Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraJa, det kommer att bli tufft att ta 4-5 strongpoints under monsunen.

Jag tror du underskattar effekten av att franskt artilleri i praktiken helt upphör efter denna omgång. Då motsvarar moral 4 på dina enheter moral 5 nu och min chans att få abort på en moral 5-enhet försvinner. Din största flaskhals är nog replacements, men samtidigt kommer du ta max en förlust per anfall om jag inte har art.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Sant, det var moralhöjande att få den insikten :)

Kanger

CiteraDet innebär att när mina sex nuvarande poäng är borta finns det ingen som helst anledning att flyga in vare sig bensin eller fuel och jag kan koncentrera mig på att fylla ladorna med mat och medicin.

Du har en poäng där. Det har tidigare bekymrat mig att fransmännen egentligen inte har så mycket problem med supplyn i slutet eftersom de i princip kan strunta i att flyga in Fuel och Ammo.

Okej, låt oss testa. Gör så att ni kör med -2 drm för råttorna. För att kompensera retroaktivt för de tidigare 12 game turnens, lägg till 8 ammo för fransmannen och dra bort 4 food.

Mats Eden

Jag håller inte riktigt med Elias i analysen om att bränna allt i början.

Visst får du färre drag med möjlig förlust, men det gäller endast om ammo faktiskt är noll.
Att vara nere på Truck 1 i drag 14 kan inte vara normalutfall. Fyra ammo bör kunna fås in om man skickr t ex åtta ammo - vilket ju leder till mindre annat som flygs in.

Med fyra in så har du ju liten risk att mer än fyra försvinner i svinn (lastbilar, räder och råttor), dvs det du sparat från början kan användas i slutet. Jag är ingen fena på statistik, kan bara räkna ut att sannolikheten för ingen ammosvinn på två slag (ej lastbilar med) är 25 %, betyder det att sannolikheten för fyra svinn är 25% också, och därmed exakt 2 ammosvinn är 50%?
Visst, du får kanske ingen ökning av ammo, men det gör ju att behovet att vara sparsam är ännu högre - och att under hela spelet vara "på gränsen" vad det gäller övriga förråd. Om min kalkyl ovan stämmer har du ju bara 25 % risk att ammo minskar vid Truck=1 - givet att man astar mycket ammo för att i alla fall få igenom en last...

Elias har t ex lagt ganska mycket medicin för att ta tillbaka sårade kompanier, och hade ganska aggresiv offensivt art inledningsvis.

Det sagt, så kan jag hålla med om att det tematiskt hade sett snyggt ut med -2 på Råttorna så att de i 50 % tog mat...

Till sist, jag har inte kunskap om hur mycket ammo man faktiskt fick ut till batterierna i slutet, eller om de fick leva på det de hade,

Kanger

CiteraAtt vara nere på Truck 1 i drag 14 kan inte vara normalutfall

Jo, historiskt stämmer det bra

CiteraFyra ammo bör kunna fås in om man skickr t ex åtta ammo

Är truckarna nere på "1" så får bara en ammo-load tas emot (2 ammo)

Mats Eden

Japp, då är jag med.

Mats Eden

Nu blir det dock mycket nervöst igen när def artet är tillbaka.. :shock:

Kanger

Vad innebär det att 4 mat är borta? Hur mycket återstår?

Det är alltid känsligt man börjar fippla med parametrarna. Det blir nu totalt 12 fler fransk ammo i spelet, vilket borde resultera i 4 fler VM hits, vilket innebär att alla divisionernas moral går ner ett snäpp var. Men om VM närmar sig scenario D med de flesta i moral 5, så vode det väl gå.

Det blir samtidigt 6 färre mat, vilket kan resultera i att mat iställer för ammo flygs in. Så det kanske går på ett ut i slutändan. Fransmännen får behålla lite mer ammo på slutet medan all mat som man då flyger in inte bara läggs på hög.

Elias Nordling

5, före förråd dras. De två senaste gångerna har stor tonvikt legat på att flyga in mat.

Kanger

Då är du nere på "1" nu. Stämmer bra historiskt. Vid något tillfälle var maten i lägret slut och alla instruerades att knappra på sin nödchoklad medan man flög in käk allt vad man kunde.

Men då lär fransmannen hamna på -2 efter deduction. Ni kan ju byta tillbaka 2 mat genom att bara lägga till 4 ammo istället.

Elias Nordling

nej. 5 mat. -3 blir 2. Sen får jag flyga in mer innan det kan gå åt något.

Kanger

I min quest for the final rules, så är det en sak till som har buggat mig lite. Det är att alla shaken-resultat som drabbar supportande units i själva defense-rutan är wasted. VM har ingen sådan lyx. I en försvarande bataljon så blir alla (dolda) kompanierna i rutan shaken automatiskt.

Jag skulle vilja testa att ingen får supporta om man är shaken. Då blir inte VM barrage poänglös om den "bara" lyckas få de två supportande kompanierna att lägga sig och gråta i försvarsrutan. Denna ändring tar egentligen bort "undantaget" att man får supporta fast man är shaken.

Då säger ni, men då blir Thai och vissa arab-enheter värdelösa. Nä, inte om de försvarar där det inte har körts barrage, och heller inte i anfall.

Det blir rätt så historiskt. De moraliskt svagare enheterna funkade bra när de leddes av franska officerare eller boostades med en tuff enhet. Men något som de hade väldigt svårt för var artilleri barrage. Detta kompanserar lite att fransmannen nu får lite mer ammo. Det skapar lite mer den historiska situationen där VM kunde blåsa av försvararen från någon kulle, och att fransmännen svarade med samma mynt när det anfall tillbaka.

Det överenstämmer också med de historiska att fransmännen ofta drog tillbaka tveksamma kompanier från den yttre ringen av försvar, och placerade dem närmare mitten. Man litade helt enkelt inte på dem. I spelet skulle det förut inte spela någon roll bara man stackade dem tillsammans med en tuff trupp. Nu kan de visa sig så tveksamma såsom Langlais och de Castries betraktade dem som.

Kanger

Dock fyller de en funktion i försvar. Dels kan de klara barragen, dels utgör de flera steps i rutan så att en reducerad para vet att man kan stå kvar i strongpointen om man får en Choice.

Mats Eden

I vårt pågående parti vet jag inte om detta spelat så stor roll ännu.

Jag har i allmänhet anfallit positioner med endast en flippad enhet - och Elias försvarade den yttre värnen med få enheter.
Isabelle är det stora undantaget, men där hade han ingen nytta av FJ då de sköts bort av art.

Starka positioner har jag ofta kunnat omringa.

Nu i slutstriden kommer ju en viktig effekt vara att om man förstärker i reaktionsfasen så kommer de ursprungliga inte att räknas i defelden.
Kan de fortfarande ta förluster? Tolkar det så. Första förlust måste vara defending, resten fördelas fritt...

Elias, ska vi köra med detta från nu?

Jag spelar gärna som fransman med de nya (-2 på råttor) samt shaken = ingen support om någon vill starta ett parti  :)

Kanger

Allt i rutan kan ta förluster, bara defending unit tar den första. Förstärker du i reaction move fasen så deltar ju de fullt ut.

Jag är lite oklar på vad du menar.

Jag är väldigt nyfiken på om ni får till en surrender roll.