Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

It's not over until the fat lady sings.

Hur många replacements har VM kvar? Ni kommer väl ihåg att stryka 2 per omgång för monsunen?

Mats Eden

Jag glömde, men Elias kom ihåg :oops:

Innan repl i turn 17 har VM 15 replacements...

Jag gör bara en attack denna runda och kommer att gå ner i moral... men tvingar fransmannen till motanfall då fyra inf komp i C5, H2 och H3 är avskurna...
Får se om det var en vis taktik...

Elias Nordling

CiteraInnan repl i turn 17 har VM 15 replacements...

...det vill säga 5 disponibla replacements. Mitt bästa hopp.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Dessutom, kan man inte dra 2 repl, så måste man ta dem från enheter på kartan.

GT21 kan man strunta i när det gäller repl. eftersom spelet slutar innan supply-faserna.

Mats Eden

"ta dem från enheter på kartan"...

Det enda som står i reglerna är att det inte får vara 148:e.

Borde alltså kunna vara enheter i Pulled back, eller...?

Kanger

Kanger

Elias Nordling

Omgång 17 klar. VM låg lågt med anfall och försökte isolera flera strongpoints, men ställde bort sig så att jag kunde öppna upp en förrådslinje till flera av dem utan strid.

Men med 4 omgångar kvar, samtliga VM-divisioner på moral 5, 17 VM-enheter med full styrka, 12 replacements och Strongpoints på 23 tycker jag inte synd om honom.

Kanger

Med strongpoints på 23 så kommer moralen att sjunka ett snäpp varje GT. VM har 6 replacements kvar att utnyttja, vilket betyder 6 attacker. Sen är det slut på det roliga. Sen blir det att slåss med befintliga medel, troligen på moral 4. VM måste ner 9 strongpoints-points för att då med erövring av 2 stycken ha en teoretisk chans, eller 4 för att ha 50-50 chans till fransk kapitulation.

Elias Nordling

Men han har som sagt 17 enheter med styrka 9...

Elias Nordling

4 strongpoints är så avskurna att de aktivt måste undsättas varje drag.

Mats Eden

Feltänk av mig förra rundan, men under denna (18) så gör jag nio attacker, samt en promenad in i sjukhuset vi C4.

Beroende på hur anfallen går (väntar på Elias som ska slå mina anfall) så kan det bli ett franskt surrender-roll denna runda  :twisted:

Kanger

Berätta hur läget ser ut infor Surrender check, tracksen, antal hela enheter osv

Elias Nordling

Strongpoints: 18
VM Strongpoints taken: 7
Fr Strongpoints taken: 1

VM Repl: 12
VM har alla enheter på moral 5, en del med marginal. Eftersom moralnivån klaras har han råd med en del replacements.
VM har 10 enheter med full styrka, men det inkluderar de tre enheterna i Laos 2 som snart får kontakt med undsättningsstyrkan, och två enheter i 304-2 som kanske eller kanske inte behövs för att hålla undsättningsstyrkan i schack.
4 enheter på cadre-nivå.

Fransmännen har 0 ammo, 28 medicin, 9 mat och 2 fuel.

Officersmässens vinogel-track: 5. Yellow alert.
Ångtrycket i stykjärnen: 3. Mer fuel&spares kan behövas där.
Antalet fransmän som tycker det var bättre förr: 86% (stadigt)
Efterlevnadsgrad på vietnamesiska alkoholskatten: 13%
Lagerstatus på Maos Lilla Röda: 53. Fler behövs
Antal gånger Giap förklarat slutoffensiv mot kolonialmakten: 5 (fortfarande närmast obegränsat lager)

Kanger

Spännade, spännande. Ett Surrender roll på 9 eller under så händer inget. ett slag 10-11 så ryker alla Thai, men jag misstänker att de redan är borta. en 12:a så tar araberna stryck vilket kan vara allvarligt.

Vad blev slaget?