Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPI/TSR Cobra

Startat av Strv102r, 15 januari 2011 kl. 15:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Britterna har väl gjort vad de kan med sitt genombrott med de resurser som finns på platsen. Både 21Pz och 12 SS HJ är rejält uppbundna vilket i sig inte är så dumt. Tysken har börjat dra ur 10 SS FB. I väster börjar britterna också ta lite terräng.

Jänkarna tar ST LO men det stora är så klart genombrottet med pansardivisionerna längs kusten där de rinner långt söderut och nästan, nästan når AVRANCHES.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Trots mina försök att binda hans pansar vid CAEN så struntar tysken i det och lösgör  nu 1 SS (till höger) och 10 SS (till vänster).

Bilden över västra operationsområdet belv så stor att det valika bra att ta en helhetsbild istället.

116 Pz har kommit in i söder och försvårar avsvärt att få ut det amerikanska pansaret i sydväst. 4 armored försöker kringå.

Det går inte så illa för tysken upplever jag. Trots att vädret varit bra varenda GT utom det första!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

2 GT senare. Tysken får nu ner 1, 10 och 9 SS div samt 116 och 2 Pz div till det amerikanska genombrottsområdet. Dessutom är en inf div på väg norrut mot dem. Pz Lehr skyddar 17 och 2 SS div flank men blir kringränd och tar förluster men håller i staden med det viktiga vägskälet trots en bombmatta. 3 arméns stab med patton har gjort entre och leder den nya kraftsamlingsriktningen mot Pz Lehr som syftar till att avskära och slå 17 och 2 SS samt de inf div som finns där. Det är ju inte längre något hopp att få ut mer förband i sydväst, bara 4 armored kom ut där...

BernadotteOnline

Uppskattar denna replay.

Skall bli intresssant att höra jämförelsen med DGs. (antar att de tweekat lite i spelet)

Strv102r

Jodå!

Victory conditions är märkliga i denna utgåva. Bättre i DG. När tysken hindrat jänken att åka av kartan i sydost efter bästa förmåga ska han snarast lämna kartan österut med alla förband och ge upp all terräng oavsett hur det går i fördröjningstriden! Så är det inte i DG utgåva.

Strv102r

Med hjälp av 9 SS lyckas Pz Lehr dra ur kraftigt reducerad, men 2 och 17 SS ligger fortfarande illa till. Tror att det börjar bli läge på att fortsätta söderut med britterna igen för att kunna skära av hela rasket. Probelemt är resurserna.

Strv102r

Det vackra vädret fortsätter vilket ställer till det rejält för 2 och 17 SS som nu verkligen blir avskurna. Nere i sydväst har 116 Pz, 2 Pz, 1 SS, 10 SS och 9 SS (från väster mot öster) fått stopp på mig så nu kraftsamlar jag mot att ha ihjäl 2 och 17 SS. Dessutom har han tre infdivar där nu också, och 9 Pz på gång.  I övrigt fortsätter den sega framryckningen mot en sakta vikande tysk. 12 SS åker västerut...

Två brittiska pansardiv anfaller ånyo söderut för att avskära tysken men stoppas då tysken hellre tar förluster. Den polska pansardiv gör entré.

Strv102r

Utvecklingen runt 2 och 17 SS innebär att 2 SS reduceras och inringas helt, men 17 SS får faktiskt en lucka... Åt fel håll i och för sig... I övrigt fortsätter den tyska reträtten och nu även i sydväst. Längst i öster hejdas två brittiska pansardiv igen av det tyska infanteriet bakom floder. Tysken har nu en hel del infanteri där och dessutom 21 Pz och 503 Tunga Strvbat (Tiger IIB) och 12 SS som kastades tillbaka österut igen. Den kanadensiska P-div, kraftigt reducerad sedan striderna runt CAEN, ansluter nu framåt till 7, 11, Gardes och den polska pansardiv i sydost. Känns som att det enda som kan hindra tysken att dra tillbaka allt öster om FALAISE och samla massor av VP genom att utrymma kartan är att vädret fortsätter vara bra, vilket det varit varenda GT hittills utom GT1, så att han inte hinner bakåt.

Lustiga segervillkor

"Jag har fördröjt de allierade jätteeffektivt och håller fortfarande honom instängd i NORMANDIE men det har kostat lite infanteri och en aning pansar" Ooops jag förlorade spelet för att jag inte flytt fältet?!"

Strv102r

17 SS nyttjar mörligheten att dra söderut och 1 SS gör ett anfall västerut nere i söder för att öppna väg och understödja. jag lyckas dock skära av även 1 SS men jag misstänker att de fixar det hela ändå genom att slå sig ut rakt söderut och sedan österut.  2 SS tar stora förluster inringade som de är och de kommer inte att komma undan. I övrigt fortätter den tyska tillbakadragningen långsamt.

Strv102r

17 och 1 SS lyckas slå sig söderut och sedan österut som väntat. Båda har tagit förluster men är kvar som spelkort. I övrigt fortsätter den tyska reträtten och jag slår de infanteriförband jag har lyckats inringa.

Strv102r

Suddig bild tyvärr...

Det framgår i alla fall att den tyska reträtten accelerar men att jag fått ett genombrott i centern med amerikanarna och hotar att avskära främst 10SS i det centrala vägskälet och lite infanteri. I söder hotar en annan inringning men den tror jag han kan smita ur...

Strv102r

Slutläget. I väster finns lite tyskt infanteri inringat men 10 SS kan fortfarande komma att rädda sig undan österut om infanteriet används för att stoppa jänkarna att stänga fickan. Tysken får dock inga poäng för 10SS som ju är väster om FALAISE. I övrigt har han räddat alla pansarförband, utom 2SS som slagits helt, och ett reg ur Pz Lehr som är slaget. Dessutom har han räddat alla staber. Det blir en operativ tysk seger.
Förlusterna ses på bilden nedan. Inga helt slagna allierade förband men en jäkla massa steploss...

Strv102r

Efter en stunds reflektion tycker jag att det mest anmärkningsvärda (förutom de tyska segervillkoren då förstås) är CRTn. Den är helt oblodig om man inte ringar in fienden och alla resultat kan tas som tillbakadragning. Men då tysken ju vill dra ur bakåt så har han sällan (men det händer) anledning att ta förluster för att hålla terräng. Resultatet blir att det känns som att mina anfall gynnade tysken i hans urdragning då de hjälpte honom bakåt när mitt flyg hindrade honom att dra ur så fort han ville? Kanske inte avgörande, och med smart planering kan man skapa situationer där tillbakadragning skär av andra förband, men i det stora hela är tysken inte oroad över anfallen, utan gynnas av dem. I DGs Cobra "III" är CRT tydligen justerad för detta. Vi får se.