Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPI/TSR Cobra

Startat av Strv102r, 15 januari 2011 kl. 15:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Ja det borde jag ha kunnat men man kan aldrig vara säker.

När jag åkte igenom området i somras såg jag inte röken av Bocage. Har de franska bönderna odlat bort det månne?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"När jag åkte igenom området i somras såg jag inte röken av Bocage. Har de franska bönderna odlat bort det månne?

Beror kanske på var du var. Körde också där igenom i somras och såg gott om "bocage". Åtminstone strax söder om St Lo. Det syns till och med på Google Earth om jag inte minns fel att det fortfarande finns "bocage".
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Jag såg en jäkla massa häckar, men de ser inte annorlunda ut än vanliga jävla svenska häckar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Såg en hel del för att inte säga massor med bocage norr om St. Lo runt området där jag bodde så det finns kvar.
Riktig bocage då, inte häckar.
"Randomization is too important to be left to chance"

Snowfox

Delar av bocagen är jämnad med marken. Till och med fransmän har visst intresse av att driva jordbruk rationellt, åtminstone så länge det inte äventyrar deras EU-bidrag.  :o
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

ErikLj

Ang "bocagen"

Ibland när jag läser om Normandie får jag en känsla av att bocagen är amerikanarnas ursäkta att deras nybörjarförband fick en massa stryck av jämförelsevis svag tyska förband juni 1944.

Detta utan att igentligen veta vad jag talar om.

zilver

Till det kan läggas att Normandie var inte det enda stället med bocage. Det lär ha varit ännu värre i Bretagne. Men i alla stratospel om kampanjen 1944-45 dyker de bara upp i Normandie (exempelvis Fortress Europa, Storming the Reich, Victory in Normandy), vilket väl befäster Eriks tes. I Liberty Road dyker bocage upp även i Bretagne, men då är det fransmän som har gjort spelet. Det verkar ju oändligt puckat av Ike att landstiga på det enda stället i Frankrike som har bocage, om vi ska gå efter spelens värld. I Fortress Europa klampar jag nog hellre i land i Bretagne istället.

Scipio

Bocaget var ett problem, har man sett bocagefält så förstår man varför. Läs några skildringar av striderna i bocagen så förstår man varför.

De amerikanska förbanden som trampade iland i Normandie var inte nybörjarförband. Nordafrika, Italien någon?

Amerikanarna skulle knappast tillbringat ett par veckor för att träna förbanden i bocage-krigföring för att stoppa den stora mängd  förluster som de drabbades av i bocagen om det bara var en ursäkt för den långsamma framryckningen.

Scipio

Citat från: "zilver"Till det kan läggas att Normandie var inte det enda stället med bocage. Det lär ha varit ännu värre i Bretagne. Men i alla stratospel om kampanjen 1944-45 dyker de bara upp i Normandie (exempelvis Fortress Europa, Storming the Reich, Victory in Normandy), vilket väl befäster Eriks tes. I Liberty Road dyker bocage upp även i Bretagne, men då är det fransmän som har gjort spelet. Det verkar ju oändligt puckat av Ike att landstiga på det enda stället i Frankrike som har bocage, om vi ska gå efter spelens värld. I Fortress Europa klampar jag nog hellre i land i Bretagne istället.
Det är en sak att få rapporter om att det finns konstiga häckar i Frankrike, att förstå och bedömma konsekvenserna av det för operationerna det är en annan femma.

Vi krigsspelare har det mycket lättare. +5 TEM...jobbigt, +1 TEM inte lika jobbigt.  :)

zilver

CiteraDe amerikanska förbanden som trampade iland i Normandie var inte nybörjarförband. Nordafrika, Italien någon?

Nja, det är väl lite både och. Första och nionde infanteridivisionerna var inte nya, men fjärde, tjugonionde, trettionde, sjuttionionde och nittionde infanteridivisionerna som var de andra infanteridivisionerna i juni var nya.

Bocagen var nog trist, utan tvivel, min poäng är snarare att det kanske inte bara var i Normandie den existerade.

Vidare är min poäng att de allierade rimligen hade fel Terrain Effects Chart när de invaderade  8)

För övrigt ger bocage bara ett shift i just Cobra...

Scipio

Jag kände att det  vara viktigt att påpeka att inte alla amerikanska förband var nybörjare då kommentaren innan lätt kunde ge det intrycket och att det spekulerades i att det var orsaken till problemen och att bocagen inte hade mycket med saken att göra.

zilver

Sant, Scipio.

Vad man kan fundera på är dock om den hemska terrängen i Normandie och senare Ardennerna är en del i en amerikansk historieskrivning. Som dem goda python-vännerna konstaterar så var det nog inte så kul i Stalingrad heller.

Klas Malmström

Citat från: "Scipio"Bocaget var ett problem, har man sett bocagefält så förstår man varför. Läs några skildringar av striderna i bocagen så förstår man varför.
I en del böcker jag har läst så tycks det vara så att tyskarna inte heller var helt förtjusta i Bocage-terrängen. Det gick åt mer manskap att bemanna linjerna för att täcka upp och tyskarnas lång-räckvids-vapen kunde inte utnyttjas maximalt.

Därmed inte sagt att tyskarna hade kunnat försvara ännu bättre om det inte hade varit bocage-terräng.
Klas Malmström
Linköping

Scipio

Citat från: "zilver"Vad man kan fundera på är dock om den hemska terrängen i Normandie och senare Ardennerna är en del i en amerikansk historieskrivning. Som dem goda python-vännerna konstaterar så var det nog inte så kul i Stalingrad heller.
Inte är det någon historieskrivning (tolkar det som du menar det som en konstruktion), det var riktigt besvärlig terräng som skapade en hel del problem och det är väl vad historien säger också?

zilver

Inte alls vad jag menar. Jag menar bara att när det skrivs spaltkilometer om något ter det sig större (inte att det är en konstruktion, eller imaginärt). Så det var nog en övertolkning. Ett av de större problemen med bocagen var gissningsvis att det var svårt att utnyttja flygets potential.

En intressant tanke är vad som hade hänt om britterna hade tagit amerikanernas roll och vice versa (amerikanerna håller tyskarna vid Caen och britterna avancerar genom bocagen). Jag personligen tror att det hade blivit ungefär samma resultat som det nu blev.

För övrigt visar det sig att i nya Cobra är bocage ett tvåskift på tabellen. I gamla ett ettskift.

Vi får nog starta en trädgårdstråd om det här...