Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Dien Bien Phu

Startat av Kanger, 17 november 2010 kl. 12:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Mats Eden

Mmmm...

Jag jämförde våra siffror med start scenario C - jag har en det att ta igen vad det gäller att nöta ner fransmannen...

Men ser fram emot nästa fil, det var ju uppmuntrande rykten... :)

Kanger

Om du har fler förluster och strongpoints än historiskt, och Elias har färre förluster än historiskt, så måste det ju betyda att du har ansträngt dig hårdare och Elias har softat lite för mycket  :)

Mats Eden

Som han skrev så har han motanfallit friskt (fast jag vet inte jämfört med historiskt...) så jag få inte riktigt ihop det...
Får kontrollräkna igen...

Jag har yttre effektivitet, dvs får resultat, men till ett högt pris - låg inre effektivitet...

Jag försöker räkna framåt men har inte bilden klar för mig ännu... :insecure:

Elias Nordling

I mitt och Kims parti trillade VM ner på moral fyra ungefär samtidigt som fransmännen började få slut på artammo, vilket gjorde att man rörde sig utanför invanda tabellkolumner.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Vad gäller mina jämförelsevis låga förluster ser jag två möjliga förklaringar. Dels har jag försvarat främre positionerna med tunnare bemanning än i förra partiet för att minska artilleriförlusterna. Men det känns som Mats slagit rätt bra på artilleriförluster ändå.

Dels har de flesta positioner tagits i frontalstormningar, vilket innebär att öppen reträttbäg funnits och få enheter kapitulerat.

Mats Eden

Denna turnen har det varit rent uselt artilleri...

10 poäng, missade trucken och en eller två flippar (massa kompanier var utanför värnen...)

Det kommer att göra mycket ont denna rundan, frågan är bara var...

Kanger

Kom ihåg att smärta är bra. Då vet man att man lever.

PS Lätt taggtråd är ingen obstacle i strid

Kanger

Jag har uppdaterat Living rules på CSW.

Inga regelförändringar, men jag har förtydligat tre avsnitt lite för att undvika missförstånd (3.3, 3.4-A, 6.4-C)

Elias Nordling

Elias Nordling

Nu har vi nått fram till scenario C

Jämfört med scenario C:
Strongpoint level: 40 (historical 42)
VM losses: 61 (historical 40)
French supplies: 20,5 (historical 17)
French losses: 65 (historical 88)
VM morale: +4 steps total compared to scenario C.

Mats Eden

Jag känner att jag varit lite frikostig med att återbygga bataljoner till styrka 9 "i onödan" så att att du kan reducera dem med ditt art...

Kanger

Jag tycker systemet nu verkar funka rätt bra.

VM har lite fler förluster men har också en strongpoint mer. Fransmännen har färre förluster och mer supply. Man kan säga att de har tradeat mark mot resurser.

Vid D ska de franska förlusterna vara 101 steps, och VM 50 steps.

Mats Eden

Från CSW:
Situation efter turn 10 (i.e corresponding to start of scenario C)

VM have spent more artillery , but are one strong point ahead of schedule. The French have far less reduced units, in part as a result of thin defences of the outer strongpoints. When the strongpoints stiffened their defences, VM encircled the strongpoints instead, and both D1 and H1 fell as the French failed to break the encirclements. (H1 to a combination of attack taking one hex and leaving the other cut off.)

As the divisions in the central valley are worn down, focus is now shifting to Isabelle. Turn 11 started with a ferocious barrage

Mats Eden

Här kommer bilderna med utveckling under två rundor per bild, samt avslutningsvis en bild där alla rundor är överlagrade.

Kanger

Kanske en extra regel. Jag klistrar in mitt inlägg på CSW (orkar inte översätta)

Each hex in a French supply area costs 5mp for VM to enter. This is because there were thousands of people working there. A sort of massive speedbump. Given this, VM should not be able to trace LoC through a French supply area hex unless it is VM-occupied, or a VM-controlled strongpoint, or a structure hex with a VM-flag on it. The same way like VM can't trace into a French-controlled strongpoint even if it is empty.