Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

Det är nästan så att jag skulle vilja be er att köra vidare i rent speltestsyfte. Rimligtvis borde SN roll ha varit 9 eller under. Kan ni inte se hur nästa game turn hade blivit?

Mats Eden

Kim, är det tänkt att Box combat fungerar likadant om VM är anfallare?

Det kan t ex vara en gemensam attack från Isabelle och DBP. Vad gäller för fransk reträtt? Eller retirerar de aldrig?

Det är ju väldigt många med låg moral, så måste hälften av de som är i strid vilja retirera, eller hälften av alla?
Eller är det så att endast de som är i strid retirerar?

Med din nya regel om att isolerade strongpoints byter ägare så tar det också minst en turn mindre att återta Isabelle för fransmannen.
När 2z-304 är återtaget av fransmannen faller Isabelle i kommande VM attrition om inte ett under inträffar. Säger inte att det är fel, bara konstaterar...

Elias Nordling

Jag har fortfarande med senaste regelförslaget känslan av att fransmännen til, slut når en brytpunkt när det inte längre är värt att flyga in artilleriammo. Om du struntar i det kan du också strunta i Fuel & spares. Om du bara kan få in ett fåtal poäng är det bättre att inte bjuda VM på en art än att få chansen till två poäng själv. Och chansen att få behålla dem med truck loss, night raids, rats och förluster på artillerienheter är små.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mats Eden

Vilket ju leder till att Laos-styrkan sannolikt kan släppas redan turn 15 eller 16...

Detta givetvis under förutsättning att man inte har någon ammo kvar.

Har man ammo kvar (vet inte om det är möjligt/lämpligt) så kan ju den influgna vara det som gör att högen kan användas till art istället för att "bara" försvinna i friktion...

Skulle vilja spela fransman för att test...

Kanger

CiteraKim, är det tänkt att Box combat fungerar likadant om VM är anfallare?

Med din nya regel om att isolerade strongpoints byter ägare så tar det också minst en turn mindre att återta Isabelle för fransmannen.
När 2z-304 är återtaget av fransmannen faller Isabelle i kommande VM attrition om inte ett under inträffar. Säger inte att det är fel, bara konstaterar...

VM kan aldrig initiera Box combat av två anledningar. Dels kan de aldrig flytta ner mot Laos, dels är 2z-304 alltid tom på fransmän när det är dags att isolera VM. See 7.2-1

Jag har tänkt  8)

Kanger

Fransk ammo är knepigt. Tidigare spelomgångar visade att fransmännen hade alldeles för mycket ammo. Truckarna ska ju strypa ner ammon till två per omgång. Råttorna snor bara ammon på en 6:a nu. Dessutom hinner fransmännen skjuta av dem innan dess om han så vill. Kvarstår är VM patrol, som norpar 2 ammo varannan GT, alltså en per GT. Man får se detta som en "attrition" på en ammo per GT lagom vid då monsunen slår till. På samma sätt som VM förlorar 2 repl per GT då.

Fransmännen måste spara ammo för att täcka detta. När truckarna är nere på 5 så ska nog fransmannen bara ösa in ammo och hålla igen skjutandet. Fuel blir mindre viktigt då det inte dras mer än vad det finns truckar. Dock bör man inte hamna på 0 då all ammo stryps samt att tanksen stannar.

Mats Eden

Du har tänkt och jag inte läst/förstått... :oops:

Jag antar att 7.2-1 betyder att i DBP så måste fransmannen stacka fullt innan man besätter nästa hex bort?

Och VM kan låsa dem på plats genom att skära LOC (ja, de får gå en hex om de kan)....

Kanger

Jo, "...as close as possible to the French entry hex...", innebär att man får stacka upp först innan man placerar längre ut.

Sen får de vandra vidare, se 7.2-2

Elias Nordling

Problemet med fransk Art-am är delvis att den har 50 procents chans att bli vietnamesisk. I slutspelet när ammunition är en begränsad resurs även för VM skulle jag säga att två ammunitionspoäng som du har kanske 25 procents chans att få behålla till defensiv eld (50 % på night raid * 5/6 på rats - X förluster på batterier * ev truck loss) inte är värt 50 procents chans att ge VM en ammo.

Kanger

Knepigt det här. Den generella minskningen av fransk ammo och den lilla ökningen av VM ammo, båda med resultatet av den mindre åtgången av VM replacements samt den lite bättre moralen, stämmer alltsammans ganska bra historiskt och med scenariorna.

Problemet blir just franska ammon framåt slutet. Det gäller att inte börja flippa för mycket med reglerna. Jag måste fundera (dessutom måste slutversionen av reglerna fastställas någon gång).

Elias Nordling

Nej jag håller med om att det fungerar bra åtminstone så länge fransk truck level är 4+.

Kanger

Man kan tänka sig en enkel och rätt så smidig lösning. När man slår VM patrol så är det -1 på tärningen för varje steg Fuel shortage markören har flyttat. Till exempel, så blir det -2 på supply hit tärningen (VM patrol) om Fuel shortage står i "2+"rutan. Vid "1+" rutan så blr det -3 på tärningen och därmed ingen risk att förlora ammo alls.

Fördelen för Fransmannen är att han får större chans att behålla lite ammo när truckarna går ner.

Fördelen för VM är att risken att råka slå på en tom fransk ammo-track minskar (och därmed varken orsaka någon förlust, och ej heller få någon ammo själv). Är det slut på fransk ammo så börjar han knapra på den franska maten istället.

Elias Nordling

Den lösningen gillar jag!

Kanger

I'm born to serve  8)

Hoppas det blir sista justeringen. Tror spelet blir bra nu. Jag håller på att spela Vassal mot Bruce Geryk (se gärna hans film om Citadel: http://www.wargamespace.com/2015/01/26/hell-on-a-very-small-map/) och vi ska snart in i monsunen. Jag är VM och har bränt replacements som om det vore godis (den står på 28 efter 14 GT  :shock:). Efter detta så är jag lite sugen på Ici. Kan du inte lära dig spelet så kör vi ett parti? (och nej, jag tänker inte ändra några regler  :|)

Elias Nordling

>Efter detta så är jag lite sugen på Ici. Kan du inte lära dig spelet så kör vi ett parti?

Det är planen! Gade bara tänkt hinna ikapp med lite annat först.

>(och nej, jag tänker inte ändra några regler  )

Det tror du bara! Få regelböcker överlever ett parti med mig intakta  :ultra: