Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Great war in europe av GMT games hur är det?

Startat av Nisse, 29 december 2010 kl. 12:11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Jag är lite sugen på att köpa Great War in Europe av GMT. Hur är spelet någon som vet? Lättspelat, svårt? Speltiden angavs till 600 min alltså 10 timmar men är det för hela kriget eller finns kortare scenarier. Bra regler eller otydliga regler? Tar det "lång tid" att komma in i spelet eller flyter det ganska enkelt?

Jag frågar här för att här brukar infon vara bättre än på Boardgamegeek.

Andreas Lundin

Spelet är relativt enkelt om man spelat liknande spel förrut. Har man inte det, så finns det en del krångligheter, varav reglerna för hur underhållet når ut till divisionerna fungerar i parktiken.

Sedan har vi frågan om spelet är lättspelat. Frågan har egentligen inte att göra med svårighetsgraden på reglerna, utan hur spelet "flyter". Visst flyter spelet, och är man nöjd med det så är det bra, men jag tycker att det blir konstigt med de nämnda supplyreglerna. Svårt att kort förklara hur reglerna ställer till det för spelaren, men konstigt blir det i alla fall.

Det mesta funkar i spelet, men jag skulle aldrig spela det igen. Det finns andra 1vk-spel på strategisk nivå som jag hellre spelar/testar att spela (Weltkrieg-Series, La Grande Guerre, Storm of Steel, mfl.)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

zilver

Det är stort, men relativt enkelt. Som många av Ted Raicers spel så är det rätt offensivglatt med hårda supplyregler. Jag instämmer med Andreas om att det är spel som borde gå att tycka om, men som kanske i själva verket inte kommer att spelas om så ofta. Reglerna var rätt ok vad jag kommer ihåg (har dock den gamla versionen) och det flyter på. Lite tveksamt om hur historiskt det känns.

Delirium

Jag hänvisar dig till den här tråden. Den sista sidan innehåller vad vi skrev för ungefär ett år sedan efter att ha gett det ett par chanser.

http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic ... &start=100
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed