 30 repl :-)

Elias Nordling

CiteraÖh, om man slår artilleri, så får VM artilleri. Moralpoäng får VM bara om man slår något annat

Jag menade att hela Night raid regeln har genererat 3-4 moralpoäng för VM, mot kanske 10 art. Det senare har haft stor betydelse för VM förstås.

CiteraDå blir det stor tyngd på matförluster, vilket kan resultera i attrition så småningom.

Kanske, men den väsentliga skillnaden är att du kan flyga in mer mat. Efter en viss punkt kan du inte flyga in mer artilleri.

I slutänden är en förrådspoäng en förråddspoäng, oavsett om det är 2 art, 2 fuel eller 1 food. Undantaget är just artilleri som du inte kan kompensera bortfall senare för. Därför är det problematiskt att det är just artilleri som drabbas hårdast om du försöker bygga upp ett lager tidigare i spelet.

CiteraMitt intryck av alla tidigare spelapartier som alla har spelat är att fransmännen har under hela spelets gång haft för mycket ammo. Jag tror att dessa två supply hits-slag bra kompenserar det som var feltiltat tidigare.

Absolut, men en supply är en supply är en supply. Om fransmännen helt plötsligt blir tvugna att flyga in 1-2 mat mer per turn kommer de få mindre ammo. Det måste inte bokstavligen vara ammo som dras.

CiteraOm det nu plötsligt går dåligt för fransmännen så kan inte svaret då genast bli att man måste motkompensera tillbaka igen. Det kanske snarare bara har gått...dåligt för fransmännen (tärningsslag?)

I praktiken oroar jag mig över fasen av spelet vi inte spelat än, så det är ju för tidigt att ropa nej, men när jag räknade på förrådet var skillnaden mellan väntat utfall och historiskt störst i början, medan man mellan C och D fick ungefär samma mängd förråd som historiskt, så om Attrition var kopplat till Airdrops skulle det bättre motsvara matten.

Men min poäng är att med nuvarande regler styrs spelaren in mot ett beteende av hänsynslös konsumtion av artilleriammunition i början av spelet, eftersom kombinationen att hälften av all attrition är ammo och att du efter ett tag inte kan göra av med lagren gör att du bara förlorar på att spara ammo.

Jag hade 11 ammo efter mina airdrops, nu har jag 6 utan att ha skjutit ett skott. Det är rätt uppenbart att det blir till att bränna ammunitionen innan den försvinner. Mat kan man inte spendera så där blir det inte samma styrning av spelarbeteendet.

CiteraFransmännen har aldrig i något parti jag hört om haft problem med sin supply. Om de börjar känna det som lite tungt så har spelet återfått sin historiska prägel

Fransmännen har det nu inte tungt med supply. Tvärt om. Med truck level på 1 kan jag få in max 2 art per omgång, som jag har 50% chans att förlora innan jag fått tillfälle att använda dem och 75% chans att de försvunnit innan VM-spelarens omgång. Det innebär att när mina sex nuvarande poäng är borta finns det ingen som helst anledning att flyga in vare sig bensin eller fuel och jag kan koncentrera mig på att fylla ladorna med mat och medicin.

Däremot har jag som du ser ett artileriproblem, och en spelstyrning som slår väldigt hårt specifikt mot artillerilagren, samtidigt som det ironiskt underlättar övriga förrådsfrågor.